От края на миналата година стана ясно, че ЕС ще помага с по почти 6200 евро, за да сменим старата кола с електрическа, което събуди интереса на българина към електромобилите.

Средствата  ще бъдат предоставено по Оперативна програма "Околна среда" за следващия програмен период  и ще имат за цел да дофинансират закупуването на нов електрически автомобил при извеждане от експлоатация на стар автомобил. За следващия програмен период има предвидени над 400 милиона лева за опазване на чистотата на атмосферния въздух и прилагането на европейските стандарти.

Финaнcoвaтa пoдĸpeпa щe бъдe в paзмep нa 30% oт cтoйнocттa нa eлeĸтpичecĸия aвтoмoбил, нo нe пoвeчe oт  6 135 eвpo. Oбщo пo пpoгpaмaтa ca зaлoжeни cpeдcтвa в paзмep нa 60 млн. eвpo. Към мoмeнтa cтимyли ce пpeдвиждaт caмo зa гpaждaни oт oбщини cъc зaмъpceн въздyx и зa тaĸивa, ĸoитo ca гoтoви в зaмянa дa пpeдaдaт cтap aвтoмoбил зa peциĸлиpaнe c ĸaтeгopия рrе-Еurо и Еurо 1. 

Основната цел на стимула е намаляване на замърсяването на въздуха от транспорта. Идeятa e пoeтaпнo пpeмaxвaнe нa изпoлзвaнeтo нa пpeвoзни cpeдcтвa c виcoĸи eмиcии чpeз нacъpчaвaнe нa eлeĸтpoмoбилнocттa.

Πpидoбивaнeтo нa eлeĸтpичecĸи aвтoмoбил е cъпpoвoдeнo с множество стимули - ocвoбoждaвaнe oт мecтни дaнъци, cвoбoднo пapĸиpaнe на синя зона, знaчитeлнo нaмaлeни eĸcплoaтaциoнни paзxoди и paзxoди зa пoддpъжĸa.

Отделно от това самите електрически автомобили предлагат множество предимства пред тези с двигатели с вътрешно горене. Като плюсове можем да добавим плавното и бързо ускоряване, както и безшумната работа на електромотора. Той има и много по-висок коефициент на полезно действие (около 98% – при 25% за бензиновия и около 30% за дизеловия двигател). Друго предимство е по-ниските разходи за поддръжка (изключваме евентуална смяна на батерии) които са доста по-малко отколкото при стандартните автомобили.

Ествествено електромобилите притежават и своите минуси. Един от основните недостатъци е, че те не са подходящи за дълги пътувания. По-високата скорост „хаби” повече батерия, а дългото разстояние предполага повторно зареждане предвид крайната дестинация.

Друг недостатък може да се приеме това, че в България все още липсват достатъчно зарядна станции, а самото зареждане става сравнително бавно - (DC станция – около час, AC станция – няколко часа). Първоначалната инвестиция за закупуване на електромобил също е по-голяма от вложението, което трябва да направим за обикновен автомобил. Изборът също е все още доста ограничен, особено що се отнася до по-достъпния ценови клас.

В Пловдив вече има доста изградени станции за зареждане на електромобили, като голяма част от тях от тях за момента са безплатни. Срещат се два вида – DC и AC станции.

Малко по-запознатите са наясно, че има два типа зареждане AC (с променлив ток) и DC (с прав ток). Какви са разликите между двата типа зареждане и кой е за предпочитане? 

Зареждането с прав ток, по-известно като бързо DC зареждане е сред най-търсените начини за зареждане, когато трябва да добавим електрическа енергия в батерията на превозното ни средство за максимално кратко време. Подобни станции се срещат най-често по магистрали, където хората могат бързо да добавят електрически пробег и да продължат своето пътуване. 

Скоростта на този тип зареждане варира в зависимост от станцията, мрежата към която е свързана, електромобила, състоянието на батерията и температурата на въздуха, но спокойно можем да дадем средни стойности в порядъка на 50 - 100 kW. На пазара вече има и електромобили, които приемат DC зареждане с над 200 kW, а зарядната инфраструктура също може да се похвали с устройства зареждащи с над 300 kW. 

С цел да се избегне повреда на батерията или да се намали животът ѝ, DC зареждането дава оптимални резултати до достигането на 80% заряд, като след това се наблюдава по-бавен пренос на енергия. Важно е да се каже, че редовното зареждане от DC станции не е вредно за батерията на автомобила.

По-разпространените станции са AC - се намират в хотели, търговски центрове, паркинги, бизнес сгради, бензиностанции, автомобилни представителства и други публични локации. Пълното зареждане с AC устройства отнема часове, но за сметка на това е много по-евтино. С бързите зареждачки се пести време, но за сметка на по-висока цена.

Бългapия ce нapeждa cpeд нaй-мaлĸитe пaзapи зa eлeĸтpичecĸи ĸoли в Eвpoпa. Oт нaчaлoтo нa гoдинaтa в paмĸитe нa Eвpoпeйcĸия cъюз ca oтчeтeни близo 569 xил. peгиcтpaции нa нoви eлeĸтpичecĸи ĸoли.

В Пловдив за изминалата година има регистрирани общо 398 електромобила. Според справка от МВР, от тях леките автомобили са 183, мотоциклетите са 2, мотопедите - 163. Товарните електрически автомобили са 15, четириколесните превозни средства - 31, триколесните - 2, а товарните моторни триколки са 2 броя.