Месец след началото на учебната година четири деца със СОП, които трябваше вече да са първокласници, все още не посещават училище. А бъдещото им образование се превръща в заложник на междуинституционални неуредици и пословична бюрократична флегматичност.

Един от тях е малкият Калоян. Детето е диагностицирано с увреждания от аутистичния спектър и нарушен слух. За казуса пред TrafficNews споделят родители му, които от април насам се борят  той да се обучава в специализираното училище за УСС „Проф. Д-р Стоян Белинов“ /за деца с увреден слух/ в Пловдив.

Сагата, продължаваща и до днес, започнала така - родителите на Калоян и още няколко семейства на деца със СОП насочили интереса си към специализираното училище, тъй като посещавали детската градина, прилежаща към него.

В предварителни неформални разговори те разбрали за възможността за разкриване на паралелка, в която да се обучават деца с множество увреждания /включително с диагноза като аутизъм/. Било им обяснено, че процедурата е възможна и разписана в чл. 173 т.9 от Наредбата за приобщаващо образование. По мнение на семейство Иванови,  родители на Калоян,  за развитието му няма да бъде добре да се обучава в масово училище и затова счели, че „Проф. Д-р Стоян Белинов“ е най-добрата опция.

Така те започнали процеса по кандидатстване. Поради спецификите си в образователната институция приемът на ученици се осъществява след положително становище на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Пловдив (РЦПППО).

Ивайло Иванов споделя, че следвайки процедурите, се явили на комисия, която да оцени състоянието на детето им. Приложили всички необходими документи, ТЕЛК-ово решение, както и изследвания от аудиограма, в която били описани слуховите нарушения на Калоян. Комисията обаче счела, че уврежданията на детето му са под необходимата граница, която ще му осигури място в УСС „Проф. Д-р Стоян Белинов“.

Като опция им било предложено то да се обучава в Център за специална образователна подкрепа към РЦПППО. Този вариант обаче не удовлетворил родителите на Калоян и другите три деца, получили отказ за обучение в училището за деца със слухови увреждания.

В опровержение на случващото се родителите пуснали колективни писма жалби до няколко институции, в т.ч. РЦПППО, РУО-Пловдив, Министерството на образование и науката, Община Пловдив, Агенцията за закрила на детето, Областна администрация Пловдив.

Последвало единствено среща с директора на РУО-Пловдив Антоанета Палова. След нея, РУО изготвили доклад по темата, които бил препратен до МОН. Съдържанието му и до ден днешен не е известно за родителите.

„Започнахме да получаваме притискащи писма от Регионалния център за приобщаващо образование за поредно явяване на Комисия, която да разгледа уврежданията на децата. Ние вече преминахме през тях и не сме подавали второ заявление“, коментира Ивайло Иванов, според когото още едно явяване на комисия е безпочвено, тъй като  коства още времеви и финансов ресурс.

На този етап родителите се усъмнили дали всички процедури се случват прозрачно. Те заподозрели институциите в схема, целяща закриване на специализираното училище. 

 „Не знаем точно какви са вътрешните конфликти между Регионалния център и училището, имаме подозрения в търсене на материална облага. По неофициална информация искат да закрият училището, а то да бъде усвоено от Регионалния център за подкрепа. Имаме информация за това, че детската градина е вече придобита от центъра. Но каквито и да са им интересите, сега ние сме заложници на тях“, допълва бащата на Калоян.

За да потърси отговор на въпросите на родителите, TrafficNews се свърза с директора на Регионалния център за подкрепа процеса на приобщаващо образование - Пловдив, цитирана неколкократно в сигналите на родителите като замесено лице в конфликта. Пред наш репортер тя отрече наличието на какъвто и да е интерес, различен от това в полза на децата.

По нейни думи отказът на комисията към центъра за приобщаващо образование да позволи обучението им в УСС „Проф. Д-р Стоян Белинов“ е заради липса на доказателства за слухови увреждания. Големият проблем според нея идва от заблуда, внесена от трети лица към родителите, че може да бъде разкрита „Комуникативна паралелка“ /спомената по-горе като конкретно желание на самите родители/.

„Някои от родителите потвърдиха, че децата им не са със сериозни слухови нарушения. Те обаче казаха – „ние сме за комуникативната паралелка“. За пръв път чух за такава. Преди това искам да добавя, че не е добре за деца от аутистичния спектър, които нямат слухови нарушения, да се обучават в такъв тип специализирани институции. Има редица проучвания, които доказват, че това няма да бъде добре за тяхното развитие“, заяви Катя Стоилова.

По нейни думи във връзка с казуса тя провела консултации с медицински юристи, специалисти УНГ и психолози, които потвърдили, че записването на ученици с ниско ниво на слухови увреждания в специализирано за това училище не е най-доброто решение.

Някой неформално убеждава тези родители за разкриването на паралелки, които не са описани в наредбите или разкриването им противоречи на законовите процедури, заяви още тя. При опит да разберем дали подозира конкретни лица, Стоилова отказа да цитира имена. Въпреки това нееднозначно намекна, че има предвид определени личности.

„Пуснах писмо до директора на училището, но тя отрече разкриването на паралелки, които не са коментирани в закона. РУО също не са предупредени за това. Звънях в МОН, това е нещо сериозно, но се оказа, че това не присъства никъде като разписана процедура“, допълни тя.

Пред TrafficNews ръководството на УСС „Проф. Д-р Стоян Белинов“ също отрече да е обещавало на конкретни родители да бъде разкрита паралелка за деца с увреждания от аутистичния спектър. 

„Предварителен план-прием нямаме, ние не сме увещавали никого. Разкриваме паралелки според броя на учениците, които са насочени от РЦПППО-Пловдив. Тези родители най-вероятно са комуникирали във формални и неформални групи“, заявява Христина Танева - зам. директор АСД.

Малко по-късно в разговора обаче тя вметна „Не е тайна за никого, че в училището постъпват деца с множество увреждания. Ако имаме такива деца, следва формирането на определени паралелки, в които да ги обучаваме“.

Остава неясно как при положение, че „не е тайна за никого“ сформирането на групи с деца с множествени увреждания – директорите писмено отричат за „комуникативна паралелка“ в допитванията на Катя Стоилова. Това една и съща паралелката ли е? При няколкократно зададен въпрос за това получаваме отговор в стила – „ние не знаем какви деца ще бъдат допуснати, ние ги разпределяме в паралелки“.

Това обаче няма такова значение днес – средата на октомври, когато няколко месеца борба с вятърни мелници и чакане на отговори от институциите Калоян и другите три деца още не са първолаци.

Оттук обаче се отключва един проблем, който определено ще наречем сериозен. Поради задължителния характер на образованието в България и предвид факта, че децата не фигурират в списъците на нито едно училище – те вече се водят „деца в риск“.

Предвид последното се задейства социален механизъм, заради който родителите подлежат на глоби и ще бъдат обект на проверки от социалните. Впрочем парична санкция вече е последвала от  страна на Община Пловдив.

„Ще ни изкарат безотговорни родители. А ние искаме най-доброто за детето си. Отказахме предложението то да се обучава в ЦСОП, тъй като там не вдъхнаха доверие. Попитахме ги дали могат да обучават децата ни по конкретни програми за деца с аутизъм – дори не бяха чували за такава“, допълни Иванов.

Без успех остава опитът ни да разберем кое е конкретното лице, общувало с родителите за опцията да бъде разкрита "комуникативна паралелка“ за деца с аутизъм. За съжаление – какво се случва с бъдещото образование и интеграция на четирите деца със специални потребности, отново е с неясни хоризонти. 

TrafficNews ще продължи работата си по случая в търсене на истината за събитията, довели до един неслучил се първи учебен ден.