Такситата в Пловдив – 90 нюанса сиво

Жълтите коли са единствените, с които НАП няма връзка, бюджетът губи между 10 и 12 милиона годишно от укрити данъци

Пловдив
28.03.2019 19:00 8415 6
Такситата в Пловдив – 90 нюанса сиво

Там, където свършва законът, започва бизнесът с таксиметровите услуги.  Въпреки  спорадичните протести  в различни браншове, държавата бавно, но сигурно затяга кранчето на парите, които изтичат към сивия сектор. Акции срещу контрабандата на цигари, рестрикции в сектора с горивата, касови апарати на всички търговски обекти, свързани с НАП, денонощен онлайн контрол. Въпреки това обаче един сериозен сектор в икономиката продължава да вирее необезпокояван както в 90-те.  Годишният оборот на такситата в България е близо милиард, но платените данъци са символични. За превозвачите ДДС и корпоративен данък са напълно непознати думи.  Мнозина от шофьорите не плащат осигуровки, а други - фирмите – превозвачи ги осигуряват на 2 или 4 часа. Единствените сигурни постъпления за държавата от този бранш са от патентния данък, който бе приет през 2016 година и таксата за разрешително, която издава съответната община.

Цифрите са повече от стряскащи. На територията на Пловдив работят  47 фирми – превозвачи, които държат 1 540  автомобила.  От тях 970  са разпределени между 5 търговски дружества, които са и данъчно задължените лица. С най- голям брой таксита според официалния регистър на Община  Пловдив, разполага фирма „РИН ТРАНС ГРУП” – 302 броя. Втора в класацията е „МАКС -76” с 244 коли., трета  „БАЛИ ГРУП” -235 коли , четвърта „ЛЕГИЯ ГРУП”- 141 коли и пета  „ХАЧО ГРУП” с  48  автомобила.  Парадоксът е, че нито една от тези 5 фирми няма регистрация по ДДС.   

КОЙ НИ ВОЗИ?

Повечето клиенти, които ползват такси, смятат, че  обаждайки се на определен телефон, наемат кола от същата компания. Те обаче са много далеч от истината. Като изключим „копърките”, които работят на определени стоянки или дебнат жертви на гарата и около университетите,  на  вратите  на над 90% от жълтите коли в града е изписан  ефирен телефон. В Пловдив най- -използвани са  7 телефона : 6112- Перфект такси, 6155 – Еко такси, 6665- Елма такси, 9199 –Интер такси,  6-142 - Такси 1, 6160 – Виайлет такси  и отскоро 9999 – Трафик такси.  

Наемайки такси през някой от изброените по-горе телефони обаче, далеч не означава, че вие ползвате автомобил на някоя от изброените фирми. Ако огледате внимателно таксито, в което се качвате, ще видите , че по него има  множество стикери с най- различна информация. Таксито, в което се возите, може да е собственост на фирма или физическо лице,  да е дадено за ползване на друга фирма, която в случая се явява превозвач, а зад волана да стои човек, който може да има, но може и да няма трудово правни отношения с въпросния превозвач. 

Всъщност  част изброените по-горе компании, които държат ефирните телефони на такситата под тепетата, разполагат с общо 58  автомобила. На фона на регистрираните 1 540 таксита в общината, този брой е почти символичен. На практика „Елма” ООД притежава 13 автомобила, „Такси 1” с 9 коли, а новата „Трафик СОТ” – с 13 коли.  „Еко такси” притежава 18  автомобила през фирмата си „Европа-1”, а „Интер такси”  -14 таксита през „Бига Комерсиал” ЕООД.

Останалите „ефирни” дружества работят с коли на други превозвачи.  В Пловдив оперират само 8 дружества регистрирани по ДДС и те работят с общо 84 автомобила.  Чии обаче са останалите 1 400 коли?

ЧИЯ СОБСТВЕНОСТ СА ТАКСИТАТА В ПЛОВДИВ?

Това е въпрос с повишена трудност. Както по-горе уточнихме превозвач на 58 от автомобилите са  фирмите, които държат ефирните телефони. Според официалните регистри на Община Пловдив и  Агенция „Автомобилна администрация” водачите на 62 таксиметрови  автомобила извършват дейността за своя сметка.   Останалите 1420 коли се водят на други фирми - превозвачи. Самата собственост  на автомобилите е енигма, а и в случая законодателят не отдава голямо значение на тази подробност. 

Според Закона за автомобилните превози възможни са двама изпълнители на таксиметровата услуга – регистриран превозвач от свое име и за своя сметка , с персонал назначен на трудов договор и водач, който извършва дейността от името на регистрирания превозвач, но за своя сметка.  Законодателят се интересува от  физическото или юридическо лице, което има ангажимент да плаща данъка за извършваната дейност или както в бранша го наричат - Данъчно Задължено Лице /ДЗЛ/. 

В Пловдив  най- големите  превозвачи и Данъчно задължени субекти са фирмите „РИН ТРАНС ГРУП” , към която се водят 302 броя таксита,  „МАКС -76” с 244 коли.,  „БАЛИ ГРУП”  с 235 коли , „ЛЕГИЯ ГРУП” със 141 таксита  и   „ХАЧО ГРУП”  с 48 автомобила.  Или 70% от всички таксита в Пловдив са в регистрацията на някоя от тези фирми.  Собствениците на всяка от тези фирми са с криминални досиета. Някои от тях доста сериозни. /Четете за всеки от тях в разследването на TrafficNews.bg/

Петима с криминални досиета държат 70 % от такситата в ПловдивКолите всяка година се прехвърлят на нова фирма бушон

 Още няколко дружества имат регистрирани по 5 и повече коли. От всички тези фирми държавата очаква плащане на данъци и такси.  Очаква, но не получава!

КЪДЕ СА ПАРИТЕ?

Звучи парадоксално , но нито една от изброените по-горе компании не е регистрирана по ДДС. Което означава, че годишният й  оборот не надхвърля 50 000 лева. Възможно ли е обаче фирма- превозвач, която работи с 300 автомобила, да няма 50 000 лева оборот?   На практика не.  Спестяването на данъци се случва срещу 20 - 30 лева на месец на автомобил.  Дори плащането само на тази такса би вкарало фирмата в регистрация по ДДС.  Като добавим и оборота, който е средно 100 лева на денонощие на такси, сумата , която фирмата – превозвач генерира на годишна база е малко над 9 милиона лева. От които държавата не получава нищо.  При сегашното положение излиза, че средния оборот на кола е 50  стотинки на ден. Към днешна дата регистърът на НАП за фирмите показва, че нито една от    изброените пет големи фирми – превозвачи  не е регистрирана по ДДС.  

Публична тайна е обаче , че ако фирмата е натрупала определен оборот,  тя се прехвърля на безимотен или болен човек, най- често то от малцинствата, а колите, които се водят на нея, се прехвърлят на новоучредено дружество.

Това е причината целият таксиметров бранш да е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията от наеми, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли.  А когато НАП се опита да събере  дължимите средства, се натъква на фирмите - бушони.  

Другият сериозен проблем е /не/плащането на осигуровките.  Разрешителните се преотстъпват на неосигурени лица или такива, които получават помощи и работят на черно. Те нямат интерес да обявят доходите си и по този начин генерират сериозни загуби  за бюджета от невнесени социални и здравни осигуровки. Последиците от това са ясни, но тъй като отговорността  за пенсионното осигуряване на тези хора ще е задължение на някое правителство в по- далечното бъдеще, проблемът не е от първостепенно значение за настоящото управление.

ПАТЕНТЪТ

За да не е пълен валат, но и в същото време да не си разваля добрите отношения с бранша, преди две години държавата предприе половинчати мерки, с които все пак да прибере някакъв данък от такситата.  Предложено бе да се плаща еднократен годишен данък, който да замени корпоративния данък.  Промените бяха инициирани след няколко акции на Окръжна прокуратура – Пловдив , при която бяха задържани трима собственици на таксиметрови компании. При проверките бе установено, че 600 от такситата в града работят нелегално. Въвеждането на т.нар. „патент” бе посрещнато с масови протести от такситата в цялата страна, но в крайна сметка бе прието и всяка община определя размера на патента в границите, определени от Закона за автомобилните превози  - от 300 до 1000 лева.  Тогава в Народното събрание бяха изнесени фрапиращи данни за  пазара на таксиметрови услуги. Оказа се, че  в Пловдив данък – печалба, внесен от таксиметровите компании е 26 000 лева за година.  Смешната цифра по никакъв начин не кореспондираше с работещите 1 300 коли на територията на града.  В момента в Пловдив  фирмите превозвачи и данъчно задължените лица плащат „данък такси” в размер на 750 лева, като могат да ползват и опцията за разсрочено плащане, като всеки месец получават стикер, указващ датата,  до която дължи стикера. Така в хазната на Община Пловдив за 2018 година са влезли  1 100 279 лева.

Авантата е чиста печалба, печалбата – чист кяр

Така на практика стои въпроса с печалбата от таксиметрова дейност. Държавата почти е изключена от уравнението, естествено не без мълчаливото й съгласие. Очевидно на управляващите им е по-лесно да преглътнат загубата на няколко милиона, вместо да се сблъскат с гнева на таксиметровите шофьори и центъра на София или Пловдив да осъмнат блокирани в жълто. Финансовата индулгенция е удобна за всички страни, дори и за клиентите, тъй като цените се задържат на ниски нива. Единственият начин една таксиметрова  компания да остане в бранша, е да прилага гореописаните схеми.  Щетите не касаят пряко потребителя и затова неиздаването на касова бележка или фалшивия касов бон изобщо не се приема драматично.  

И ако за повечето таксиметрови шофьори професията е начин да осигурят препитание  за себе си и семействата си, то на техен гръб определени хора генерират сериозни печалби и то заобикаляйки държавата.  Докога?

Вчера в Пловдив стартира масирана операция в сектора с таксиметрови услуги. Акцията е съвместна между Икономическа полиция, НАП и ДАИ. Резултатите ще покажат какъв процент от такситата под тепетата работят на чисто.  Дали и този път Пловдив ще даде старт на належащите законодателни промени в бранша, предстои да разберем. 

 

Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bg
6 Коментара
Сортирай по
коментар

Таксиджията 15:42, 09.12.2019

Да ви кажа пот секрет това онова ама азсъм един прост таксиджия но мисля ДЗЛ от 50. 100 лв ок та това иначе трябва да го плащам на ден.и като се замисля от наем,ефир и д.з.л.то маи само д з л то каде си заслужава.даваш 800лв на месец за наем и ефир колко данак се укрива тук вие ми кажете

Oтговора0
коментар

Таксиджия 16:08, 09.12.2019

Абе кво се правите на луди аз карам от 10 години еми не помня да съм си давал оборота на някои и това го знаем всички как тия фирми да си плащат ДДС кво ми се правите на интересни измислете нещо логично педали

Oтговора0
коментар

Таксиметров шофьор 10:02, 29.03.2019

След като трябва да разчистите пазара за Трафик Такси, която много добре знаете на кого е, пишете неща, които могат да се проверят. Данъка е АЛТЕРНАТИВЕН !!! Атакуван е в съда. Ако е патентен или корпоративен, нещата щяха да са прости и ясни."Собствеността на такситата е незнайна" .Ами собствеността е на шофьорите на колите, които са задължени да упълномощят превозвач, пълномощните се депозират в ДАИ - АА. В Европейския съюз никъде таксита не са длъжни да преминават през превозвач, а само товарен и автобусен транспорт. Още ли то се струваме престъпници ???

Oтговора0
коментар

Гот 19:32, 28.03.2019

В бранша се укриват 1-2 млн.годишно за цялата страна,а всеки ден същата сума се краде от еврофондовете или държавните поръчки.

Oтговора2
коментар

:)

1500 таксита по 50 лв на ден /то само ефира на двете смени е повече но да кажем 50/ са 75000 лв там трябва да има 12500 ДДС и 6250 плосък данък рова е само в пловдив и само за 1 ден. Иставям те да умножаваш по 365 и незнайно още по колко за такситата в цялата страна. Та наум като смятам ми излизат по-големи цифри от 1-2 милиона май?

коментар

Няма

Плаща се данък печалба , Но след като от оборота за година се махнат всички разходи( гориво, патент, ремонт и консумативи, ефир, застраховка и каско и др.) горе долу 10000-12000 лева. И ако правиш средно 20000-22000 хил и махнеш разходите, трябва да платиш 1000 лв данък. За това геройте от държавата измислиха Алтернативния данък и той се плаща задължително( в Пловдив ако е на разромено ти идва около 900лв) и най-якото е че трябва да си го платил на 01 януари да можеш да работиш, а на 2 януари ти блъскат колата и ти се хващаш за палците на краката

коментар

Монте Кристо 23:03, 28.03.2019

И още веднъж задавам въпрос на подробния автор на тази интересна статия: След като се е постарал подробно да разкаже това, което е известно на всички институции от 2001 година до настоящия момент; В какъв размер са укритите данъци, пенсионни и здравни осигуровки и ДДС от “регламентираните” таксиметрови водачи и превозвачи в София? С какво се различава фирмата на Гената от Пловдив с фирмите на Людмил, Начко, Емил и т.н.

Oтговора0
коментар

МИХАИЛ 23:44, 28.03.2019

Много сте прости и ограничени! Вие в коя държава живеете бе!!!??? Вие познавате ли парите бе.............

Oтговора0
Вашият коментар през Facebook

Изпрати новина