
Само един от всеки четирима, гласували в анкетата на TrafficNews, смята, че е оправдано увеличението на заплатите с 50% на служителите в МВР и Министерството на отбраната , което към този момент е заложено в проектобюджета за 2025 година. 75,25% от гласувалите 9 639 души са категорични, че възнагражденията в Системата за сигурност не бива да се увеличават без преди това да бъде извършена реформа.
Планираните разходи за заплати през 2025 г. се очаква да достигнат 7,3%. Най- високи са разходите в МВР и Министерството на отбраната. Близо 2 милиарда лева на година – толкова ще струва на държавния бюджет рекордния ръст на заплатите в секторите „Сигурност” и „Отбрана”, който се обсъжда. Въпреки че проектобюджетът за 2025 година на служебния кабинет бе изтеглен от правителството на Росен Желязков, очакванията са числата за ръста на заплатите в МВР и МО да се пренесат и новата макрорамка.
Според нея реалното увеличение на разходите за персонал в сектор „Отбрана” става от 1,68 на 2,47 млрд. лв. или 790 млн. лв. - ръст на разходите за персонал в размер на 47%. В МВР пък издръжката ще може да скочи от 2,536 млрд. лв. на 3,828 млрд, или с 1,289 млрд. ръст (51%).
Към момента финансовият министър Теменужка Петкова все още не е представила бюджетната рамка, но част от партиите вече декларираха своята подкрепа за повишаване на възнагражденията в МВР и МО.
Други политически сили настояха увеличените възнаграждения да бъдат обвързани с реформа, но на този етап няма технологично време за такова нещо. Срещу драстичното увеличение гражданите очакват да получат една доста по- модерна полиция – без излишна администрация, без дублиращи структури, дигитализирана , без скрита администрация / служители с полицейски правомощия, които са на административни дръжности/, с редовни и реални обучения на състава. Много служители на министерството споделят мнението, че структурата и организацията на работа в полицията е замръзнала в 80-те години на миналия век и е необходима кардинална промяна. Но на този етап никой не говори за реформа - обсъжда се единствено размера на заплатите.
В началото на 2024 г. бе направена промяна в Закона за МВР, която обвърза възнагражденията в МВР със средната заплата в страната от второто тримесечие на предходната година по данни на НСИ. Промяната в законодателството бе направена без необходимата финансова обосновка, въпреки, че става дума за милиарди. Увеличението не бе обвързано и с реформа, въпреки, че някои от синдикатите в МВР настояват от години за такава.
Така масовите заплати в системата вече са между 3000 и 4000 лева. Те тепърва ще нарастват, тъй като са свързани със средната заплата за страната, която едва ли ще намалее. Въпреки недоволството в системата на МВР, въпросът с работещите пенсионери продължава да бъде висящ. Те останаха в системата и продължиха да получават солидни заплати. А към тях добавят и не по-малко добри пенсии, тъй като служителите на МВР се пенсионират с първа категория труд. Така при новите условия един пенсиониран работещ полицай си тръгва месечно с минимум 5-6 000 лева. Отделно към това има 300 лева за храна, добавки за прослужено време от 2 % за всяка година, близо 2 месеца платен годишен отпуск, коледни бонуси и пр. оциални придобивки. И това далеч не е всичко. Държават плаща социалните и здравните им осигуровки, които са 74% върху брутната заплата. Т.е, освен заплата и пенсия, данъкоплатецът плаща и 74% осигуровки на всеки работещ пенсионер. И така заплатата на един пенсиониран полицай, който се предполага че е вече в зенита на възможностите си, получава два или три пъти по-висока заплата от млад служител и не си тръгва преди да навърши 60 години, като по този начин спира и кариерното развитие на по-младите си колеги.
В момента, по данни на синдикатите в МВР има 4 500 пенсионирани полицаи и пожарникари , 500 пенсионери , назначени по Закона за държавния служител и 1200 пенсионери по Кодекса на труда. Т.е 6200 пенсионери са в системата, което означава, че всеки десети служител е пенсионер.
Абсурдът, който цари от години в МВР противоречи напълно с философията на ранното пенсиониране, което се полага на служителите на министерството. Ранното пенсиониране, максималния размер на пенсията и привилегиите, които получават под формата на 20 заплати , са заради тежките отговорности , които служителите на реда носят, докато изпълняват служебните си задължения. Щом обаче големият процент полицаи предпочитат да работят до 60 години и не считат, че са с изчерпан ресурс, тогава по всяка вероятност законодателят трябва да преразгледа Кодекса за социално осигуряване в частта, която касае сектор „Сигурност”.
Подобна система, при която служителите на реда, да получават едновременно пенсии и заплати няма в нито една европейска държава, а едва ли има и аналог в света.
От Асоциацията на индустриалния капитал в България също се обявиха срещу планираните увеличения.