Месецът е вече ноември и следобедните температурите в Пловдив отказват да паднат под 20 градуса, но по правило от 15-ти започват проверките на шофьорите за готовността на автомобилите за зимния сезон. С падането на температурите е време да се погрижим за колата като едно от основните неща е да сменим летните гуми със зимни.
Макар в България да няма закон, който да ни задължава да ползваме зимни гуми, според закона за движението по пътищата от 15 ноември до 1 март всички автомобили трябва да бъдат с грайфер не по-малък от 4 мм или със зимни гуми.
Смяната им трябва да стане преди 15 ноември. След тази дата стартират акциите за проверка за износени и зимни гуми, а санкцията ще е 50 лева.
Според специалистите летните гуми работят безпроблемно до 0 градуса по Целзий, но щом температурата падне под нулата, характеристиките им рязко се влошават. Ако температурите са над 7 градуса по Целзий, не е желателно да се кара със зимни гуми, защото грайферът се втвърдява. Тогава те също са опасни. Като граница се приема +4 градуса когато и повечето автомобили започват да напомнят на водачите, че е време да се съобразяваме със зимните условия.
Нищо не ви задължава да си купувате специални зимни гуми, които са с различна конструкция, шарка на протектора и от по-меки смеси. Всичко зависи от конкретните ви нужди и навици.
Например, популярните "всесезонни" гуми са по-твърди и с по-проста шарка от зимните гуми. Те ще ви свършат отлична работа, ако се движите основно в града, не ходите по планините през зимата и не шофирате при силен снеговалеж или лед по пътищата. Ако обаче искате да карате в снега, зимната гума дава средно с 20% повече сцепление от всесезонната - а 20% е разликата между това да завиете или спрете навреме. Ако ви се налага често да излизате извън града и да минавате през непочистени пътища, то зимните гуми са задължителни.
Проверка на TrafficNews показа, че по гумаджийниците все още няма струпване на автомобили, но работещите на валканизаторите очакват до 15-ти да се образуват сериозни опашки. Обичайно много хора използват последните дни на октомври, за да избегнат наплива от автомобили в първите две седмици на ноември, но заради необичайно високите температури тази година, желаещите все още се броят на пръсти.
В по-големите центрове за гуми се забелязват опашки от фирмени и служебни автомобили. Те най-често се доверяват на услугите на популярните големи центрове за гуми, където получават и големи отстъпки в зависимост от броя автомобили.
Справка в цените показва, че инфлацията тази година е повлияла и на местните гумаджийници и се забелязва повишение на цените спрямо миналата година.
За най-масовия цолаж – 15”,16”,17” цените в центровете за гуми са между 20 и 25 лева на гума, като при закупуване на гуми от мястото или използването на „хотел за гуми” се ползва и отстъпка от услугите за смяна, която в повечето случаи е около 20-30%. При кварталните гумаджийници цените са по-ниски, като за същия размер гуми варират между 9 и 14 лева. В тази сума влиза: свалян/ качване, монтаж/демонтаж, баланс и тежести. При моделите автомобили с по-голям цолаж гуми съответно се вдига и цената, като при някои модели джипове сумата може да достигне до 30-40 лева за гума или около 150 лева за четирите гуми.
Вече доста предпочитана услуга е използването и на мобилни екипи за смяна на гуми. За хората, които нямат време да чакат на опашки и не обичат да пренасят гуми, мобилният монтаж е предпочитан. Средната цена тук за най-популярните размери е около 20 лева на гума. Предимството на мобилните екипи е, че в повечето случаи работят денонощно и предлагат аварийна смяна и ремонт дори извън населени места.
Сайтовете за групово пазаруване вече също изобилстват от множество „оферти”, които предлагат 30%, 50% и дори 70% от стандартната цена за смяна гуми, но съществена разлика с цените на гумаджийниците по кварталите няма. Забелязват се обаче доста примамливи предложения за смяна само на две или четири гуми, но закупените ваучера задължено вървят с предварителна резервация и запазване на час, след закупуване на ваучера. Някои оферти включват дори реглаж на преден и заден мост и детайлна проверка на ходова част, но там цената е значително по-висока.
При офертите в сайтовете за групово пазаруване, цената на услугата в повечето случаи важи само за лек автомобил и е нужно доплащане за джип или бус. Цената обикновено включва сваляне/качване, монтаж/демонтаж и баланс, а тежестите се заплащат отделно.
Независимо къде ще изберете да смените гумите си, ако още не сте го направили, то услугата ще ви струва между 30 и 150 лева в зависимост от диаметъра. Шофьорите е важно да знаят, че закон за задължително шофиране със зимни губи в България няма, така че използването им зависи изцяло от преценката и нуждите на водача, но при проверка от органите на реда, грайферът на гумите трябва да бъде не по-малък от 4 мм.