Турция е все по-уверена, че германският автомобилен производител Фолксваген ще построи завода си в страната, след „изключително позитивна“ среща между висш представител на компанията и турския президент Реджеп Ердоган, пише днес турският вестник Саббах, като цитира три свои източника.

Миналата седмица агенция Ройтерс съобщи, че двете страни водят преговори за данъчната ставка на автомобилите, за да приключат сделката за повече от 1 милиард евро.

Автомобилният производител, който също обмисля като място за инвестицията си и България, не е обявил финалното си решение, но източници, близки до преговорите твърдят, че мнението във Фолксваген е в полза на инвестиция в Турция и компанията е съвсем близо до тази стъпка, пише Саббах.

Ердоган и високопоставен представител на германската компания са преодолели повечето от проблемите по време на срещата си тази седмица, е казал турски източник, запознат с преговорите. Източник от Фолкваген е съобщил, че Ердоган е разговарял с главния изпълнителен директор на компанията Хърбърт Дис.

„Имаше дребни проблеми, като данъчните ставки на колите, които ще се продават. По време на срещата е било постигнато почти цялостно споразумение“, е заявил турският източник. „Ако не се появи проблем в последната минута, инвестицията ще бъде направена в Турция“.

При покупката на автомобил в Турция се заплаща специална такса, която варира от 45% до 60% за двигатели с кубатура до 1.6 литра. Тази такса се увеличава до 100-110% за двигатели до 2 литра. Високите данъци върху по-големите автомобили ограничават и купувачи, и производители да се ориентират към по-малки мотори. Колите с двигатели под 1.6 литра съставляват 96% от пазара на нови автомобили в Турция през 2018 година. Източник заяви пред Саббах, че Турция се опитва да намери нова формула, за да отговори на притесненията на Фолксваген, без да поставя в неравностойно положение останалите автомобилни производители.

Големите производители като Фиат, Рено, Хюндай и Тойота са произвели повече от 1.3 милиона моторни превозни средства в Турция миналата година.

По време на визитата си в Анкара в четвъртък, чешкият премиер Андрей Бабиш заяви, че Фолксваген прави голяма инвестиция в Турция. „Чухме, че Фолксваген прави голяма инвестиция в Турция“, бяха думите на Бабиш на пресконференция с президента Реджеп Ердоган.

Втори източник от Фолксваген заяви, че остава да се изчистят само дребни въпроси, предимно върху данъчната ставка. Очаква се споразумение да бъде постигнато до няколко седмици, като заводът ще бъде построен в западната част на провинция Маниса, е казал същият източник.

„Няма повече проблеми около обмислянето дали инвестицията да бъде направена в Турция. Решението ще бъде обявено съвсем скоро, след като направим финалните договорки“, е заявил втори турски източник.

През ноември 2018 година автомобилният производител обяви намеренията си да построи нов завод в Източна Европа, в който ще бъдат произвеждани и моделите Шкода Karoq и Сеат Ateca. От тогава предположенията къде ще се намира новият завод непрекъснато бяха първа новина в редица медии.

Първоначалният списък на компанията за потенциален домакин включваше пет държави, но в последствие списъкът беше съкратен до Турция и България като най-вероятни локации. В много публикации се твърди, че Фолксваген планира да построи завод, в който ще се произвеждат няколко марки автомобили, в Турция. Германските медии дори написаха, че Катар, който притежава 17% дал в компанията, е поискал бордът на директорите да избере Турция. Германската провинция Долна Саксония, акционер във Фолксваген, също е подкрепила това искане, твърди още вестник Саббах.

Изданието пише, че Турция има по-голям шанс да бъде избрана заради редица фактори, които ръководят плановете за инвестиции в автомобилостроителната индустрия, като квалифициран персонал, капацитет на фирми-подизпълнители, логистични решения, цялостен размер на пазара и възможностите за износ към съседни държави.

Саббах съобщава, че се планира инвестицията да бъде в размер от 1.3 милиарда евро до 2 милиарда евро. Новият завод ще осигурява работа на 5000 души. Очаква се той да започне производство през 2022 година и да бъде едно от най-важните производствени съоръжения в региона.