Карат се пред Борисов къде да плащаме тол такса и колко да струва

Среща при премиера на превозвачи и АПИ търси компромис за размера на тарифите и обхвата на платените пътища
София
Карат се пред Борисов къде да плащаме тол такса и колко да струва

Премиерът Бойко Борисов ще влезе днес в ролята на арбитър за спора между Агенция "Пътна инфраструктура" и превозвачите за въвеждането на тол системата. Сдруженията на транспортни фирми настояват да се ограничи обхватът на пътищата, за които ще се плаща такса, както и да се намалят тарифите. Другото искане е да има 6-месечен тестов период за новата система. Спорните въпроси ще бъдат обсъдени на днешната среща при премиера, обясни по-рано заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

Според Конфедерация на автобусните превозвачи, България ще бъде единствената държава в Европа, в която, за да се изминат 400 км, ще са нужни 280 лв. за гориво и 400 лв. тол такса, ако се въведат предлаганите от АПИ тарифи.

Транспортният бранш недоволства също, че прекалено голяма част от пътищата ще бъдат включени в тол системата. "За сравнение в Германия тол се плаща на 8% от пътната мрежа. В ЕС предимно процентът е под 10. В България говорим за 65%", възмутиха се превозвачите.

От бранша прогнозираха поскъпване на стоки и храни, ако се запазят предложените от регионалното министерство ставки за тол таксите и предупредиха, че ако второстепенните пътища не бъдат извадени от тол системата, над 200 трудно достъпни населени места ще имат проблем със снабдяването заради поскъпване на транспорта.

 Зам.-министър Нанков обаче е оптимист, че може да се намери компромис. Според него след поредица от срещи с превозвачи и експерти са сближени позициите по обхвата на пътищата и тарифите за преминаване по тях, а дали ще се вземе решение за отлагане на тол системата с шест месеца ще стане ясно след разговара на превозвачите с премиера.

"Подробности по отношение на тарифите ще станат ясни след срещата, а компромисът ще бъде някъде по средата", загадъчно заяви Нанков. Той обясни, че целта е се въведе справедлив модел на тарифиране и да се спази европейския принцип, който натоварва повече пътя, той и  да плаща повече.

"Искаме да създадем необходимите условия за развитие на транспортния бранш, но и да не лишаваме пътния сектор от ресурс за ремонт и рехабилитация. Всеки компромис по отношение на обхвата и тарифата ще влияе в дългосрочен план върху качеството на пътищата и изграждането на автомагистралния пръстен", заяви още Нанков.

Той определи като фалшива новина и спекулация тиражираните днес публикации, че офшорна фирма от Кипър ще събира тол таксите. Той  напомнил, че режимът за избор на национален доставчик на услуги за събиране на пътни такси е регистрационен и на 14 май т. г. АПИ е сключила договор с втори доставчик. Той ще влезе в сила след доказване на функционална и оперативна съвместимост от страна на кандидата. Докато не се докаже съвместимост, договор няма и може изобщо да не стане факт, обясни Нанков.

Той подчерта, че регистрираният доставчик е с изцяло българско участие и пари от България през офшорни фирми няма да изтичат, каквито внушения са били направени днес.

Председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски посочи, че съгласно Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, министърът на финансите издава заповед със списък на държавите, които са с преференциален данъчен режим и Кипър не е в този списък. Това е първата фалшива новина, заяви Терзийски, а втората е, че дружеството не е с българско участие, което не е вярно и това може да бъде проверено от всеки.

Транспортният бранш: Тол такси – добре, но следва шоково поскъпване на храните!Бизнесът подкрепя въвеждането на толсистемата, но искат 6 месеца тестово, ясни правила и спазване на всички технически изисквания

Коментирай

Напишете коментар

Вашите коментари през Trafficnews.bg

Вашият коментар през Facebook