Шефът на „Организация и контрол на транспорт” Пламен Вълков е бил задържан от Икономическа полиция заради договорите с превозвачите и плащането на компенсации от бюджета, научи TrafficNews.
Преди обяд Вълков бе извикан от Икономическа полиция заедно с други служители на ОКТ. Репортер на TrafficNews видя как шефът на ОКТ бе преместен от сградата на Икономическа полиция в Трето РУ, където е бил задържан. На него му са повдигнати обвинения за длъжностни престъпления, както и на главния счетоводител на общинската служба Лидия Пастърмаджиева. Двамата след това са били пуснати с мярка за неотклонение „подписка”. Превозвачи същo са били викани от прокуратурата и органите на МВР.
Повече от година и половина TrafficNews изнася данни за нарушения в градския транспорт на Пловдив. При първата серия от разследвания през 2020 година за злоупотреби в публичния транспорт се проведе и голяма акция на Икономическа полиция, ДАНС и прокуратурата.
Тогава фокусът на разследващите бе за евентуални престъпления с прикриване на приходи, завишаване на разходи, както и редица други схеми с данъчните закони. Всичко това видно бе и в следствие на занижения контрол от страна на Община Пловдив и оставянето на превозвачите да тънат в комфорт. Именно Пламен Вълков е шеф на „Организация и контрол на транспорта”, който разписваше раздаването на компенсациите към превозвачите и отчитането на разходи и приходи.
Най-големите нарушения бяха свързани с незаконно изплащане ма субсидии към „Хеброс бус” и „Автотранс 2000”. Те изкарваха стари автобуси с по-малък екоклас двигателя от задължителния Евро 6. Така без да имат право на субсидии от Община Пловдив им превеждаха средствата, а и не ги санкционираха, въпреки че по договор това трябва да се действията. Така вместо санкции превозвачите получаваха компенсации.
Година, по-късно – през лятото на 2021 година тримата превозвачи, които са едновременно и партньори и конкуренти, отново заявиха, че имат 3 млн. лева загуби и ако не получат компенсации, ще спрат градския транспорт. Общинският съвет им гласува допълнително 1 млн. лева, макар да нямаше никаква яснота относно приходи, разходи и загуби на превозвачите по трите договора.
От ОКТ на практика отказаха да отговорят на въпросите на TrafficNews и дадат счетоводните документи. Вместо това те пратиха изключително оскъдна информация по т.нар. отчети на Комисията по транспорт на Общинския съвет, с която ние успяхме да се сдобием. Макар тези документи да бяха частични от тях излязоха шокиращи данни – за приходи, разходи и загуби: превозвачите плащат сами на себе си наеми през различни дружества, отчитат се изключително малко приходи, а разходите за амортизация, гориво и заплати изглеждат завишени.
Всъщност именно на базата разходи, приход и загуби се изплащат компенсациите от общинския бюджет и субсидиите от държавния бюджет.
Превозвачите на автобусните линии взимат по три направления своите пари – пазарният принцип за продажба на карти и билети, компенсации от общинския бюджет и субсидии от държавата. Компенсациите от общинския бюджет са на база преференциални карти, които издава „Автобусни превози”. Ако една карта за учащ или пенсионер струва 19 лева, до нейната пълна стойност от 50 лева отиват въпросните компенсации. Другият механизъм е за покриване разходите при цена до 1,94 лева разход на километър, които отново Община Пловдив поема, а третото перо, по което се взимат парите са т.нар. субсидии за нерентабилни линии. Или както неведнъж сме казвали – превозвачите нямат интерес линиите им да бъдат на печалба.
От оскъдните данни, които бяха дадени за тази година стана ясно, че „Автобусни превози” на Петко Ангелов има приход между 1,1 лв. км до 1,5 лв./км, а разходите му се са от 1,5 лв./км до 2,5 лв./ км. От началото на годината той има приходи от 4,4 млн. лева,а разходите му са 6,8 млн. лева.
Приходите на „Автотранс Чолаков” и „Хеброс бус” са по-малко от лев на километър, а разходите, които те отчитат са от 1,4 лв./км до 1,8 лв./км. Приходите на Чолаков са 2,7 млн. лева,а разходите 4,2 млн. лева. „Хеброс бус” пък има приходи от 2,7 млн. лева, а разходите са 4,7 млн. лева. Другите две фирми „Меритранс” и КЗТ „Златанови” имат около 1 млн. лева приходи и разходи от 1,55 млн. лева.
Или общият приход без компенсациите е 11,1 млн. лева от карти и билети плюс 2,7 млн. лева субсидия от държавата , а разходите 17,8 млн. лева до месец август. Загубата, заради пределната цена на километър се изчислява на около 3,8 млн. лева, като превозвачите трябва да получат според таблицата на ОКТ субсидия от 3,6 млн. лева от 31.08.2021 година. С решение на Общинския съвет те получиха 1 млн. лева допълнително.
Още от категорията
Синът на пострадалото след пожар семейство в Стамболийски- с редица благотворителни инициативи