
Автобусните превозвачи и таксиметровите фирми излизат на протест на 25 ноември, обявиха на съвместна пресконференция от бранша. Причината за тяхното недоволство е, че не се прие инкриминиране на незаконните превози.
Припомняме, че от ГЕРБ входираха предложения, които предвиждаха затвор и конфискация на превозно средство и имущество за всички, които извършват незаконни превози, ала президентът Румен Радев наложи вето, което не беше преодоляно при разглеждане в Народното събрание. Мотивите бяха, че така ще пострада споделеното пътуване - това обаче бе опровергано от превозвачи и таксистите. Към момента с отпадането на текстовете остава само административна санкция, която обаче по думите на бранша не се налага заради липса на контрол.
"25 ноември, сряда, обявяваме протест на всички автобуси и таксиметрови автомобили. Ще се придвижим към площад "Батенберг" за митинг от 10 до 12 часа. С този протест ще покажем червен картон на държавата, ако един път завинаги не направи необходимото, за да може да има затвор за нерегламентираните шофьори, водачи и превозвачи и конфискация на нерегламентираните автобуси, бусове и автомобили. Ние ще започнем да возим като тях, защото ни писна цял живот да се борим с такива, които се правят на по-хитри", посочи Кирил Ризов, председател на СНЦ „Съюз такси".
Искаме да се защити човешкият живот и да се пресече нелегалната конкуренция, обосноваха се асоциациите. По думите им дейността на сивия сектор е обществено опасна, тъй като за зачестили пътните инциденти с такъв нерегламентиран превоз.
"Неизбежно е да се криминализира, за да се сложи край на нерегламентираните превози. Никой не споменава в залата, когато защитаваха сивата икономика, че през последните години има над 70 души потърпевши. Загинаха две млади момичета по пътя за Банско, отново при такова пътуване. В крайна сметка генералната превенция в Наказателния кодекс е важна и има далеч по-маловажни неща, за които се налагат строги наказания. Тук говорим за човешки живот" посочи Себатин Исмаилов от автобусните превозвачи.
Над 50 групи в социалните мрежа с повече от 100 000 членове ежедневно организират и осъществяват стотици превози дневно.
"2/3 от обявите са за класическо споделяне на разходите - делене на горивото между всички пътуващи и шофьора. Така няма икономическа облага и това наистина е споделено пътуване, което няма да бъде санкционирано. 1/3 от обявите в групите обаче а повтарящи се ежедневни пътувания с едни и същи имена и превозни средства, които осъществяват около 400 нерегламентирани курса дневно", посочи Георги Атанасов от Националното движение на конфедерацията на автобусните превозвачи.
По думите на Атанасов така дневно около 1000 човека пътуват с нерегламентиран превоз. Според него обаче по отношение на международните превози ситуацията е още по-сериозна.
"Ако в България две трети от обявите казват, че има 2-3 свободни места, то в чужбина има цели бусове и непрекъснато има обяви, гласящи превозваме пътници, пари, багаж и животни. Това прилича ли ви на законен, споделен превоз? 90% е дялът на сивия сектор при международните пътувания", посочи Атанасов.
Той поясни, че повече от 90 общини вече нямат обществен транспорт, защото пътниците са обхванати от сивия сектор и няма икономическа сметка да се извършват. Това наложило и фалити на много превозвачи, като по думите им браншът се е свил от 3000 фирми до 700 в страната.
От бранша са категорични, че има страшно много изисквания, които покриват. Плащат огромни такси и данъци, шофьорите им са с всички необходими документи, като премината психологическа годност, всички пътници имат застраховка.
"Има ясна дефиниция на това какво е да има търговска дейност, да се генерира печалба от тези превози и да се поделят разходи. При нас хората, които извършват нерегламентиран превоз, го правят за бизнес. Има приложение с много потребителите и дори не се крият", посочиха от бранша, визирайки дейността на "Максим", която бе забранена от КЗК, но тече обжалване, а междувременно те функционират.
И към момента има приложима глоба за шофьорите, но не и за организаторите на този тип дейност. В Наказателния кодекс е предвидено, че "Който упражнява професия или занаят, без да има съответната правоспособност", се наказва със затвор до 1 година, а при рецидив - до 5 години. Има и глоби от 13 до 33 хиляди лева. Наказани по този състав обаче няма.
Заради протеста ще бъдат отменени международни пътувания и редица обществени линии у нас. Има и идея докато не се приеме текстът в Наказателния кодекс за инкриминиране на незаконните превози, всички автобуси и таксита да спрат работа.
Превозвачите обещаха, че няма да спрат превозите на лекари и учители и ще ги извършват безплатно.
Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bgХмм 13:09, 25.11.2020
Е, те, значи, протестират срещу себе си!? Ако седнат да направят пълна проверка на така наречените превозвачи, мога само да си представя колко трябва да останат без лицензи! Да изкарат на светло шофьорите, заплатите, осигуровките, техническото състояние на автобусите и т.н. Защото, виждайки какви неща, наречени автобуси, се движат по улиците, не мога да си обясня как изобщо минават ГТП! Няма лошо да се протестира, срещу сивата икономика, ама когато ти самия си в нея е някак си лицемерно!
Иво 10:59, 23.11.2020
С тези цени на билетите сами са си виновни.
Понеже 12:09, 23.11.2020
Знаем ви ,че в трагик нямате и 3-ти клас . Вики,кажи на себеподобната ти по граматика Парашкева,че в една статия пише "уплел" ,и после и кажи да напусне,защото е срам и позор
Конфуций
Запетая и точка се слага след предходната дума, без разстояние преди и с разстояние след тях - "Знаем ви, че...". В зависимост от клавиатурата, "ѝ" (с ударение) може да е на различно място. Научи къде е и го ползвай правилно. За този коментар трябваше да го копирам, защото "великите" Apple за направили "Ь ь" вместо "ѝ ь". Също имаш ненужна запетая пред "и" и нямаш точка в за край на изречение.
Ракиятаа 13:55, 23.11.2020
Да сложат табели да протестират и за цената на ракията да се намали моля !
резачка трябва 14:48, 23.11.2020
Да им увеличат цената за тол-а, че плащат символичната 1ст/км, което при разстояние от София до Пловдив прави по 3 ст. на пътник. 1.20 лв за целия автобус. Как можело да плащат чак пък толкова??! Наглост, комбинирана с помощи 60/40
Асеновградчанин 22:06, 23.11.2020
Хванете шапката от Асеновград.