Защо никой не иска да строи "Модър-Царевец" и малко ли са 12 млн. лева за него?

С гръм и трясък се провали очакваната "битка" на строителите за пътната връзка

Пловдив
26.02.2019 19:30 4346 2
Защо никой не иска да строи

Нито една фирма не подаде оферта за реконструкцията на „Модър-Царевец”! Нито една! Това се случва за първи път в последните години в Пловдив, а обичайно за обекти за над 10 млн. лева имаше яростна битка между строителите, като няколко хиляди лева в офертите,  накланяха везните в едната или другата посока.  

Какво е различното този път?

Хипотезите за провала на поръчката са няколко. Разбира се, на първо място винаги стоят парите. Строителните компании може да са направили разчети на предполагаемите разходи, като са изчислили, че тази поръчка не е рентабилна. С неподаването на оферти, строителните компании може ясно да казват – „дайте ни повече пари”.

Сложността на проекта също не е без значение. Според експерти в общината срокът за подаването на оферти е бил само един месец, а за такъв обект се иска сериозна документация. С удължаването на срока, фирмите ще могат да окомплектоват книжата и да ги входират в администрацията. 

От трета страна стои цялостната политика на градските власти за строителството в града. Избрани 3 фирми печелят 90 % от големите поръчки. Това отдръпва другите кандидати, тъй като колкото и да пускат оферти, те не могат да се докопат до голям обект, а обират трохите от парите за ремонтите. Неслучайно за другите големи поръчки все по-малко компании се пробват да вземат обекти.  Дори големи строителни фирми като „Иса -2000”, която правят пътя Пловдив – Асеновград, в момента са подизпълнители на „Драгиев и Ко” за подлеза на „Гладстон”.

Предизвестеният край на процедурите пък разглезва обичайните победители в обществените поръчки. Те предпочитат да усвояват пари за ремонти на пътища и тротоари, тъй като не се изисква голяма експертиза, а печалбата е в пъти по-голяма.

За обект като „Модър-Царевец” трябва сериозен проектантски екип, който да направи на инженеринг проекта. Конструкцията също изисква редица специалисти при изграждането й.  Целият проект с пробива, пътните легла, пешеходните зони, системите за сигурност и хидроизолация са с прогнозна цена от 12 млн. лева.  За сравнение, реконструкцията на Кукленско шосе струва 6 млн. лева… Всяка една от фирмите би предпочела два ремонта на булевард, отколкото да се нагърби с толкова сложен проект.

Нито една фирма не иска да строи Прогнозната стойност на пробива е близо 12 милиона

Какво следва оттук нататък?

Ако с удължаването на срока за събирането на офертите с 30 дни, отново не постъпи нито едно предложение, то от градската администрация ще трябва да прекратят процедурата. При тази хипотеза ще трябва да се пусна нова поръчка с по-голяма стойност.  Към това трябва да се добави, че парите за проекта са само на хартия. В Бюджет 2019 има едва 1 млн. лева, като с започването на работа ще се осигурят и останалата част, поне такива бяха обещанията на кмета Иван Тотев.  

Провалът на първата обществена поръчка за съоръжението обаче трябва да накара градските власти да преосмислят политиката си, ако наистина искат да строят големи инфраструктурни обекти, а не само да се асфалтират булеварди.

 

Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bg
2 Коментара
Сортирай по
коментар

Тодор 16:40, 06.03.2019

Ще изкарате че е невъзможно да се построи един подлез. Дядо ми бог да го прости е построил моста на адата както и стотици мостове и други съоръжения из страната, а и аз самият съм инженер така че добре съм запознат с това какво трябва да се направи. Ако няма чак толкова кой да се заеме с пробива аз ще се заема.

Oтговора0
коментар

Димитър Пенев 21:46, 26.02.2019

Стоенчев много си глупав. Как да няма нужда. То наблизо има връзка, но от Смирненски за кючюка. Но обратно не е никак лесно да се предвижи човек.

Oтговора0
Вашият коментар през Facebook

Изпрати новина