Пловдивски педагози изразиха смесени мнения във връзка с предложението за опростяване на учебните програми в училищата. Припомняме, че според национално проучване на Синдикат „Образование”, проведено малко след старта на учебната година, близо 80% от българските учители и родители са посочили, че подкрепят предложението.

Анкетата е обхванала общо 3362 учители и родители от различни точки на страната. Според тях 40 на 100 от информацията, която преподават на децата в училище, трябва да бъде премахната и вместо това учащите трябва да получат възможност за повече практически упражнения по подобие на западните образователни програми, за да могат да придобият меки умения и формиране на компетентности. 15,4% от участниците пък смятат, че не учебните програми, а липсата на дисциплина, внимание и лошата мотивация са причините за слабите резултати в национални и международни оценявания.

По този повод репортер на TrafficNews разговаря с преподаватели в начален етап в държавни училища, както и практикуващи в частни занимални под тепетата. Оказва се, че мненията им относно намаляването на учебния материал и програмата са смесени. Много учители смятат, че настоящите учебни програми са претоварени с твърде много съдържание, което затруднява учениците да усвоят материала ефективно. Добавят, че редуцирането на учебния материал би позволило по-доброто усвояване на съдържанието, като така ще се ограничи наизустяването.

Споделят, че ако има по-малко материал за покриване, то така учениците ще имат повече време за практическо учене.

„По този начин учителите бихме могли да отделим повече време за упражнения и практическо приложение на знанията, което би подобрило дългосрочната успеваемост на учениците. Чрез намаляване на количеството информация, която трябва да бъде усвоена за кратко време, може да се намали стресът сред учениците, което би подобрило тяхната мотивация за учене”, заявяват педагози, като уточняват, че може би ключова роля играе по какъв начин педагогът разпределя материала.  

Някои учители пък изразяват притеснения, че намаляването на учебния материал може да доведе до липса на достатъчно знания и умения, особено по ключови предмети.

„Лично според мен проблемът е неправилното разпределение и преподаване на материала, а не неговият обем. Матурите са толкова опростени, постоянно се премахват български произведения от учебниците по литература. Подкрепям да се дава по-адекватна домашна, а не да се губи време в час и повечето материал да остава за домашна или пък необяснен. Съответно след това като дойдат при нас в занималнята се чудят какво да правят”, разказва Анелия Ганчева - служител в частна занималня в Пловдив.

Педагози отчитат и това, че често се правят реформи, които се въвеждат без необходимата обратна връзка.

„Ние учителите ежедневно се занимаваме с учениците и знаем най-добре какво е необходимо за подобряване на учебния процес. Ролята на дигитализацията и новите методи на обучение например предлагат много възможности. С въвеждането на технологии и нови методи на обучение може да се постигне по-голяма ефективност, дори ако учебният материал бъде намален. Чрез интерактивни уроци, видеа и електронни ресурси учениците могат да запомнят и разберат материала по-лесно”, споделят още учители.

В случай, че учебните програми бъдат опростени, педагози коментират, че намаляването на материала трябва да бъде съпроводено с ясна дефиниция на основните теми и концепции, които учениците задължително трябва да усвоят, за да имат стабилна основа за бъдещо образование.

Предлагат и по-гъвкави учебни програми, които да им позволят да адаптират материала според нуждите и интересите на учениците, като им се обърне персонално внимание.

Оказва се, че мнозина подкрепят идеята за по-опростени програми, но също така изразяват опасения за начина, по който тези реформи се прилагат и какви ще бъдат техните дългосрочни последствия върху качеството на образованието.