Във втория по големина швейцарски град – Женева, пътни инциденти не липсват, но те са изключителна рядкост в сравнение с втория по големина град в България – Пловдив.

Информациите за катастрофи с пострадали ни заливат ежедневно. Почти няма ден, в който в Пловдив да не е регистриран пътен инцидент. За съжаление понякога катастрофите отнемат и човешки животи.

След всеки тежък инцидент се питаме какво да направим, за да се спре това безумие на пътя.

Спокойно градът може да вземе пример от една от най-развитите държави в Европа – Швейцария.

Швейцарците са го измислили. Имат работещи камери на всяко кръстовище, а записите помагат за издирване на нарушителите и санкционирането им.

На основните булеварди има монтирани камери за скорост, които засичат джигитите. Подобни съоръжения са монтирани и извън града.

Глобата със снимка пристига по пощата, а размерът й е стряскащ.

За превишаване на скоростта от 1 до 5 километра в града санкцията е 40 швейцарски франка или 70 лева. За шофиране от 6 до 10 километра над разрешената скорост глобата е 120 швейцарски франка или 205 лева, а за превишаване с до 15 километра в час – 250 швейцарски франка или 430 лева.

И ако си мислите, че това е сериозно наказание, то за превишаване на скоростта в града с над 16 километра, се получава призовка и шофьорът се изправя пред съда.

С тези санкции швейцарците са решили проблема с джигитите на пътя.

Преди години в Испания въведоха закон, който вкарваше шофьорите нарушители зад решетките за превишена скорост. След като затворите се напълниха бързо, правителството взе решение да налага глоби в големи размери, вместо да арестува джигитите.

Така с парите от глоби, Испания успя да ремонтира старите и да изгради нови магистрали. Осветиха и голяма част от околовръстните шосета и второстепенните пътища. С тази мярка се намали и риска от катастрофи.

И ако се върнем на добрия пример на Женева, трябва да отбележим, че осветлението на пешеходните пътеки в града е осигурено от поне две осветителни тела, а за по-малкия брой шофьори на пътя, са осигурени 4 вида градски транспорт за предвижване в града с 200 хиляди души население.

А дали не е време да си сверим часовника с швейцарците?