Докато следствието се опитва да изясни защо млад германски пилот умишлено е блъснал – както твърди френската прокуратура – самолет със 150 души на борда, психолози предупреждават, че няма сигурен метод да бъде предотвратено повторение на подобна трагедия.

Германските медии, цитирани от дневникбг съобщават, че Андреас Лубиц е имал "сериозен епизод на депресия" преди 6 години, прекъснал е временно обучението си за пилот, но после се е върнал и е взел всичките трудни изпити на "Луфтханза".

Катастрофата със самолет на дъщерната Germanwings предизвика промени в политиката за сигурност на няколко авиокомпании и призиви за по-внимателно следене за психическото здраве и стресовото състояние на пилотите.

Според стандартите на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) се препоръчва пилот в депресивно състояние да не поема управлението на каквъвто и да е самолет. Но тази структура от мрежата на ООН, задаваща глобалните стандарти в сектора, определя в своя Медицински наръчник за гражданската авиация, че психотестовете за екипажи "рядко носят някаква полза" или не са "достоверни" за предвиждане на психически заболявания.

Азиатски авиолинии като Cathay Pacific, Japan Airlines, Qantas Airways и Singapore Airlines казват, че кандидатите за пилоти при тях преминават поне веднъж годишно през строги прегледи, включително тестове за психическото им състояние. Освен това пилотите им имат на разположение поверителен контакт с психолог.

Но анализатори и пилоти отвръщат, че всичко това не е достатъчно, разказва "Ройтерс".

"Хората се страхуват, че няма да могат да продължат да работят, ако сами споделят, че имат проблем", казва Гейл Салц, преподавател по психиатрия в медицинския колеж Weill Cornell в Ню Йорк.

Капитан с дългогодишен опит в азиатска авиокомпания казва: "Питат те как си с психиката, разговаряте за събития, които би могло да ти се отразят психически. Но кой доброволно би признал каквото и да е, когато то може да доведе до временно отнемане на лиценза ти? Аз не бих споделил. Работата ми трябва."

Пилотите са окуражавани да дават оценки за работата на колегите си по време на полети или в тренажьорите, както и да не си мълчат, ако забележат някакъв проблем, разказва капитан на Airbus A320 от азиатски превозвач. След което обаче допълва, че темата е доста деликатна.

"А вие бихте ли работили в офис, където колегите ви заглеждат какво правите? Затова и при нас се случва много рядко. Всеки си има проблеми и някои се справят с тях по-добре от останалите. Не всеки си решава проблемите като блъска самолети. Става дума за крайна реакция и никой не може да я предвиди."

Дейвид Пауъл, специалист по авиационна медицина в Нова Зеландия, казва, че в 20-годишно глобално проучване на самолетни инциденти от ICAO има само 10 катастрофи, свързани с медицински казуси. "Може ли със сигурност да се каже, че никога няма да възникне ситуация, в която пилот умишлено разбива самолета? Това са хора, подложени на изключително много прегледи и проверки, но кой може 100% да прогнозира поведението на човешко същество?"

В САЩ вече е задължително правило да не бъде оставян сам пилот в кабината и няколко авиокомпании в Европа го въвеждат след трагедията във Франция. "Никога не оставяйте човек насаме – това е вероятно най-добрата стратегия за предотвратяване на самоубийство, с която разполагаме", казва Тони Катанезе, клиничен психолог от Мелбърн.

Вижте защо Андреас Лубиц извърши самоубийствения полет

Още новини четете ТУК

TrafficNews.bg