Медиите да споменават имената на компаниите, които имат добри каузи и показват социална отговорност, защото това ще извади успехите на страната ни от анонимност и ще накара повече хора да повярват в тях.

За това призоваха участниците в дискусията "Да извадим успеха от анонимност", организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).

"Постоянно слушаме как в България няма индустрия. Хората в социалните мрежи и по спирките на градския транспорт коментират, че у нас нищо не се произвежда. А в същото време сме над средното европейско равнище по дял на индустрията в брутната добавена стойност. Малко хора в България знаят, че първите две пера в българския износ са машиностроенето и автомобилостроенето, както и електротехниката и електрониката", каза шефът на АИКБ Васил Велев.

Той разказа как собственик на медия му е споделил, че ако българският премиер Бойко Борисов и германският канцлер Ангела Меркел открият голям завод в България, то въпросната медия ще трябва да съобщи, че "крупен германски инвеститор е построил завод в България", без да се споменава името на инвеститора. Причина за това е невъзможността на телевизиите да споменават търговски марки, тъй като това би било сметнато за реклама.

Според него на медиите трябва да се позволи да съобщават имената на фирмите при позитивни новини.

"Всеки успех се обяснява с нагласени поръчки или с куфарчета, което е обида за огромното мнозинство почтени, талантливи български предприемачи", заяви Велев.

Икономистите представят данни за растеж, но хората не виждат реалните примери и им е трудно да се доверят, коментира Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според шефа на  Българската стопанска камара Радосвет Радев, поведението на медиите се дължи на икономически причини – големите телевизии имат огромни маркетингови и рекламни цели и затова предпочитат бизнес съдържанието да се представя под формата на реклама, за да генерират повече приходи.

Пламен Панчев, основател на Тракия икономическа зона (ТИЗ) пък посочи, че медиите трябва да спрат да акцентират върху факта, че в България няма достатъчно работна ръка, защото това гони инвеститорите.

Според него наистина няма достатъчно работещи хора в България, но ако само си говорим това, най-много да задълбочим проблема. „Трябва да насърчаваме дуалното образование, ние дори провеждаме родителски срещи в компаниите", каза основателят на ТИЗ.

Според Красимира Величкова, директор на Българския дарителски форум, СЕМ би трябвало да направи информационна кампания сред журналистите, за да им обясни какво може и какво не може да съобщават. 

Няколко организации са връчили на Министерството на културата законопроект с необходимите промени в правилата, по които работи СЕМ, като документът ще се предостави и на комисията по култура и медии към Народното събрание.