Там, където свършва законът, започва бизнесът с таксиметровите услуги.  Въпреки  спорадичните протести  в различни браншове, държавата бавно, но сигурно затяга кранчето на парите, които изтичат към сивия сектор. Акции срещу контрабандата на цигари, рестрикции в сектора с горивата, касови апарати на всички търговски обекти, свързани с НАП, денонощен онлайн контрол. Въпреки това обаче един сериозен сектор в икономиката продължава да вирее необезпокояван както в 90-те.  Годишният оборот на такситата в България е близо милиард, но платените данъци са символични. За превозвачите ДДС и корпоративен данък са напълно непознати думи.  Мнозина от шофьорите не плащат осигуровки, а други - фирмите – превозвачи ги осигуряват на 2 или 4 часа. Единствените сигурни постъпления за държавата от този бранш са от патентния данък, който бе приет през 2016 година и таксата за разрешително, която издава съответната община.

Цифрите са повече от стряскащи. На територията на Пловдив работят  47 фирми – превозвачи, които държат 1 540  автомобила.  От тях 970  са разпределени между 5 търговски дружества, които са и данъчно задължените лица. С най- голям брой таксита според официалния регистър на Община  Пловдив, разполага фирма „РИН ТРАНС ГРУП” – 302 броя. Втора в класацията е „МАКС -76” с 244 коли., трета  „БАЛИ ГРУП” -235 коли , четвърта „ЛЕГИЯ ГРУП”- 141 коли и пета  „ХАЧО ГРУП” с  48  автомобила.  Парадоксът е, че нито една от тези 5 фирми няма регистрация по ДДС.   

КОЙ НИ ВОЗИ?

Повечето клиенти, които ползват такси, смятат, че  обаждайки се на определен телефон, наемат кола от същата компания. Те обаче са много далеч от истината. Като изключим „копърките”, които работят на определени стоянки или дебнат жертви на гарата и около университетите,  на  вратите  на над 90% от жълтите коли в града е изписан  ефирен телефон. В Пловдив най- -използвани са  7 телефона : 6112- Перфект такси, 6155 – Еко такси, 6665- Елма такси, 9199 –Интер такси,  6-142 - Такси 1, 6160 – Виайлет такси  и отскоро 9999 – Трафик такси.  

Наемайки такси през някой от изброените по-горе телефони обаче, далеч не означава, че вие ползвате автомобил на някоя от изброените фирми. Ако огледате внимателно таксито, в което се качвате, ще видите , че по него има  множество стикери с най- различна информация. Таксито, в което се возите, може да е собственост на фирма или физическо лице,  да е дадено за ползване на друга фирма, която в случая се явява превозвач, а зад волана да стои човек, който може да има, но може и да няма трудово правни отношения с въпросния превозвач. 

Всъщност  част изброените по-горе компании, които държат ефирните телефони на такситата под тепетата, разполагат с общо 58  автомобила. На фона на регистрираните 1 540 таксита в общината, този брой е почти символичен. На практика „Елма” ООД притежава 13 автомобила, „Такси 1” с 9 коли, а новата „Трафик СОТ” – с 13 коли.  „Еко такси” притежава 18  автомобила през фирмата си „Европа-1”, а „Интер такси”  -14 таксита през „Бига Комерсиал” ЕООД.

Останалите „ефирни” дружества работят с коли на други превозвачи.  В Пловдив оперират само 8 дружества регистрирани по ДДС и те работят с общо 84 автомобила.  Чии обаче са останалите 1 400 коли?

ЧИЯ СОБСТВЕНОСТ СА ТАКСИТАТА В ПЛОВДИВ?

Това е въпрос с повишена трудност. Както по-горе уточнихме превозвач на 58 от автомобилите са  фирмите, които държат ефирните телефони. Според официалните регистри на Община Пловдив и  Агенция „Автомобилна администрация” водачите на 62 таксиметрови  автомобила извършват дейността за своя сметка.   Останалите 1420 коли се водят на други фирми - превозвачи. Самата собственост  на автомобилите е енигма, а и в случая законодателят не отдава голямо значение на тази подробност. 

Според Закона за автомобилните превози възможни са двама изпълнители на таксиметровата услуга – регистриран превозвач от свое име и за своя сметка , с персонал назначен на трудов договор и водач, който извършва дейността от името на регистрирания превозвач, но за своя сметка.  Законодателят се интересува от  физическото или юридическо лице, което има ангажимент да плаща данъка за извършваната дейност или както в бранша го наричат - Данъчно Задължено Лице /ДЗЛ/. 

В Пловдив  най- големите  превозвачи и Данъчно задължени субекти са фирмите „РИН ТРАНС ГРУП” , към която се водят 302 броя таксита,  „МАКС -76” с 244 коли.,  „БАЛИ ГРУП”  с 235 коли , „ЛЕГИЯ ГРУП” със 141 таксита  и   „ХАЧО ГРУП”  с 48 автомобила.  Или 70% от всички таксита в Пловдив са в регистрацията на някоя от тези фирми.  Собствениците на всяка от тези фирми са с криминални досиета. Някои от тях доста сериозни. /Четете за всеки от тях в разследването на TrafficNews.bg/

Петима с криминални досиета държат 70 % от такситата в ПловдивКолите всяка година се прехвърлят на нова фирма бушон

 Още няколко дружества имат регистрирани по 5 и повече коли. От всички тези фирми държавата очаква плащане на данъци и такси.  Очаква, но не получава!

КЪДЕ СА ПАРИТЕ?

Звучи парадоксално , но нито една от изброените по-горе компании не е регистрирана по ДДС. Което означава, че годишният й  оборот не надхвърля 50 000 лева. Възможно ли е обаче фирма- превозвач, която работи с 300 автомобила, да няма 50 000 лева оборот?   На практика не.  Спестяването на данъци се случва срещу 20 - 30 лева на месец на автомобил.  Дори плащането само на тази такса би вкарало фирмата в регистрация по ДДС.  Като добавим и оборота, който е средно 100 лева на денонощие на такси, сумата , която фирмата – превозвач генерира на годишна база е малко над 9 милиона лева. От които държавата не получава нищо.  При сегашното положение излиза, че средния оборот на кола е 50  стотинки на ден. Към днешна дата регистърът на НАП за фирмите показва, че нито една от    изброените пет големи фирми – превозвачи  не е регистрирана по ДДС.  

Публична тайна е обаче , че ако фирмата е натрупала определен оборот,  тя се прехвърля на безимотен или болен човек, най- често то от малцинствата, а колите, които се водят на нея, се прехвърлят на новоучредено дружество.

Това е причината целият таксиметров бранш да е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията от наеми, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли.  А когато НАП се опита да събере  дължимите средства, се натъква на фирмите - бушони.  

Другият сериозен проблем е /не/плащането на осигуровките.  Разрешителните се преотстъпват на неосигурени лица или такива, които получават помощи и работят на черно. Те нямат интерес да обявят доходите си и по този начин генерират сериозни загуби  за бюджета от невнесени социални и здравни осигуровки. Последиците от това са ясни, но тъй като отговорността  за пенсионното осигуряване на тези хора ще е задължение на някое правителство в по- далечното бъдеще, проблемът не е от първостепенно значение за настоящото управление.

ПАТЕНТЪТ

За да не е пълен валат, но и в същото време да не си разваля добрите отношения с бранша, преди две години държавата предприе половинчати мерки, с които все пак да прибере някакъв данък от такситата.  Предложено бе да се плаща еднократен годишен данък, който да замени корпоративния данък.  Промените бяха инициирани след няколко акции на Окръжна прокуратура – Пловдив , при която бяха задържани трима собственици на таксиметрови компании. При проверките бе установено, че 600 от такситата в града работят нелегално. Въвеждането на т.нар. „патент” бе посрещнато с масови протести от такситата в цялата страна, но в крайна сметка бе прието и всяка община определя размера на патента в границите, определени от Закона за автомобилните превози  - от 300 до 1000 лева.  Тогава в Народното събрание бяха изнесени фрапиращи данни за  пазара на таксиметрови услуги. Оказа се, че  в Пловдив данък – печалба, внесен от таксиметровите компании е 26 000 лева за година.  Смешната цифра по никакъв начин не кореспондираше с работещите 1 300 коли на територията на града.  В момента в Пловдив  фирмите превозвачи и данъчно задължените лица плащат „данък такси” в размер на 750 лева, като могат да ползват и опцията за разсрочено плащане, като всеки месец получават стикер, указващ датата,  до която дължи стикера. Така в хазната на Община Пловдив за 2018 година са влезли  1 100 279 лева.

Авантата е чиста печалба, печалбата – чист кяр

Така на практика стои въпроса с печалбата от таксиметрова дейност. Държавата почти е изключена от уравнението, естествено не без мълчаливото й съгласие. Очевидно на управляващите им е по-лесно да преглътнат загубата на няколко милиона, вместо да се сблъскат с гнева на таксиметровите шофьори и центъра на София или Пловдив да осъмнат блокирани в жълто. Финансовата индулгенция е удобна за всички страни, дори и за клиентите, тъй като цените се задържат на ниски нива. Единственият начин една таксиметрова  компания да остане в бранша, е да прилага гореописаните схеми.  Щетите не касаят пряко потребителя и затова неиздаването на касова бележка или фалшивия касов бон изобщо не се приема драматично.  

И ако за повечето таксиметрови шофьори професията е начин да осигурят препитание  за себе си и семействата си, то на техен гръб определени хора генерират сериозни печалби и то заобикаляйки държавата.  Докога?

Вчера в Пловдив стартира масирана операция в сектора с таксиметрови услуги. Акцията е съвместна между Икономическа полиция, НАП и ДАИ. Резултатите ще покажат какъв процент от такситата под тепетата работят на чисто.  Дали и този път Пловдив ще даде старт на належащите законодателни промени в бранша, предстои да разберем.