Другата седмица обходният път на срутището на пътя Смолян - Мадан ще бъде асфалтиран и отворен за леки коли, каза днес Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
 
Второкласният път Смолян - Мадан в района на село Тикале остава затворен заради опасността от свличане на скална маса. Алтернативният маршрут за тежкотоварните камиони е през Рудозем - Смилян, а за леките автомобили и по пътя Смолян - Фатово - Рудозем.
 
Направихме оглед с институциите, които са над пътя - това са електроразпределителното дружество ЕВН, държавния електроенергиен системен оператор - ЕСО, местното ВиК дружество и Горското стопанство, каза Дончо Атанасов. Има резервно захранване на ЕВН, с което не се създаде проблем за електрозахранването на хората. 110-киловолтовият електропровод и водопроводът, които минават над срутището, работят нормално, каза Атанасов.
 
Срутището тръгна на 6 март, а още на 9 март започна подготовка за прокарване на нов път. Утре е последното взривяване по трасето. След като се асфалтира и му се сложат мантители, пътят ще бъде отворен другата седмица за автомобили и микробуси, пише Dariknews.bg
 
Днес областният управители и кметът на Смолян ще имат срещи с кметовете на всички села, засегнати от проблема. Срутището продължава да се проучва. От днес върви геодезично заснемане на засегнатия участък. Имаме разбиране от всички институции и всичко необходимо се прави, посочи Дончо Атанасов.

Срутището е тръгнало внезапно, но след обрушване на скалната маса започва постепенно стабилизиране на терена, каза Стефчо Стонев, ръководител на експертната работна група, проучила терена. Динамиката на времето и валежите ще окажат влияние на процеса, но след три измервания, включително и днес, на места има слаби деформации между 5 и 10 см.
 
Причината за срутището е структурата на масива, това са нашистени и напукани гнайси, каза Стефчо Стойнев. Навсякъде геоложката структура е подобна в Родопите, но тук освен първото обрушване на скали има условия за тръгване надолу на втори пакет от скална маса. Друга причина е ниското съпротивление на хлъзгане между блоковете, защото пукнатини на скалите са запълнени с глина. Третата причина е водонасищането на масива след бързото топене на снега, което се е оказало и спусъкът, дал началото на срутището, каза Стойнев.
 
На този етап не е допустимо разчистване на пътя и пускане на движението смята Стойнев. Срутените скални маси засега задържат обрушените скали и пакета от скали, който е по-нагоре в района. Ако махнем скалите, ще тръгне ново, по-голямо срутище, което може да стигне до река Черна и да я заприщи, подчерта той.