След обвинения в расизъм "Adidas" обяви, че изтегля от пазара своя марка чисто бели маратонки. Моделът е част от линия продукти на компанията, създадени в чест на "Месеца на афроамериканската история", който се чества в няколко страни, включително и САЩ.

Подобна съдба сполетя и "Gucci", която изтегли свой модел пуловер, който също бе заклеймен в социалните мрежи като расистки.

Моделът маратонки на "Adidas" е част от линия, вдъхновена от Харлемския ренесанс през 20-те и 30-те години и е замислена в чест на Месеца на афроамериканската история. Той се отбелязва всеки февруари в САЩ, Великобритания, Ирландия, Канада и Холандия. Чисто белите маратонки обаче очаквано бяха буквално унищожени от критики в социалните мрежи, а "Adidas" ги изтегли веднага от пазара и поднесе извинение.

Под прицел се оказаха и в "Gucci", заради модел черен плетен пуловер, чиято яка може да се вдига и да покрива долната част на лицето. В нея има и отвор за устата, ограден с червено. Социалните мрежи обаче отсъдиха, че моделът наподобява т.нар. "блекфейс" – театрален грим, използван в миналото от бели актьори, за да окарикатуряват чернокожи. Актьорите се намазвали в черно и се гримирали с големи червени устни.

Пуловерът на "Gucci" е част от линия скиорско облекло, което се предлага в различни модели и комбинации. От компанията обаче веднага изтеглиха критикувания модел, поднесоха извинения и заявиха, че са си взели поуки.

Двете компании са част от дълга поредица подобни случаи в последните години. Под прицел наскоро попадна и "Dolce & Gabbana" заради рекламно видео. В него азиатка, облечена в дрехи на марката, се опитва да яде различни храни, като пица и спагети, с традиционните китайски пръчици за хранене. Рекламата веднага предизвика остри реакции, че се подиграва с китайското достойнство и се опитва да вменява стереотипи.

В края на миналата година от "Prada" също бяха обвинени в расизъм заради своя линия аксесоари за чанти, които варираха от малки играчки до ключодържатели. Една от тях обаче приличаше на маймуна с голяма червена уста, а някои отново съзряха в нея символ на расизъм и въпросния "блекфейс".
Най-мощната вълна от критики вероятно обаче отнесе "H&M", които преди време пуснаха рекламна кампания на свои продукти. В тях малко чернокожо момченце носеше блуза с надпис: "Най-готината маймуна в джунглата!"