Само един от всеки четирима, гласували в анкетата на TrafficNews, смята, че е оправдано увеличението на заплатите с 50% на служителите в МВР и Министерството на отбраната , което към този момент е заложено в проектобюджета за 2025 година. 75,25% от гласувалите 9 639 души са категорични, че възнагражденията в Системата за сигурност не бива да се увеличават без преди това да бъде извършена реформа. 

Планираните разходи за заплати през 2025 г. се очаква да достигнат 7,3%. Най- високи са разходите в МВР и Министерството на отбраната. Близо 2 милиарда лева на година – толкова ще струва на държавния бюджет рекордния ръст на заплатите в секторите „Сигурност” и  „Отбрана”, който се обсъжда. Въпреки че проектобюджетът за 2025 година на служебния кабинет бе изтеглен от правителството на Росен Желязков, очакванията са числата за ръста на заплатите в МВР и МО да се пренесат и новата макрорамка.

Според нея реалното увеличение  на разходите за персонал в сектор „Отбрана” става от 1,68 на 2,47 млрд. лв. или 790 млн. лв. - ръст на разходите за персонал в размер на 47%.  В МВР пък издръжката ще може да скочи  от 2,536 млрд. лв. на 3,828 млрд,  или с  1,289 млрд. ръст (51%).

Към момента финансовият министър Теменужка Петкова все още не е представила бюджетната рамка, но част от партиите вече декларираха своята подкрепа за повишаване на възнагражденията в МВР и МО. 

Други политически сили настояха увеличените възнаграждения да бъдат обвързани с реформа, но на този етап няма технологично време за такова нещо. Срещу драстичното увеличение гражданите очакват да получат една доста по- модерна полиция – без излишна администрация, без дублиращи структури, дигитализирана , без скрита администрация / служители с полицейски правомощия, които са на административни дръжности/, с редовни и реални обучения на състава. Много служители на министерството споделят мнението, че структурата и организацията на работа в полицията е замръзнала в 80-те години на миналия век и е необходима кардинална промяна. Но на този етап никой не говори за реформа - обсъжда се единствено размера на заплатите. 

В началото на 2024 г.  бе направена промяна в Закона за МВР, която обвърза възнагражденията в МВР със средната заплата в страната от второто тримесечие на предходната година  по данни на НСИ. Промяната в законодателството бе направена без необходимата финансова обосновка, въпреки, че става дума за милиарди. Увеличението не бе обвързано и с реформа, въпреки, че някои от синдикатите в МВР  настояват от години за такава.

Така масовите заплати в системата  вече са между 3000 и 4000 лева. Те тепърва ще нарастват, тъй като са свързани със средната заплата за страната, която едва ли ще намалее. Въпреки недоволството в системата на МВР, въпросът с работещите пенсионери продължава да бъде висящ. Те останаха в системата и продължиха да получават солидни заплати. А към тях добавят и не по-малко добри пенсии, тъй като служителите на МВР се пенсионират с първа категория труд. Така при новите условия един пенсиониран работещ полицай си тръгва месечно с минимум 5-6 000 лева. Отделно към това има 300 лева за храна, добавки за прослужено време от 2 % за всяка година, близо 2 месеца платен годишен отпуск, коледни бонуси и пр. оциални придобивки. И това далеч не е всичко. Държават плаща социалните и здравните им осигуровки, които са 74% върху брутната заплата.  Т.е, освен заплата и пенсия, данъкоплатецът плаща и 74%  осигуровки на всеки работещ пенсионер. И така заплатата на един пенсиониран полицай, който се предполага че е вече в зенита на възможностите си, получава два или три пъти по-висока заплата от млад служител и не си тръгва преди да навърши 60 години, като по този начин спира и кариерното развитие на по-младите си колеги.

В момента, по данни на синдикатите в МВР има 4 500 пенсионирани полицаи и пожарникари , 500 пенсионери , назначени по Закона за държавния служител и 1200 пенсионери по Кодекса на труда. Т.е 6200 пенсионери са в системата, което означава, че всеки десети служител е пенсионер.

Абсурдът, който цари от години в МВР противоречи напълно с философията на ранното пенсиониране, което се полага на служителите на министерството.  Ранното пенсиониране, максималния размер на пенсията и привилегиите, които получават под формата на 20 заплати , са заради тежките отговорности , които служителите на реда носят, докато изпълняват служебните си задължения.  Щом обаче големият процент полицаи предпочитат да работят до 60 години и не считат, че са с изчерпан ресурс, тогава по всяка вероятност законодателят трябва да преразгледа Кодекса за социално осигуряване в частта, която касае сектор „Сигурност”. 

Подобна система, при която служителите на реда, да получават едновременно пенсии и заплати няма в нито една европейска държава, а едва ли има и аналог в света.

От Асоциацията на индустриалния капитал в България също се обявиха срещу планираните увеличения. 

Реформа или проформа! Пенсионирани полицаи си докарват министерски заплати след увеличението на възнаграждениятаЩом 6200 души от системата могат да работят след пенсиониране, то не е ли време да им се вдигне пенсионната възраст?

2 милиарда причини България да (НЕ) може да си позволи вдигането на заплатите в МВРРъста на възнагражденията на полицаите и военните ще отвори огромна пропаст не само в държавния сектор, а и в частния