Да си поръчаш бюро от огромна световна верига и повече от месец да не знаеш какво се случва с поръчката ти, а когато си поискаш парите, да ти отговорят, че имейлът ще бъде обработен до 10 работни дни. С този проблем се сблъскват доста хора решили да използват онлайн услугите за поръчка на мебели от ИКЕА.
Рефие Кабакова си поръчва бюро онлайн на сайта на веригата на 19 декември 2022г., като за него веднага плаща с дебитна карта сумата от 496 лева – 469 за бюрото и още 27 лева за доставка. Поръчката веднага е приета, а парите са изтеглени от картата ѝ. Срокът за доставката е 7 работни дни, а след тяхното изтичане започва и „ходенето по мъките” на Рефие опитвайки да разбере какво се случва с бюрото ѝ.
След множество разговори, имейли и прехвърляне на отговорност, на жената е казано, че проблемът е във фирмата-доставчик, а от нея тя така и не получава адекватна информация кога точно ще получи бюрото си.
След повече от 2 седмици, на 5 януари 2023г. Рефие решава да откаже поръчката си и да потърси парите си обратно. Тогава обаче започва нова порция разговори и имейли, а парите и до ден днешен не са получени. На 5 януари тя получава имейл, че транспортната фирма за доставка ще върне с приоритет бюрото на ИКЕА, а когато това се случи, тя ще получи парите си обратно. На 9 януари Рефие отново се опитва да се свърже с веригата и получава отговор на 16 януари, който гласи:
„Натоварването на запитванията към магазин ИКЕА е по-интензивно от нормалното – към настоящия момент имаме огромен брой заявки. Екипите ни работят усърдно, за да извършат необходимите проверки и да отговорят на Вашия имейл в срок от 10 работния дни.”
Към днешна дата, вече повече от месец от началото на сагата, Рефие няма нито бюро, нито върнати пари, нито нерви да се разправя повече.
Случаят много наподобява друг подобен от месец ноември 2022 година. В историята, която ви разказахме тогава, пловдивчани бяха възпрепятствани да използват новия си имот повече от 2 месеца, тъй като мебелите им, поръчани онлайн магазина на ИКЕА и заплатени на 14 септември тази година все още не бяха доставени, а връщането на парите забавено. От тагава в медията ни постъпиха няколко идентични сигнала на различни хора от страната, които сигнализираха за забавени доставки.
Тогава медията ни изпрати запитване до веригата и сезира КЗП за казуса. От ИКЕА отговор не получихме, но от комисията за защита на потребителите се свързаха с клиентите.
Репортер на TrafficNews също потърси информация от ИКЕА. Обадихме се на предоставените телефони с желание да се свържем с пресцентъра на магазина. Операторът обаче ни обясни, че с този отдел можем да се свържем само като дойдем на място в централата в София или изпратим имейл.
На 22 ноември 2022 г. изпратихме медийно запитване на официалния имейл на ИКЕА относно позицията на веригата, на което получихме автоматичен отговор, че екипите работят усърдно и ще се свържат с нас в рамките на 5 работни дни. До днес, отговор все още не е получен.
Седмица по-късно, медията ни сезира и комисията за защита на потребителите в България по повод множеството сигнали, от където получихме входящ номер за запитването, но за съжаление конкретен отговор на поставените въпроси за момента нямаме.
След публикуване на материала парите на пловдивчаните бяха върнати за по-малко от 48 часа.