Поредица от абсурди сполетяха пловдивчанка и се превърнаха в отражение на състоянието на здравната система в България. Историята разказва за това как липсата на обратна връзка и своевременно информиране, в комбинация с взимането на прибързани решения, довежда до натрупани загуби и пропуснати ползи.
За парадокса на една фалшива диагноза, но съвсем реални карантина и назначено лечение, разкрива пред TrafficNews самата потърпевша.
Лишената от логика история на Валентина започнала на 13 ноември с посещението на частна лаборатория в Пловдив, където да бъде направен бърз антигенен тест. Припомняме, че следният може да послужи като „зелен сертификат“ за дейности на закрито след въвеждането на заповедната на министъра на здравеопазването.
При проверка на резултатите час по-късно, Валя с изненада открива, че е на теста ѝ пише „Положителна“.
„Не исках да губя време и с този резултат отидох в ДКЦ II. Там бях прегледана от лекар, а през това време сестрата взе личната ми карта и ми пусна амбулаторен лист. Показанията ми бяха добри, но лекарят ми назначи лекарствено лечение. За мен въпросът вече беше приключил. Прибрах се в нас и уведомих на работното ми място , че се карантинирам и лекувам от COVID“, заяви пред TrafficNews тя.
На база положителния тест лекарят от Деагностично-консултативния център изписва на пловдивчанката витамини, лекарства за разреждане на кръвна и антибиотик. Всичко това се случва след преглед, при който е установено, че пациентът е в добро общо здравословно състояние и без симптоматика на респираторния вирус. В аптеката тя плаща за лекарства 104 лева.
„Тъй като се чувствах добре, аз го попитах дали наистина трябва да пия антибиотика, ако не проявявам симптоми. Лекарят каза „Започни го за всеки случай на 4-5 ден“. На своя глава реших да не го пия, но е факт, че можеше да го направя“, заявява Валентина.
Парадоксът за пловдивчанката тепърва започва. Тя подхожда отговорно към състоянието си и логично спрямо всички оказания от министерството на здравеопазването – се карантинира. От 13-ти ноември насам тя стои у дома, лекувайки диагнозата си COVID-19. На 22-ри обаче се налага да предостави позитивния тест на работното си място, което не посещава вече цяла седмица. За целта Валя изпраща до колегите си „Потребителско ID“ и „Парола“, за да изпечатат резултатите от сайта на лабораторията.
„Мой колега ми се обади и ме попита какво се случва и защо на пробата ми пише „ОТРИЦАТЕЛНА“. Аз се шокирах. Отворих отново сайта на лабораторията, въведох данните и там прочетох „Пробата е изработена повторно!“, разказва още потърпевшата.
Валентина потърсила лабораторията за обяснение, откъдето заявили, че при първата проба чертичките на теста не били достатъчно ясни. Затова лаборантите се усъмнили, че тестът може да е невалиден и повторили пробата.
Дотук ситуацията щеше да звучи съвсем нормално и логично, ако през времето за „съмнение“ на лаборантите – положителната проба не беше вече вкарана в системата. Правейки това обаче, те фактически потвърждават диагнозата COVID. Малко по-късно правят втора проба и въвеждат новите резултати, на които пише „Отрицателен“. За някои неща се оказва твърде късно.
Главните букви, с който е изписан резултата, не вършат работа. През това „време за техническо прекъсване“ фалшиво диагностицираната Валентина вече е видяла резултата си и е предприела адекватните за ситуацията мерки.
„Не разбирам защо никой не ме потърси! В някакво време резултатът е бил обновен, но аз не смятам за логично да проверявам всеки ден положителен или отрицателен ми е тестът?! А репликата на лаборантката беше – „Ама вие сте действали много бързо“. Беше редно да чакам ли?“, реторично пита Валя.
TrafficNews потърси за коментар и директорът на ДКЦ II, за да се внесе яснота в ситуацията – доколко е редно лекарите да се „презастраховат“, изписвайки на здрави пациенти тежко лекарствено лечение за респираторния вирус. Ето какво ни отговориха оттам:
„Съгласно реда за изписване на лекарства за домашно лечение, при които е установено заболяването COVID-19, и при снета анамнеза, лекарят предписва лечение на база лична професионална преценка. При необходимост същият може да предпише лекарствено лечение за профилактика или предотвратяване на последващи усложнения. Това е направил и докторът, прегледал Валентина. Тя, ако не смята за необходимо, може да не ги пие, ние не можем да се месим в лечението по-нататък“, заяви директорът д-р Валентина Костуркова на поликлиниката, където е била прегледана пловдивчанката.
Тя допълни пред репортер на TrafficNews, че след като пациент пристига с положителен тест, има лекарства, които се изписват като задължителна терапия на COVID-19.
„Ние не можем да преценим в кой етап как ще се развие болестта. В случая тя пристига с диагноза, последва преглед, лекарят е изписал антибиотик, който може да бъде необходим за по-нататъшното лечение на пациента. По закон тя има право на втори преглед и може, ако усети нужда от употреба на антибиотика, да се прецени след консултация дали да се пие. Така е преценил специалистът, затова е изписал лекарството“, допълва доктор Костуркова.
„Безкрайно съм разочарована. Разбирам, че медицинските работници сега са много натоварени. Не искам да се заяждам, факт е обаче, че когато има съмнения, е редно да се подхожда по-отговорно. Въобще не искам да намесвам потъналите пари, които бях отделила за събитието, което пропуснах заради карантината, и лекарствата. Сега пък е необходимо да мисля как да „оправдая“ 6 дни отсъствие от работното ми място“, заключва Валентина.
След тази история, от която не е застрахован нито един от нас, е редно да се запитаме доколко е оправдана липсата на доверие към здравната система. Защото рискът от ненавременно лечение изглежда също толкова висок, колкото лечението на фиктивна болест.