Повечето деца се научават да общуват на родния си език без нужда от специфични инструкции или намеса, освен активното участие в социалните отношения с обкръжението. Нормалното развитие на речта и езика се основава на способността на бебето да чува, вижда, разбира, запомня и общува с околните. Бебето също трябва да притежава достатъчно двигателни умения, за да имитира действията, които се съчетават с говора и жестовете, пише Puls.bg.

Говорните умения могат да бъде разделени на няколко основни компонента. Общуването се състои от широка гама действия, поведенчески особености и умения. Фонологията се отнася до правилното използване на звуците на речта с цел образуване на думи, семантиката се отнася до правилното използване на думите, а синтаксисът се изразява в правилното прилагане на граматиката за съставяне на изречения. На по-абстрактно ниво вербалните умения включват способността да се свързват последователно мислите и да се поддържа темата на разговор.

Шумовете от гукане се появяват за първи на 4-6 седмична възраст. През първите 3 месеца от живота родителите могат да различат различните звуци бебето, с които то изразява удоволствие, болка, умора и други. Много бебета на 3 месеца комуникират по реципрочен начин с възрастен, за да поддържат социално взаимодействие. До 4 месеца бебетата започват да издават звуци от две гласни, а до 5 месеца се забелязват едносрични звуци и смях. Между 6 и 8 месеца се наблюдава многосрично общуване и бебето може да започне да използва жестове. Между 8 и 10 месеца е характерно насочването към специфичните звукови модели на родния език на детето. На 9-10 месеца общуването включва специфични думи – например „мама“, „татко“ и други.

През следващите няколко месеца бебетата научават 1 или 2 думи за обикновени предмети и започват да имитират думите, използвани от възрастен. Може да изглежда, че тези думи постоянно влизат и излизат от речника на детето, докато не се установи стабилен набор от 10 или повече думи. Скоростта на усвояване на нови думи е приблизително 1 нова дума на седмица на 12-месечна възраст, но се ускорява до заучаване на приблизително 1 нова дума на ден до навършване на 2 години. Първите думи, които се използват, са с предназначение предимно за посочване на обекти – съществителни или за запитване за предмети и хора - заявки.

До 18-20 месеца малките деца обикновено използват минимум 20 думи и е важно да се стимулират да възпроизвеждат поредици от звуци, подобни на думи с модели, характерни за родния език. Спонтанната употреба на фрази, изградени от 2 думи (основна реч), състоящи се от гъвкаво съпоставяне на думи с ясно намерение - например „искам сок!“ или „аз долу!“, се наблюдават при 2-годишните и отразяват развитието на граматически способности ( синтаксис).

Комбинативни фрази от две думи обикновено не се появяват, докато децата не усвоят 50-100 думи в речника си. След това усвояването на нови думи настъпва със значително по-бърза скорост. С натрупването на знания по граматика се наблюдава пропорционално увеличение на приложението на глаголи, прилагателни и други думи, които служат за определяне на връзката между обекти и хора. До 3 години дължината на използваните изречения се увеличава и детето включва в речта си местоимения и прости глаголни форми за сегашно време. Тези изречения от 3-5 думи обикновено имат подлог и глагол, но им липсват съюзи, членове и сложни глаголни форми. До 4-5-годишна възраст е важно да се положат усилия децата да могат да водят разговори, използвайки граматически форми, подобни на възрастните, както и да използват изречения, които предоставят подробности за изказваното – например „обичам да чета книгите си“.