Беше феноменална година за киното.

Дългата сянка на пандемията се усещаше как се оттегля, а киното се завърна към безкрайното си многообразие, за да изпълва салоните до такава степен, че беше измислен терминът „Барбенхаймер“, за да опише двата летни филма, пуснати на екран в един и същи ден, за да разбият рекордите по боксофис приходи.

Малцина имаха големи очаквания за „Барби“, филм за кукла, или „Опенхаймер“, епос за ядрения апокалипсис. И каква стана тя? И двата филма се впуснаха в надпревара за награди и приходи, наред с възторжените отзиви.

И двата филма се класират високо сред най-добрите филми за годината, но към тях се присъединяват и филмовата класика за насилственото минало на Америка от Мартин Скорсезе, както и болезнено нежен романс от южнокорейката Селин Сонг.

10. "Барби"

Очакванията на всички преди да са гледали филма бяха да видят как се превръща историята на куклата на Mattel във възможност за бързи пари. Вместо това режисьорката Грета Геруиг ни изненада с горещорозова фантазия за феминистко изкуство, което отказва да играе на сигурно. Измъчената от съмнения Барби на Марго Роби се събира с безсмисления Кен на Райън Гослинг, за да ни накара да мислим дълго след като смехът утихне.

А пичовете, които смятат, че развенчаването на патриархата от Геруиг означава, че тя мрази мъжете, не са внимавали достатъчно. Геруиг е жена със сърце и ум – слушайте и може да научите нещо.

9. "Май, декември"

Филмът на Тод Хейнс често се класифицира като комедия. Как това, обаче, обяснява сълзите, които започват да капят от очите, докато гледаш? Сърцераздирателна игра на Чарлз Мелтън като изостанало дете, което се бори с брака си с жена (сложна и изключителна Джулиан Мур), вкарана в затвора, защото го е съблазнила, когато е бил едва седмокласник.

Филмът е с Натали Портман, която достига нов връх в кариерата си като манипулатор. Изкривената любовна история по вълнуващ начин изважда зрителя от равновесие.

8. "The Holdovers"

Филмът вече е обявен за новата празнична класика. Свеж триумф от режисьора Александър Пейн, който доставя топлина, която не бива да се бърка със слабост. Пол Джамати блести като учителя по история Гринчи, който е мизантроп и темерут. Гринчи е принуден да остане в кампуса по време на коледната ваканция, за да гледа детето на Ангъс на Доминик Сеса, ученик, който няма къде да отиде. А фаворитът за Оскар Да'Вайн Джой Рандолф е училищната готвачка, която не може да се смее на болката си, а филмът превръща клишетата в трудни истини.

7. „Зона на интерес“

Джонатан Глейзър поема сериозен риск със създаването на филм за Холокоста и излага гледната си точка, като не ни показва нищо за ужасите, случващи се, докато нацистите унищожават евреите в Аушвиц. Глейзър се съсредоточава върху комендант Рудолф Хос (Кристиан Фридел), докато той и съпругата му Хедвиг (Сандра Хюлер) и децата им се занимават със светската работа да живеят така, сякаш не могат да видят дима и да чуят писъците, идващи от съседната врата. Като ехо на страшния възход на антисемитизма днес, това спешно предупреждение е трудно за гледане и невъзможно за забравяне.

6. "Маестро"

Като звезда, режисьор и съсценарист, Брадли Купър е на върха на кариерата си в това сурово и романтично кресчендо. „Маестро“ е филм за диригента и композитор Ленард Бърнстейн. Купър заслужава Оскар за тази лента за маестрото, чиито страсти не могат да бъдат ограничени до един вид музика или един пол.

Кери Мълиган е съпругата, която живее с ангелите и демоните на Бърнстейн. Купър ни поднася невероятното изживяване да гледаме как геният изобретява себе си.

5. "Американска фантастика"

Ослепителен дебютен филм на сценариста и режисьор Корд Джеферсън. Ставаме свидетели на прилив на свежо комично мислене. Джефри Райт прави най-добрата си и най-ярка филмова роля досега. Играе ролята на Монк, чернокож писател, който се чувства ядосан и разочарован, че неговите добре рецензирани книги никога не се продават. Изглежда, че обществото се интересува само от истории, които жонглират с тропи за чернокожата бедност и насилие. Така че Монк се присъединява към вражеския лагер под псевдоним. Резултатът е подчертано сатиричен.

4. "Анатомия на едно падане"

Нито един списък с най-добри филмови актьори на 2023 г. не би бил пълен без Хюлер, която запалва екрана в съдебната анатомия на брака на Жюстин Трие. Филмът приковава зрителите и разказва историята за съпруга, изправена на съд за това, че е убила съпруга си, като го е бута през прозореца. Като успешна авторка, принудена да се справя с провала на своята далеч не по-добра половина (Самюел Тайс), Хюлер прави изпълнение, от което не можеш да се отърсиш. Същото важи и за сценария, който създава перфектния съдебен трилър.

3. "Poor Things"

Пригответе се да бъдете възхитени от неприкритото безстрашно представяне на Ема Стоун в този шумен и възторжено красив взрив от феминистки удари от режисьора Йоргос Лантимос. Стоун играе бременна и суицидно нещастна съпруга, която се потапя към водната си смърт, само за да бъде реанимирана от луд учен (Уилем Дефо), който разменя мъртвия й мозък с този на нероденото й дете и чака, докато тя може да направи бебешки стъпки в сексуално и психологическо осъзнаване.

Лантимос е майстор провокатор, чийто почерк няма как да бъде незабелязан. Дори няма да усетите, когато ви удари.

2. "Минали животи"

Селин Сонг се справя отлично с дебюта си на сценарист и режисьор. Умело създава лирично произведение на изкуството от собствения си живот като 12-годишно момиче, което напуска семейния си дом в Южна Корея и гаджето си Хае Сунг, за да порасне в Канада. Грета Лий играе ролята на възрастната Нора, която е драматург в Ню Йорк и е омъжена за Артър (Джон Магаро), американец, когато Хе Сунг (Тео Йо) решава да посети Нора в Манхатън.

Филмът се върти върху това ключово събиране на Нора и Хае Сунг чрез връзки на език и култура, които изваждат Артур от сметките. Филм, който завладява с красотата си.

1. Равенство между "Убийците на цветната луна" и "Oppenheimer"

Това са двата върха на тази филмова година. Трудно някой може да извади единия филм пред другия.

„Убийците на цветната луната“ е тъжен епос на Мартин Скорсезе за дългата история на малтретирането на американските индианци от страна на САЩ. Подчертан от невероятната актьорска игра на Леонардо ди Каприо, Робърт де Ниро и претендентката за Оскар Лили Гладстоун в ролята на петролната наследница на Осейдж, хваната в убийствен капан от алчни бели мъже, „Убийците“ е класически филм на Скорсезе.

„Опенхаймер“ е на Кристофър Нолан, режисьор с едно поколение по-младо от Скорсезе, но притежаващ ум на мечтател и душа на поет. Това се вижда в брилянтния, мъчителен поглед на Нолан върху Дж. Робърт Опенхаймер (безупречния Килиан Мърфи), противоречивия архитект на атомната епоха.

Точно както Скорсезе разкрива заплетените корени на американския расизъм, Нолан предизвиква кошмара на ядреното унищожение, от който все още не можем да се събудим.