Точно 100 дни изминаха от първата копка на бул. „Кукленско шосе” в Пловдив, а вместо нов булевард, оказа се, че се чака… нов проект.При старта на строителните дейности от фирмата изпълнител в лицето на „Европейски пътища” обещаха, че за 90 дни ще приключат всички ремонти - подсилване на пътното легло, преасфалтиране, осветление и изграждане на споделена зона за пешеходци и велосипедисти, както и всички останали компоненти за едни модерен булевард, струващ 6 млн. лева.
Нямаше човек, на събитието, на който да не му беше ясно, че това няма как да се случи за 90 дни, но така бе записано в официалните документи, така казаха и официалните лица.
За тези 100 дни строителите извършиха частични дейности, които едва-едва се забелязват, а шофьорите ежедневно си пилят нервите заради тапите от ограниченията.
Защо обаче се дават тези неизпълними 90 дни за толкова сложна реконструкция? Отговорът е кристално ясен – за да се спечели обществената поръчка. Кратките срокове дават повече точки на фирмите, които се изкачват в класирането. След това се използват трикове, с които тези 90 дни се спазват на документи, нищо че са минали месеци.
Попитахме и фирмата защо се е забавил ремонта на Кукленско шосе, а оттам отговорът беше следният:
„Строителните дейности нямаше как да стартират без съобразяване с обстоятелствата около ВиК. В началния проект не беше включена подмяната на водопровода и именно това забави ремонтните дейности. Подписан е договорът с ВиК за подмяна на старата водопроводна система, текат съгласувателни процедури. Ние трябва да се съобразим с ВиК - подмяната на водопровода е ново възникнало обстоятелство - възникнало на по-късен етап и това е причината за забавянето. Към днешна дата присъствието на строители е засилено и вече се работи интензивно."
Изключвайки последното изречение, че към днешна дата се работи интензивно по обекта, от отговора на „Европейски пътища” става ясно, че те въобще не са знаели, че ще има водопровод на съответното място. Още когато бе стартирана обществената поръчка кметът Иван Тотев заяви, че там задължително ще бъде направен нов водопровод. Той обаче не е влязъл в текущата поръчка и проектът е бил направен без него. Така проектът за ВиК мрежата на булеварда е започнал да се прави след първата копка. Въпреки че 1 година по-рано се знаеше, че там ще се сменят водопроводи.
Шефът на ВиК Спартак Николов обясни, че ангажиментите на фирмата изпълнител е да направи изкопите и да постави водопроводната мрежа, а самото водно дружество ще осигури материалите за това.
На практика когато бъде готов проектът за ВиК мрежата, когато се сменят водопроводите и канализацията в източното платно с всичките си отклонение, чак тогава ще започнат да текат тези 90 дни за извършване на строителството. Това може да е след 3, 6 или 9 месеца. С други думи 90-те дни, с които „Европейски пътища” спечелиха обществената поръчка ще се превърнат в 2 календарни години. Неслучайно и Община Пловдив бе предвидила плащането към фирмата да бъде в две бюджетни години - по 3 млн. лева.
По същия начин проектирането на шосето отне 9 месеца, макар че по документи то трябваше да продължи 20 дни. Причината е, че Общината и фирмата не можеха да се разберат за велоалеята. Тези 20 дни бяха спазени, тъй като при всяко предаване на проекта, срокът за изпълнение спираше да тече. Така е и за строителството – с дребни трикове, сроковете спират да текат, а накрая фирмата и общината излизат чисти.