Системата с електронните винетки не тръгна с фалстарт. Тя работи, макар да има известни проблеми. Много е сложна и е нормално да има грешки, макар че се тества от над четири месеца. До 10-15 дни ситуацията ще се нормализира. Наказани ще има.

Така накратко могат да се обобщят реакциите днес на всички, от които зависеше преходът от стикери към електронни винетки да мине гладко. Тези успокоения идват повече от две години след като предишното народно събрание реши да се въведе новият начин за плащане на ползването на пътищата - т.нар. тол система.

Обясненията и оправданията започнаха от рано сутринта по блоковете на телевизиите и продължиха по обед в Министерския съвет. Премиeрът Борисов се извини за проблема, обеща до 10-15 дни всичко да е наред, но подчерта, че в бъдеще ще се улесни животът на всички.

Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова успокои, че на винетната система й трябват няколко дни да се изчисти и да заработи нормално.

Намери ли се виновен, ще има и наказани

Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов пък обеща да има наказани, след като стане ясно кой е допуснал грешка - фирмата изпълнител, служители на АПИ или някой друг.

"Ще се поеме отговорност от този, който е причинил нетна щета. Не мога да отговоря в момента кой я е причинил", каза той след среща с кметове в Министерския съвет, цитиран от "Фокус". Попитан колко губи АПИ от непродадените винетки, Глосов не можа да отговори, като се измъкна с обяснението, че 90% от автомобилите се движат с винетки, които важат от края на януари.

Системата с електронните винетки не тръгна с фалстарт, каза директорът на Националното тол управление в Агенция "Пътна инфраструктура" Антон Антонов пред Би Ти Ви.

Тестове са правени, но сривове са възможни

"От 17 декември пуснахме успешно системата за продажба на електронни винетки. Системата беше тествана предварително - от 18 август, когато бяха направени първите тестове, до пускането ѝ в експлоатация", каза още той и допълни, че всяка нова електронна система има нужда от време, докато започне да работи нормално.

"Системата работи онлайн. Винетка може да си купите от телефон, от интернет, както и от други пунктове в близост до граничните пунктове", каза и шефът на АПИ Светослав Глосов.

Той обяви, че има гаранции, че още от понеделник ще работят масово всички пунктове, от които могат да се закупят винетки, като вече се работи и по софтуер за продажба от банкомати, пише dnevnik.bg. "Ако бъдете хванати на пътя без винетка, книжна или електронна, услугата ще ви бъде предоставена от патрулните ни коли. Глоба в този момент няма да има", успокои още Глосов. Според него системата е тествана, но "винаги в такава система може да има сривове".

"Това е жива система от доста голям мащаб, грешките са част от нормалния процес. Въвеждането не е въпрос на седмица, оттук нататък ще работи години напред. Нека не правим генерални изводи от отделни грешки в един ден", призова съветникът в Министерството на регионалното развитие и благоустройството Радослав Николов.

Вместо 500 до момента са монтирани 100 апарата за самотаксуване

Той обяви, че пропуски има, но те се адресират към тези, които трябва да ги решат. Между другото обаче призна, че вместо 500 апарата за самотаксуване са монтирани 100.

"Практиката в голяма част от страните, където се влиза на вход след граница, е да не се закупуват на самите пунктове, а или онлайн през отделните канали – мобилно приложение или уеб сайт, или през първия възможен търговски обект", обясни Николов, попитан защо е започнало монтирането им на 3 януари, при положение че от месеци се говори за пускането на системата.

Съветникът обеща и връщане на парите на всички, които са платили повече поради техническа грешка. Обясни, че вече повече от една винетка за един и същ автомобил за един и същ период няма да може да се купи. Николов призова да не бъдат проблемите повод за генерализиране като цяло на работоспособността на системата.

На въпрос защо е спряно конвертирането на хартиените винетки в електронни Николов обясни, че опитите за неправомерно конвертиране на винетки, които не съществуват, ще създадат допълнително трудности, а регистрирането на един и същ стикер ще натовари системата.

Колко ще ни струва? Рано е да се каже

 

Попитан колко струва въвеждането на електронната система, Радослав Николов посочи, че става дума за 180 млн. лв., но за цялата услуга - електронни винетки, тол-система, създаване на сайтове, приложения, поставяне на терминали за самообслужване, монтиране на камери за контрол и оборудването на коли за контрол. На въпрос каква ще е месечната такса съветникът в МРРБ отговори, че в продължение на две години нищо няма да се плаща, а каква ще е цената след това още не е ясно

Създал си проблем? Наруши закон, за да го решиш!

Така коментира в своя "Фейсбук" профил случващото се Гроздан Караджов. Накрая АПИ "реши" проблема, като наруши закона – изобщо отмени винетките до 15.01. Поне, написа той.

Караджов се възмути, че директорът на Националното тол управление Антон Антонов е заявил, че проблем със системата за електронни винетки няма, вместо да си подаде оставката. "А вместо да си посипят главата с пепел, шефовете ѝ продължиха упорито да твърдят, че всичко е перфектно изпълнено по план и който недоволства е саботьор и само създава излишна паника", допълва той.

Караджов пише още: "Защото, когато редовите граждани не спазим някой закон, ние обикновено имаме проблем и съвсем закономерно понасяме наказание. Администрацията в България обаче, ако има проблем, го "решава", като нарушава някой закон. И се оправдава, че го прави в името на общото благо, и даже чака аплодисменти и благодарности за това. Вместо да признае неприятния факт, че така тя прикрива собствената си некадърност, безхаберие и в много случаи корумпираност."

Караджов обобщава, че в случая по план очевидно само са назначени над 900 служители и са похарчени 180 млн. лв. "от аналогови чиновници, които разбират дигитализацията не като прогрес, а като далавера". "На тях не им пука каква система са приели, нито пък как и за колко ще я поддържат – това щяло да се решава, след като изтече гаранцията на тол-системата! Няма логика? Няма, ако харчиш собствените си пари, които си изкарал с честен труд. Има, ако прахосваш чужди пари и никой не ти търси сметка за това."

"Но какво се чудим, като то и цялото ни електронно правителство се прави така. Досега са похарчени над 2 млрд. лв., но връзка между администрациите няма, а чиновниците продължават да изискват хартиено доказателство за подписан с електронен подпис документ. Пак стана "Хубаво е, ама не е готово!", завършва Караджов.

Оставка на всички

В позиция, изпратена до медиите, от "Демократична България" поискаха оставките на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" и на всички отговорни за провала на електронните винетки. "Срамното фиаско на въвеждането на електронни винетки е поредното доказателство за управленската невменяемост на ГЕРБ и липсата на какъвто и да било капацитет за въвеждане на електронно управление", се казва в него.