Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация преди два дни призова бранша към подготовка за стачни действия,  тъй като действията на управляващите във всички сфери водят до проблеми за туристическия сектор. Това заяви зам.-председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Веселин Налбантов. 

„Работниците напускат и уплашени заради новите мерки, които се планират, с притеснения, че секторът отново ще бъде неглижиран и оставен да обере парсата без подкрепа и компенсации, и затова предпочитат от рано да си търсят друго поприще“, заяви председателят на БХРА Георги Щерев.

Не може да се прехвърля отговорността за имунизационни процес на работодателите, категорични са от БХРА. Именно заради изявите на Кацаров вече имаме и напуснали чужди и български служители, тъй като се притесняват, че ще бъдат накарани насила да се ваксинират, посочи Налбантов. 

Ако е законно и имат такава смелост, да направят имунизацията задължителна. А ако не е законно да не прехвърлят на бизнеса, отговорността, уточни Налбантов. Не може винаги да са виновни хотелиерският и ресторантьорски бранш и да трябва да вършат работата на държавата. Правят си експерименти с нас, вместо чиновниците да си свършат работата, допълни той.

След срещата в Областна управа днес, областният управител Ангел Стоев заяви, че въпреки , че Пловдив е в червена зона, тук засега ще бъдат прилагани мерки като за оранжева и ще се разчита на съвестта на гражданите.

TrafficNews потърси и позицията на пловдивските представители на бранша по темата. 

Наварти Щерева, "Ефир -100"

 Не мисля, че вариантът със 100% ваксинирани може да проработи. Първо смятам, че ваксинацията е личен избор и аз няма как да задължа персонала си да го направи. Работя с тези хора от 20 години , преминахме с тях през много трудни ситуации, включително и през двата локдауна и за мен те са като семейство. Няма как да им поставя условия. Убеждавам ги колкото мога, но за съжаление има много противоречива информация , заради която сме на последно място по ваксинирани. 

По отношение на клиентите също няма как да изисквам от всички сертификати. В крайна сметка не мога да се превърна в полицай. Представете си следната ситуация- идва компания от 8 души - 5 ваксинирани и трима неваксинирани. Не искат да се разделят. Аз не ги пускам , но в друго заведение ги приемат и обслужват. В крайна сметка , при предишните затваряния имаше колеги , които работеха въпреки забраните. Трето затваряне за нас ще означава фалит. При тази несигурност аз няма как да задържа персонала. Държавата остави бранша на произвола на съдбата. Кой, според вас , може да оцелее с 600 лева на месец и то при тези цени. Абсурд!  Излишно е да припомняме как европейските държави подкрепиха затворените бизнеси. 

Мярката 60/40 за ресторантите не работи, а сега ни удариха и с тока , като за юли сме платили 2,5 пъти по-голяма сума в сравнение с миналата година. 

След като държавата иска в ресторантите и клубовете да влизат само ваксинирани хора, то нека това важи и за автобусите, и за заводите.  Защото в противен случай това е абсолютен геноцид.

Райчо Марков, "Паваж"

 Ваксината е личен избор. Голяма част от персонала ни е ваксиниран или са преболудували и имат антитела. Но сега през лятото имаме и доста сезонни служители. Беше ни много трудно през месеците, в които ресторантите не работеха, но не сме се отказали. Искаме да продължим да работим и да се развиваме. Не мога обаче да разбера защо нашия бранш е сред най- засегнатите, при положение , че в ако в един ресторант има 100 души, то в заводите ротят по 1000 - 2000 човека. Нима там зараза няма? Ние непрекъснато губим персонал. Вече нямаме аргументи , с които да ги задържим. Мерките, които уж трябва да ни подкрепят, са символични. Ако се чудите защо чакате по 1 час поръчката си - това е причината! 

 

 

 

 

Иво Проданов,  "Хемингуей", "Мемори", "Мусони", "Долче Фелини" 

 Как да делим хората? Това не е наша работа. Ние не сме полицаи - тръгнем ли да искаме документи, ще ни теглят по една майна. В крайна сметка ваксини има. Който иска се ваксинира и живее нормално. Който не желае да се ваксинира си носи последствията. По брой на болници сме на първо място в Европа. Из страната се правят фестивали на които се събират по 20-30 хиляди души. Не съм чул на някой там да му искат ваксинационен паспорт или PCR. Очевидно ще трябва да се научим да живеем с този вирус. 

Но проблема с персонала е огромен и се задълбочава. 

 

 

Деан Найденов, "7 POINTS"- "Бушидо", "Оникс", "Сохо", "Елеа", "Етра хол", "Ескейп","Ескада", "Екстрийм"

 Ние, като работодатели подкрепяме ваксинационната кампания. Нашият персонал е ваксиниран на 100% , а освен това при нас имаше изнесен пункт на РЗИ. Собствениците бяхме първите, които се ваксинирахме, защото сме наясно, че това е начина всички ние да запазим бизнесът, който градим с години и да си върнем нормалния живот. Колкото до клиентите - това е личен избор на всеки. 

В стачна готовност сме, ако въпреки всички усилия които полагаме и щетите , които търпим, опитат пак да ни затворят. Няма как нашият бранш да изнася основната тежест от противоепидемичните мерки. 

 

Стоян Бозов, верига "Южен полъх"

За съжаление ние, ресторантьорите , винаги сме на топа. Всеки път сме първи ни затварят и последни ни отварят. Като бранш сме най- засегнати. Въведените промени, които касаят ваксинирания персонал и клиенти , по никакъв начин не ни помагат. Това се прави, за да може да не се изплащат обезщетения на бранша. Държавата не може да прехвърля върху нас отговорността за ваксинацията. За да контролирам ваксинационните сертификати на персонал и клиенти, аз трябва да назнача по 1-2 нови служители във всеки обект. А в тази тежка ситуация това е абсурд. 

Ако искат да запазят бранша и работните места, управляващите трябва да имат ясни и конкретни стъпки. А те са - обезщетения за персонала и работодателите на база оборотите от тази година и ясна формула, по която да се изчисляват обезщетенията. Това, което бе направено до тук не работи - мярката 60/40 е абсолютно безполезна, защото ако обектът отговаря на поставените условия, значи е фалирал. Има нови обекти, които не са работили през 2020 и 2019 г, така че те нямат история. Но те също работят и имат персонал.