„Пловдив е не само лидер, но и първенец при въвеждането на иновативни методи на обучение. Това са облачните технологии, използването на метода на Мария Монтесори, който обхваща все повече институции в предучилищното и училищно възпитание, въвеждането на електронната система за кандидатстване за първи клас“. Това заяви кметът Здравко Димитров при откриването на международната конференция „Как да бъдем иновативни в училище“. Престижното събитие се организира за пети път от фондация „Световен образователен форум България“ в партньорство с Община Пловдив и ПУ „Паисий Хилендарски“ с участието на десетки директори и учители.
„Все по-големи са успехите на общинската програма, чрез която училищата кандидатстват за финансиране за дигитализация и облачни технологии, иновативни учители, Монтесори педагогика, за техническа помощ на учебния процес, за реновиране на дворове в училища и детски градини“, конкретизира кметът Здравко Димитров.
Той подчерта огромната нужда, която има община Пловдив за построяването на две нови сгради на училища, преминаването към едносменен режим на обучение и подкрепи увеличаването на заплатите на учителите, което се подготвя от догодина.
Министърът на образованието Красимир Вълчев, който специално дойде за откриването на форума, сподели как политиките за иновации променят системата на средно образование.
„Община Пловдив е една от най-иновативните. Иновациите са нещо важно и трябва да се стремим към тях. Промяната е наложителна, като надградим старото в посока провокиране интереса на учене у децата, като повишим мотивацията им,“ сподели министър Вълчев.
Той коментира националната програма „Иновации в действие“, която има за цел увеличаване на добрите практики и за взаимно насърчаване обмяната на добри практики и квалификации. По думите му догодина ще бъде разширена програмата и към целодневната организация.
Специален гост и ключов говорител на конференцията бе Пол Бърн, член на борда на Европейската асоциация на училищните директори (ESHA), член на Съвета на Международната конфедерация на директорите (ICP) и президент на Националната асоциация на главните директори и заместник-директорите (NAPD). Бърн работи в продължение на десет години в училищното ръководство и е създал множество иновативни практики за изграждане на успешно училище.
На конференцията присъства и Тон Дайф, екс председател на ESHA, председател на WEF Global както и представители на МОН, на регионалните управления на образованието и общини, социални партньори, образователни институции и експерти. Действащи директори на иновативни училища от всички нива на училищно образование разказаха за своя опит и ефективни добри практики.
Програмата включва три модула – „Фокус за успешна промяна – иновациите в училище“, „Разработване на успешно училище“ и „Споделени добри практики“.
По време на конференцията бе представен и опитът от петгодишния проект “Иновативни училища“ на община Пловдив и фондация „Световен образователен форум България“ за това как новите методи на преподаване променят средата на обучение и мотивацията на учениците.
По време на форума бе представена книгата: ”Как да бъдем иновативни в училище”, в която са описани и отправени ключови послания от проведените обучения в рамките на Проекта, които помагат на учителите и директорите да бъдат успешни и иновативни, поставен е акцент как да се мотивират учениците чрез 10 идеи. Разработена и апробирана е концепция за изграждане на професионална общност и развиване на училището като ефективна организация. Част от участниците, лидери от всички нива научилищно образование, разказват за своя опит идобри практики.