1 милиард лева загуби, половината курсове – празни и 14 000 шофьори без работа.
Това ще е резултатъ за българския тежкотоварен транспортен бизнес, ако бъде приет пакетът „Мобилност” в сегашния му вид. Резултатите от пазарното изследване и оценката на въздействие, поръчано от транспортния бранш на KPMG, бе представено от министъра на транспорта Росен Желязков.
Анализът ще бъде предоставен на българските евродепутати, както и на различните европейски институции, с които предстоят преговори. Той ще бъде използван като довод за защита на българската позиция, която е за приемане на по-балансирани промени в новите европейски правила за развитието на сектора.
По думите на Желязков, данните показват сериозно разминаване между обявената и реално провежданата европейска политика, както и какъв ще е крайният резултат от това.
Предстоят два нови кръга от преговори на страните-членки на общността със Съвета на Европа и Европейския парламент в началото и в края на ноември, обясни Желязков. Той подчерта, че страната ни ще търси решение на неприемливите за родния бизнес въпроси като част от единната група на държавите, които са срещу пакета. Но и ще се коалира относно конкретни въпроси с отделни страни, когато интересите ни съвпадат.
Това, от което няма да отстъпи България, е предложението камионите да се връщат в страната на регистрация на фирмата на всеки четири седмици и за правото на шофьора сам да избира къде да почива, а не задължително в хотел, стана ясно от думите на министъра на транспорта Росен Желязков и превозвачите.
Ако това бъде прието, около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро.
„53% празни курсове не са от полза нито за „социалните права на камионите“, нито за екологията в Европа“, изтъкна още министър Желязков.
Министърът посочи още, че от проучването е видно, че годишните разходи за гориво ще нараснат с около 155 млн. евро заради задължителното връщане на празни камиони до държавата, където е регистрирана фирмата. Това пък ще доведе до увеличаване на въглеродните емисии, а в същото време в ЕС се обсъжда намаляване на замърсяването.
„И ние се изненадахме от обема на загубите, които ще претърпим от въвеждането на един небалансиран Пакет за Мобилност I. Ние не сме против Пакета, но не може да се предлагат подобни сериозни реформи без ЕС да направи оценка на въздействието, как тези нови предложения биха повлияли върху транспортния бизнес“, коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Проучването на КPMG показва още, че компании, притежаващи 36% от камионите, ще са принудени да закрият бизнеса си или да го преместят. Без препитание ще останат и една трета от всички 42 500 души, наети в сектора, чиято средна заплата е 1750 евро.
Родният транспортен сектор ще бъде много засегнат, ако пакетът бъде приет в този му вариант по няколко основни причини.
На първо място, от общо 12 700 фирми в бранша, 9600 са малки с под 5 собствени камиона всяка.
Много е инвестирано в автопарка – общо 25 800 са българските камиони, оперирали в Европа през 2018 г., като тяхната средна възраст е 3 години, докато в Европа е 11 г.
Над 90 на сто от превозните средства са в употреба от по-малко от 6 години, показва изследването.
Пазарният дял на сектора е 2,86 млрд. евро, което е 6 на сто от БВП. През последните години ръстът е с около 8% годишно.
До 2023 г. се очаква вложенията в сектора да са в размер на 2, 4 млрд. евро, но зако бъде приет пакетът в сегашния му вид, те могат да се свият с 1,7 млрд. евро, показва още анализът.
Като загуби за бизнеса до 2023 г. се очакват още 24 млн. евро заради изискването за сигурни места за паркиране, 40 млн. евро административни разходи, 119 млн. евро разходи за хотели.
Големи български транспортни фирми вече са започнали да изнасят бизнеса си в Западна Европа като спасителен ход за бизнеса си в случай, че пакетът "Мобилност" бъде одобрен в сегашния си вариант.
В края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.