Пловдивската фирма за домоуправа е спипана в редица нарушения от инспектори от Националната агенция по приходите. В резултат на това един от офисите на дружеството "Образцов дом-Пловдив 1", което се подвизава под търговското наименование "Домоуправа", ще бъде запечатан за две седмици

Данъчни започнали да следят обекта, след като било установено е, че в рамките на няколко дни през август 2020 клиенти са платили редица различни суми на фирмата, като за никоя от тях от дружеството не издали касов бон

Това несъмнено усъмнило инспекторите на НАП, които инициират проверка. Те влезли в офиса на дружеството през октомври 2020 и установили, че има положителна касова разлика в размер на 2632 лева. Тази сума, вероятно от плащания, които не са били чукнати на касовия апарат, надвишавала значително дори хванатите нарушения. 

Данъчните разполагали с общо 6 квитанции, получени от клиенти, в които били вписани различни суми между 10 лева и 90 лева за плащания в дните от 6.08.2020 до 11.08.2020, а се оказало, че в никой от тези 6 конкретни дни нямало дори един издаден касов бон. Плащанията били за над 230 лева, но както вече стана ясно, все пак били далеч под регистрираната разлика два месеца по-късно, когато е осъществена проверката.  

След така констатираните множество нарушения, от НАП са издали заповед за налагане на принудителна административна мярка "запечатване на обекта". От дружеството за домоуправа обаче оспорват мярката в Административния съд в Пловдив. 

Според съдията претенциите на фирмата са напълно неоправдани. Магистратите излизат с няколко много тревожни констатации, които се поддържат и от НАП, а именно че фирмата има множеството потенциални клиенти и предлага услуги по поддръжка на етажна собственост, което е възможност за реализиране на немалки обороти, предвид актуалността на предлаганите услуги.

Сред основните ангажименти на дружеството е да управлява работите на етажната собственост, да събира регулярно суми, да държи отчетност и да се разпорежда с тези суми, като дава педантичен отчет за тяхното разходване. С други думи фирма, която трябва да бъде стожер на законността и отчетността, всъщност укрива обороти. Сред най-актуалните услуги пък са възможностите за участие в проекти за саниране, но и необходимостта за изваждане на технически паспорти. Всъщност всеки ремонт и поддръжка на общите части изисква редица действия от домоуправителя, свързани с разходване на много време, нормативни познания и административни дейности. 

"Действителност посочените суми може да представляват плащане от страна на етажната собственост за консумативни разходи, но същите представляват парични средства постъпили в касата на дружеството жалбоподател и за получаването несъмнено се дължи получаване на фискален бон. След разходването им, касовата наличност следва да бъде намалена с посочените суми, като бъде представен на етажната собственост отчетен документ за разходването им. НАП е подчертал доказаното неиздаване на фискални касови бонове за всяка една извършена продажба при извършване на плащането, което е подробно описано в ЗПАМ, както и констатираната положителна касова разлика в размер на 2632,38 лв., която касова разлика е сериозна индикация, че в обекта действително не се регистрират всички продажби", се сочи още в решението на магистратите. 

Следва офисът на дружеството да бъде запечатан в случай, че от дружеството не обжалват решението пред ВАС. Отделно данъчните нарушения предполагат и налагане на финансова санкция.