Всичко в таксиметровия бранш е омагьосан кръг, който без контрол от страна на институциите не може да се вкара в ред. Това смята управителят на фирма „Гардения” ЕООД Тодор Колев. Компанията е превозвач на 19 автомобила. От тях осем са собственост на Колев, два на сина му, а другите са на негови познати, за които той може да има доверие. Фирмата е регистрирана по ДДС, като всяка година внася  данък добавена стойност в хазната, както и плаща осигуровките на шофьорите си месец за месец. Ефирите, които ползва са на „Еко такси” и „Виайлет”.

Според него всичко в бранша предразполага за схемите, които TrafficNews.bg  разкри след акцията на Икономическа полиция и ДАИ. От една страна стои слабия контрол от страна на ДАИ и държавните институции, ниските цени и превръщането на услугата в „социална” .

„В момента няма никакъв контрол. По улиците е пълно е с шофьори, които нямат разрешителни и всички необходими документи. От друга страна стоят занижени цени, заради които част от шофьорите работят по 15-16 часа. Тези хора са опасни за себе си и обществото. Те го правят, за да могат да изкарат някакви пари”,каза Колев. Той даде пример с това, че ако се напишат само два акта за липса на трудов договор, това ще стресне целия бранш. Сумата е между 3 и 15 000 лева,която се заплаща солидарно от работодател и служител.

„Да, чувствам се ощетен от всички тези схеми, защото моята фирма си води изрядна документация, плаща си данъците. Всичко това го правя, защото искам да спя спокойно. По време на акцията спираха наши коли, след като им видяха документите им пожелаха хубав ден”, разказа Колев.

По прости сметки на ден всеки един шофьор започва с 55 лева разходи – в това число гориво, амортизация на автомобила, ефир, данъци и осигуровки.  Всичко отгоре отива в таксиметровия шофьор. При дневен оборот около 80 - 90 лева, тези пари са недостатъчни. Така всички предпочитат да бъдат в сивия сектор, за да могат да изкарат пари, с които да сложат нещо на трапезата.

„Средно едно такси вади по 2000 лева на месец, от тях около 1400 лева са разходи. Не може да се кара при тези цени. Превърнахме таксиметровата услуга в социална. В момента е по-евтино  да се качиш на такси, отколкото да се ползва градски транспорт от няколко души”,каза управителят на „Гардения”. По думите му цените, които се държат изкуствено занижени, трябва да се вдигат най-малко с 50 %. Оттук, естествено колите ще намалеят, тъй като и курсовете ще паднат.  Това ще доведе и до по-малко шофьори по улиците, като ще останат тези, които предоставят качествена услуга. От друга страна бизнесът тогава може да излезе на светло с помощта на по-силния контрол от държавата. Самият Колев обаче не е оптимист, че това ще се случи. Той смята, че браншът има силно лоби в политиката, а самите властимащи помнят, че едно от правителствата падна след протести на жълтите коли пред Народното събрание. Така сегашната системата е угодна за големите играчи в бранша, а политиците си затварят очите за всичко, което се случва.  

Полицията срещу незаконните таксита! Ще излезе ли браншът от сивия сектор? ОБЗОРМащабната акция на Икономическа полиция, ДАИ и НАП продължава и утре в Пловдив

TrafficNews.bg  поднася своите извинения към Тодор Колев и „Гардения” ЕООД, за това, че сложи фирмата в графата на фирмите превозвачи, които не са по ДДС.