„Не е незаконно, но не е морално” – това заяви собственикът на „Хеброс бус” Веселин Дошков, когато стана ясно, че Община Пловдив няма да поднови временния му договор на линията за София. Обиден, превозвачът се отказа от още 5 междуградски линии, които досега изпълняваше през временните мерки.
Отказът му стана от днес за утре, а стотици пътници останаха без транспорт заради разсърдения Дошков. Зам.-кметът Савина Петкова и ОКТ започнаха на пожар да търсят превозвачи за линиите, а собственикът на „Хеброс бус” вероятно е останал доволен, че хората страдат, а за него виновник са „лошите градски власти”.
Всъщност наистина виновни са градските власти, че търпят толкова години Веселин Дошков да прави каквото си иска с градския и междуградския транспорт на Пловдив.
„Моралният” Дошков ежедневно оставяше стотици хора без транспорт, а и продължава да го прави. Въпросите към него не са един и два:
Морално ли е да изкараш 50% от автобусите за градския транспорт, а стотици ученици да не могат да стигнат до класните стаи?
Морално ли е да изхвърляш пътници на Околовръстното шосе, защото шофьора ти е решил да смени маршрута самоволно?
Морално ли да подбираш кои междуградски курсове да изпълняваш, а стотици да не знаят, дали ще могат да стигнат до работа или да се приберат?
Морално ли е да прибираш милиони от субсидии и компенсации, а да не изпълняваш ангажиментите си?
Договорът за превоз на пътници по градските линии е за прекратяване от години, защото той не изпълнява минимума за курсове. Въпреки това Общината си затваря очите, надявайки се да стане чудото и той да започне да върши това, за което му се плаща. Страхът пък е – да не вземе Пловдив да остане без транспорт. Така ужасът без край продължава, а другите превозвачи виждат, че след като той си прави каквото си иска, то логично е да смятат, че и на тях им е позволено.
Относно междуградските автобуси, вината Дошков да „загуби” софийската линия е, че именно той жалеше поръчката в КЗК и ВАС, за да кара през временни мерки, защото е по-изгодно за него. От друга превозвачът вече съсипа линии като 37,99 и 29, а пловдивчани отдавна са намерили алтернативи за предвиждане с други автобуси.
Така другият въпрос е как Пловдив ще остане без транспорт, като отдавна пловдивчани не разчитат на „Хеброс бус” да ги вози?
„Моралният” Дошков бе забъркан и в не една и две схеми. Преди години разследване на Валя Ахчиева показа как фирмата му „Хеброс бус” върти далавери с билети и двойното им осчетоводяване.
Преди две години пък след разследване на прокуратурата и Икономическа полиция, стигна до обвинение срещу Веселин Дошков, за неправомерно усвояване на общински компенсации и държавни субсидии за милиони. Тогава Дошков бе пуснат под гаранция, а все още разследването не е приключило.
Така основният въпрос е какво прави „Хеброс бус” и Веселин Дошков в градския транспорт на Пловдив? След като той се отказа от междуградските си линии, то Община Пловдив има пълното основание да прекрати и договора от 2018 година, по който са останали последните три градски линии на „Хеброс бус”.
Оттам трябва да се проведе нова поръчка за линиите. През временните мерки, които може да продължат до две години, да се изберат превозвачи, коректни към договорните отношения с Община Пловдив. В тях може дори да се включи „Екобус – Пловдив”, който има лиценз за превозвач.
Това ще е сигнална лампа и за останалите превозвачи, защото най-после администрацията ще покаже решителност в битката за нормален градски транспорт.
Именно това е моралният акт към пловдивчани, който трябва Община Пловдив да изпълни. По-добре ужасен край, отколкото ужаса без край, който представлява отношенията между градската управа и „Хеброс бус”.
Взеха от „Хеброс бус" линията Пловдив-София, превозвачът се отказа от други 5 линии