България е единствената държава в ЕС, която отбелязва ръст в продажбите на нови автомобили през изминалата година. Това сочи статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА), която пусна разбивка на колите по вид задвижване. В таблиците се уточнява, че резултатите на нашия пазар са прогнозни, а не окончателни.

През 2022-а в България са пласирани 5746 нови дизелови машини при 5495 през 22021-а или ръст от 4,9 процента. Във всички останали страни регистрациите на нови нафтови возила намаляват - общо за ЕС с 19,7 процента. Дори и в "рая на дизеловите коли" Германия се отчита спад от 9,9 процента. Сериозно намаление на продажбите на дизелови машини има и във Франция (-31,6 процента) и Италия (-20,1 процента).

Ако се гледа статистика като процентен ръст при продажбите на чисто електрическите автомобили, Кипър (+379,8 процента), Латвия (+158 процента) и България (+131,4) са най-добре. В абсолютни бройки електромобилите у нас са едва 1002 срещу 433 през 2021 г.

Цели 18,2 процента повишение има и при пазара на бензиновите автомобили в България - 21 064 регистрации срещу 17 816 през 2021-а.

Продажбите на бензинови коли в целия ЕС миналата година са били 36,4%, а делът на дизеловите продължава да намалява до 16,4%, а изцяло електрическите коли вечи ги доближават с дял от 12,1%.

Според данните на ACEA, през 2022 година в ЕС са били регистрирани 1 123 778 нови изцяло електрически леки коли, което представлява увеличение от 28% в сравнение с 2021-а. Само за последното тримесечие резултатът е 406 890 единици или с 31,6% повече в сравнение със същия период на 2021 г.

 

874 182 са новорегистрираните зареждаеми (PHEV) хибриди в Европа през 2022 година, което с малко повече от 2021-а - 864 103 бройки. При клаасическите хибриди (HEV) повишението на продажбите е 8,6 процента.

През миналата година в ЕС са били продадени 3 371 153 нови коли с бензинов двигател, което е намаление от 12.8%, а при дизеловите се отчита спад от 19,7% до 1 522 686 бройки.