Рибата е още в морето, а премиер и двама президенти се бият по ръцете кой да сложи тигана на печката! Така изглежда ситуацията с мечтания завод на „Фолксваген”, който чакаме у нас. Че работата се пече в наша полза първи намекна няколко пъти Бойко Борисов. Но винаги с уговорката да не се хвалим предварително, за да не развалим хубавата работа.
Работата наистина е повече от хубава –инвестиция за 1,4 млрд. евро, 5 000 работни места и още 500-600 за инженери, а и изведнъж България влиза в Топ 10 на производителите на коли в Европа.
Колко е добре най-големият автомобилен концерн в света да ти дойде в държавата, стана ясно и от публичното късане на ризата на сръбския президент Александър Вучич. Най-снажният балкански лидер, който се сгъна почти надве при посрещането на Путин в Белград, обяви, че е готов на всичко, за да убеди шефовете на VW да вдигнат завод в страната му.
Предимството на западните ни съседи е, че макар и да са по-близо до Брюксел, още са извън ЕС и всички евродирективи и ограничения за държавната помощ не важат. Затова могат да обещават и дават всичко, което да компенсира ниските данъци в България.
Същото е в сила и за другия претендент - град Измир в Турция, която може да се похвали с 13 автозавода. Иначе работната ръка и на трите места е почти еднакво евтина, сходни са и неволите на инвеститорите. Последните вести и слухове около балканския покер кой да примами VW упорито даваха надежда, че везните клонят към България, а с това растеше и еуфорията.
Идилията на сладкото очакване у нас обаче секна рязко в неделя. Президентът Румен Радев изведнъж се удари в гърдите, че ако германците дойдат, голямата заслуга ще е негова.
“Специално за завода на “Фолксваген” аз поканих германския президент, имах много ползотворни разговори с него и с водената от него делегация”, вдигна самолета в Асеновград Радев. И добави как е убедил колегата му Франк-Валтер Щайнмайер да посетят водеща германска фирма в района на Пловдив. Така потвърди и прогнозите, че от концерна са хвърлили око на терен край Раковски.
Хвалбата на Радев жегна тежко неговия предшественик Росен Плевнелиев, който скочи да обяснява как сегашният президент си няма хал хабер от преговорите с VW, а приказките му могат само да прецакат работата.
„Радев отново заблуждава и манипулира българското общество. Първо, в делегацията на германския президент нямаше изобщо представител на “Фолксваген”. Точно обратното - екипи на немската компания преговарят с правителството и автомобилния клъстер на България повече от година, като президентството няма абсолютно нищо общо с това”, възмути се Плевнелиев.
И нахока Радев, че ще прогони инвеститорите, като тръби от сутрин до вечер колко корумпирана е държавата, на която е президент. Масло в огъня наля и вицепремиерът Томислав Дончев, който заподозря, че бившият пилот е активиран предизборно.
В блъскането с лакти кой е по-заслужил Плевнелиев напомни, че именно по време на неговия мандат като държавен глава се е създал автомобилния клъстер у нас. Под засуканото название се крие сдружението на фирмите, които правят части за големите производители на коли. Истината е, че те са все повече и без много шум създадоха един от най-проспериращите отрасли в България.
Става въпрос за повече от 100 компании с 50 000 служители, които имат годишен оборот от близо 4 милиарда евро. Вероятно качеството на тяхната работа също ще повлияе на решението на VW, но едва ли за тях ще останат лаври покрай политическата говорилня.
Докато политиците се ритаха по кокалчетата кой ще докара „Фолксваген” у нас, зевзеците се шегуваха, че заслугата може и да е на папата. Все пак Франциск дойде именно в Раковски и спокойно може да обясни как визитата му е донесла Божията благодат за „крепостта на яката вяра”.
Или поне да прехърли благодарностите към Светия дух, който понякога се захваща и с твърде земни дела. Суеверни футболни фенове вече видяха пръста на Светия отец в неочаквания пловдивски финал за купата, прогнозиран само от комбинаторите на черното тото.
Главата на Ватикана обаче мълчи по въпроса за завода, вероятно заради пустата му скромност, която доста подразни някои родни владици. Все пак, ега ти папата, дето напира да си готви сам в мизерен апартамент и да се клатушка в градския транспорт, биха казали наши митрополити с вкус към живота.
Политическата препирня у нас около чакания завод вероятно няма да секне, докато от централата във Волфсбург не дойде новината за окончателния избор. Денят Х е съвсем близо, на 14 май акционерите в концерна се събират, за да кажат последната си дума.
Ако България изтегли печелившия билет, това няма как да не повлияе на задаващите се евроизбори на 26 май. БСП издрапа до рейтинга на ГЕРБ, че даже и отгоре, ако се вярва на водещи шамани социолози. Но и без техните проучвания е ясно, че управляващите заседнаха в частния асансьор на Цветан Цветанов, който засега върви само надолу. Затова им трябва нещо гръмко и голямо, което да смени фокуса на общественото внимание.
При блага вест от Германия Борисов ще има очи да обясни на електората: „Докарах ви папата, после и най-големия производител на коли. Магистралите, новите заводи и по-големите заплати даже не ги броя. Какво повече може да искате от един простосмъртен премиер, който е роден и ще умре в Банкя”.
В суматохата около посрещането на германците, избирателите може и да позабравят сагата с купените на сметка апартаменти и невидимите тераси на властта, които Борисов се закани да навести с чук в ръка.
Даже германският посланик да се изпусне да каже, че за да идват повече инвеститори като VW, е добре да се заляга на немския в училищата ни, това няма да настърви патриотари и опозиция, както стана с човека на Ердоган при рязането на лентата в Кърджали. Най-много някоя умна глава от БСП да се сети за речта Георги Димитров пред съда в Лайпциг, където бъдещият социалистически вожд обяснява как българите сме си имали писменост, докато германският император Карл V е беседвал на немски само с конете си. Или Волен Сидеров да отрони, че се отказахме от руския „Южен поток”, но си дадохме равното тракийско поле на германците.
Но това са хипотези само при щастлив за България избор на шефовете във „Фолксваген”. Дали ще се случи, ще разберем вероятно след часове.
Дотогава ни остава да редим молитвата: Бог да благослови „Фолксваген” и нека България стане негова втора родина. Амин!
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри