Смяна на личната карта е разумна постъпка след поредния теч на лични данни - този път от кредитни досиета в Банка ДСК.

Това съветва Богомил Николов от Националната асоциация за защита на потребителите. TrafficNews го потърси за коментар след като вчера Комисията за защита на личните данни обяви, че глобява с 1 милион лева кредитната институция заради допуснат теч на информация. Потърпевши са 33 492 клиенти на Банка ДСК с 23 270 кредитни досиета, в които се съдържат лични данни и на неограничен брой свързани с тях трети лица - съпрузи, продавачи, наследници, поръчители. 

Добре е да се смени личната карта, но ако го правим при всеки теч на данни, това ще ни излезе доста солено, каза Богомил Николов. Преди месец стана ясно, че след хакерска атака е изтекла информация за над  5 милиона българи от Националната агенция за приходите.

Според Николов нивото на защита на личните документи трябва да се повиши. Той даде за пример Естония, където с въвеждането на електронно управление още от 2001 г. са започнали да вдигат и нивата на защита на личните документи. Така например ако картата бъде открадната, тя не може да бъде използвана, тъй като за това е нужна парола.

 Надяваме се, че нотариуси и банки ще бъдат по-внимателни, особено при рискови сделки, които стават с пълномощни, каза още Богомил Николов.

 Потърпевшите клиенти на ДСК могат да заведат колективен иск за причинени щети срещу банката, заяви адвокат Станимир Стоев. Той обясни, че тези искове са два вида – за имуществени и за неимуществени щети. Като първият вид се доказват с документи – например кражба на жилище заради изтеклите данни. Вторият вид, който може да включва стрес, притеснение, високо кръвно – също се доказва в съда с медицинско свидетелство и свидетелски показания.

Ако бяхме в САЩ или Великобритания, можехме да поискаме обезщетение заради самия факт за теч на данни, но при нас това не може да се случи без съдебно дело, обясни адвокат Стоев.

 Богомил Николов обаче не е оптимист, че завеждането на подобни колективни дела би имало успех. Според него трудно ще се докаже размера на причинената вреда и всеки ще трябва да разказва личната си история, което би отнело много време.

 От ДСК пък заявиха, че банката ще изпълни задължението си да информира всички лица, чиито данни са изнесени. За целта ще бъде осигурена специална платформа на корпоративния сайт, чрез която всеки клиент на банката да може да провери дали данните му са засегнати. Банката ще публикува допълнително информация за достъпа до платформата.

Според кредитната институция течът на данни е резултат от престъпление – физическа кражба на електронни копия на документи, което не засяга информационните системи, за които от банката твърдят, че са абсолютно защитени и сигурни. Въпреки това се работи за допълнителна защита на информацията, която се обработва и съхранява.