Пловдив ще се напасва в новите правила на световната икономика и пазари, след перипетиите и натиска, индуциран от пандемията COVID-19 и стопанската криза, настъпила в следствие на опити да се ограничи заразата.
Въпреки първоначалния шок в развиващия се Пловдив и в момента се строят 6 нови завода в икономическите зони на града, съобщи зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов
Как ще продължи бизнес развитието на града обаче? На този и още много въпроси, касаещи всички пловдивчани и потенциални инвеститори, потърсихме отговорите от зам.-кмета на Пловдив с ресор "Бизнес развитие и образование" Стефан Стоянов.
- Как се позиционира Пловдив в променящия се бизнес климат през 2020?
- С отдела за бизнес развитие, който е фокусиран върху работата с потенциални инвеститори и привличане отново, използвахме момента. През последните две години се очертаха водещи тенденции, които се опитваме да хванем. По време на кризата очаквано започнаха размествания на глобалния пазар. От една страна имаме компании, които искат или да се изнесат от Китай или да направят допълнителни производства в Европа заради проблемите в отношенията с Щатите. От друга страна има американски компании, които искат да влязат в Европа, заради забавяне на сделката за общ пазар между Америка и Европейския съюз. Продължава и тенденцията от няколко години турски или турско-европейски компании да искат да навлязат във вътрешния пазар на ЕС заради нестабилната политическа обстановка и сериозната инфлация, която има в Турция. Това бяха основните сили, който действат през последните 2 години. Отделно развихрилата се криза около пандемията предизвиква допълнителна вълна на интерес от западноевропейски държави, които търсят по-къса дистанция на доставки, но и оптимизиране на разходи. Започва поредната вълна на европейски инвестиции в Източна Европа и изместване на производства. В момента това не се усеща като прилив на големи знакови компании при нас, но не това е най-важното, а да се уловят правилните сектори. А и откровено казано когато компания от топ 100 прояви интерес, визирам „Фолксваген“, и преговаряш с нея повече от 1 година, всичко изглежда мъничко на този фон.
- Тогава какъв е профилът на инвеститорите в Пловдив и региона?
- За последните 4-5 години, компаниите, които навлизат в България и по-конкретно в Пловдив и икономическите му зони са от средно голям калибър. При тях е характерно, че не търсят големи обеми от хора - обикновено се таргетират между 100-300 души, но същевременно произвеждат по-крайни продукти, респективно по-скъпи. Това позволява и предлагане на по-високи заплати. Тази тенденция ще продължи, нашият фокус е върху по-високотехнологични компании. От няколко години безработицата не е особено голяма, дори през тази година ситуацията не излезе извън контрол. През май месец преживяхме най-високия пик на безработицата от 9,7%. Септември-октомври падна под 5% за областта, а в града под 3%. Тоест върнахме се на нива почти от преди кризата. Очакваме сега отново да се повиши, но диверсификацията на икономиката в региона, гледайки го като общ пазар и метрополия на град Пловдив, дава доста добри възможност. Ако имаш много пострадали сектори като туризъм, крайни услуги, до някъде търговия, то производството поне се възстанови много бързо. Българската индустрия става все по-силна и конкурентоспособна на големите пазари – Европейския и Северноамериканския. И през 2020 разширенията и новите заводи на български компании изпреварват тези на чуждестранните компании. „Лидер“ и „Оптикс“ обявиха разширение, а много скоро ще бъдат обявени и още няколко плана за разширяване на заводи и изграждането на нови. В момента се довършват някои от започнатите инвестиции и се очакват и нови, както по отношение на български инвеститори, така и на чужди. С други думи имаме една доста добра динамика за такава пандемична година, както и баланс между български и чуждестранен инвеститорски интерес. Това е чудесно, защото не разчитаме само на чужди капитали, а изграждаме силна българска индустрия.
- Кои сектори са най-бързоразвиващи се в бизнес профила на Пловдив?
- През 2019, все още нямаме готовите данни за 2020, но вероятно и през нея, най-бързо растящите сектори са B2B услугите, ауторсинг сектора и останалите подобни услуги. Това е много радващо, защото именно в този бизнес сегмент са повечето работни места за висшисти. Така влизаме в пряка конкуренция с основните градове в региона и дори със София. Чрез това бизнес развитие успяваме да привличаме и да задържаме таланти. Отраженията са налице - през 2019 Пловдив изпревари по ръст дори София по нетна миграция от +7500 души. Това са само официалните данни, а реалните са далеч по-високи поради проблема с това, че няма особени рестрикции за неакуратната адресна регистрация. Разбира се това се вижда и по улиците, и по задръстванията. Другият положителен ефект и една тенденция, която ще повлияе изключително ползотворно върху развитието на града, е че вече има много голяма общност от чужденци, които живеят в Пловдив. Над 18 хиляди чужденци живеят и работят в града и това не са пенсионери от Англия и Германия, а предимно хора в активна възраст. По малката част от тях – около 3000 учат тук, но по-голямата част идват да работят тук и са с европейски произход. Тази тенденция дава една голяма добавена стойност на пазара на труда.
- За такъв тип услуги са необходими и сериозни офис площи. Докъде сме по този параграф?
- Да, другата голяма тенденция от тази година е, че окончателно преодоляхме недостига на проекти за офис сгради. Въпреки, че тази година имаме преосмисляне на ползването на офис сгради заради дистанционната работа, това ще е временно. Имаме вече 4-5 големи проекти на пазара и РЗП на офис сгради от висок клас вече над 70 000 кв.м. Това е приблизително равно на сега съществуващата площ от клас А офиси. Този сграден фонд е изключително важен. Индустриалните зони са важни и дават голяма заетост за града и региона. Производството достига почти 40% от брутния вътрешен продукт /БВП/ на региона – това е сериозна средноевропейска стойност. За нас обаче е много важно, ако искаме конкурентоспособен град и да продължим да бъдем топ дестинация за инвестиции в Източна Европа, да развиваме бизнес услугите – B2B сектора. Сред тях са финансови услуги, банкови услуги, IT, изнесени бизнес процеси, счетоводство и най-различни услуги от бизнеса за бизнеса. Това е и цялата верига на доставки, която е свързана и с производството, но и с другите сектори.
- Ще се напълнят ли новите офис площи и какво е мнението Ви за дистанционната работа в бъдеще?
- Мисля, че всички офис площи ще бъдат заети. Новите са с висок клас и са за по-големи компании, от друга страна сред наличните имаме възможности и за средния и малкия бизнес. Така че мисля, че всичко бързо ще бъде заето. Що се отнася до дистанционната работа – не считам, че бъдещето е изцяло това. Един от ефектите на глобалната криза и дистанционната работа е, че започнаха масово да спират плановете за експанзия и за нови проекти. Това е сериозен удар. Независимо дали си малка или голяма компания, ако загубиш рефлекса за тайминг, за ходене на работа, за физически контакт, се губят и редица социални умения, градени с години. Може дистанционната работа да има бъдеще като част от работния ни график, но няма да бъде основно застъпена. Да, вече няма да ходим всеки ден от 9 до 5 на работа, но няма и да стоим от 9 до 5 вкъщи със сигурност. Прогнозата „работа по пижама от хола“ няма да се случи. Причините са чисто практически, а и хората са социални и имат нужда от общуване. Няма как да градиш експанзия, проекти, иновации и всички да щракат на компютъра от кухнята. Трябва да има баланс, за да не се загуби инерция. Именно това е една от големите щети, която ще остане в историята на 2020 – големите проекти бяха забавени или спрени. Това ще бъде и наваксано.
- С какво бизнес събитие в Пловдив ще се запомни 2020?
- За първи път от години в Пловдив имаме голяма инвестиция на клас А инвеститор в широкия център на града - високотехнологично производство на медицинското оборудване „БТЛ индъстрийз“, които изнасят за цял свят. Това не се случва всеки ден. Очаква се през първата половина на 2021 да започне активно строителство и ще имаме още една перла в короната на Пловдив. Тази чешка компания, базирана у нас отдавна, е чудесен пример за силно развитие. Белезите му са успешният R&D център в София и Пловдив и голямото производство на крайно медицинско оборудване, като част от продуктите са много скъпи. Такива компании са желани по цял свят сред градовете, състезаващи се за инвестиции.
- Ще има ли отново акцент в автомобилната индустрията?
- С неслучването на сделката с „Фолксфаген“ дойде един много крайъгълен момент за автомобилната индустрия. Европейските производители се насочиха изцяло към производство на електромобили и сериозно забавиха разработката на конвенционални автомобили. Този процес тече вече повече от 3 години, но вече е категорично завършен. Технологията при масовите коли ще забави темп, тъй като вече основният ресурс е хвърлен върху електромобилите. Има сериозна надпревара сред основните конкуренти и целта е да се задоволи пазара. Дали тази тенденция ще продължи, тепърва ще видим, но при електромобилите има една сериозна особеност – те имат около 50-60% по-малко части. Тоест цялата индустрия ще започне да се пренастройва. Разбира се това няма да се случи за 5 години. Вероятно процесът ще е много по-дълъг. Освен това на световния пазар вече се говори и за друг тип двигатели. Вече има серийно производство въглеродни двигатели в Япония, говори се за други типове на задвижване въобще. Така че тепърва ще следим с интерес развитието на тази индустрия. В Пловдив и съседните региони е една от най-големите концентрации в страната на производители на автомобилни части. Освен Пловдив, това са заводи в Пазарджик, Хасково, Димитровград – работят добре, изнасят, но тепърва ще видим как ще се развие този пазар. Не очаквам в скоро време да се появят големите автомобилни производители, т.е. асемблиращите компании, които да искат да разширяват в Източна Европа заради особеността на този пазар. От друга страна можем през 2021 да очакваме обявяването на поне една потенциална инвестиция за завод за батерии. Водим преговори повече от 1 година по два паралелни проекта съвместно с Правителството, но още е твърде рано да се говори в цифри и конкретика. Много е възможно да направим тази стъпка. Още повече, че ако се изпълнят плановете на автомобилните концерни да произведат толкова много електрически автомобили, нуждата от батерии ще скочи рекордно. Сметките за Европа са поне 20-30 завода в зависимост от прогнозите. Самата технология за батериите е на ръба да мине към ново ниво, за да се гарантира по-дълъг живот, по-голям обем на заряд, по-голяма сигурност, лекота и издръжливост.
- Какви са основните пунктове, по които Пловдив ще работи, за да привлича нови инвестиции през 2021?
- Основният фокус на града остават бизнес услугите. За самия регион, където също активно работим, целите ни са постоянна динамика за привличане на нови производства, разширяване на Тракия икономическа зона и останалите индустриални зони. Отделът за бизнес развитие работи по кампания за популяризиране на града сред новите компании за IT&аутсорсинг в София и тези, които навлизат в Централна и Източна Европа и очаквам поне няколко нови компании да инвестират в града догодина. На финална права на преговори сме с две компании. От една страна така ще подкрепим пазара на труда. Имаме 34000 студенти и много млади хора в активна възраст, на които искаме да предоставим поле за изява, за доход и за развитие. От друга страна искаме и да подкрепим инвестициите в офис сгради. Както споменах това е много важно и ще промени облика на града. Хубаво е да имаме лъскави бизнес центрове, където се създава друг тип култура на работа.
- Колко работни места очаквате да се открият с реализирането на проектите?
- Вътрешните ни анализи показват, че специално в този сектор могат да бъдат открити около 5000 нови работни места следващите три години. Има ги и хората и възможностите. Прогнозираме, че това ще се случи с добро позициониране на града, запазване на положителния имидж на Пловдив като добро място за живеене, за правене на бизнес и за работа. Освен това имаме добър тайминг на синхронизиране между интерес, трудов пазар и бизнес климат. Миналата година е показателна за такъв тип добър пробив със „Съдърланд“, която е топ 3 компания в аутсорсинг индустрията, и нае буквално за 3 седмици 80 души. Подобен пример е и „Модис“, която е сред големите компании в сектора. Една от добрите новини е, че малки компании, които таргетират между 10-50 души, рядко искат помощ от нас, а навлизат директно на пазара, защото знаят, че екосистемата вече е добре развита. Продължаваме да имаме и директно навлизане от чужбина – чуждестранни компании, които влизайки в България, избират първо Пловдив. Повечето стартират с малки офиси, но бързо експанзират и имат голям потенциал. В момента двата сектора – IT и Аутсорсинг осигуряват работа на над 7000 души в Пловдив - както отбелязах най-бързо растящият сектор от икономиката през последните години. Очаквам тази тенденция да продължи, защото тази индустрия дава възможност на млади хора без опит да започнат работа във фирми с международна бизнес среда, да получат офис култура и бързо да натрупат опит. Къде ще продължат след това е въпрос на избор, но не е за подценяване възможността от бърз ръст в кариерата, съчетан с добро заплащане. Това е възможността бизнесът да даде ръка на развитие на града в чисто демографски и социален план. Балансът между индустриални зони и бизнес услуги ни дава сигурност и увереност за успех на икономиката на града и на самият Пловдив.
- Кое е очакваното събитие през 2021?
- През 2021 ще бъде завършена сградата на научния институт „ПлантаСИСТ“. Това е изключително събитие за нас и проект, по който работим вече 5 години е на път да приключи. Самият институт работи вече 4-та година и има над 120 международни публикации. Голям международен екип участва в проекта и имаме чуждестранни научни работници в Пловдив. Това е първият международен научен център, ръководен от българи. Зад него стоят института „Макс Планк“ – Германия, който е един от топ научните институти в света и университета на Кейп Таун. Слава богу у нас вече имаме и други проекти, финансирани директно от Брюксел, но това бе пробивът нужен на Българската наука и специално на Пловдив много му отива да разгърне този потенциал. Проектът е свързан с растителна защита и биотехнологии, а потенциалът тук не е въобще за пренебрегване.
Още от категорията
Цената на "Беркут" падна до най-ниската си стойност от 6 години насам, ще се намери ли купувач?