2020 беше историческа година, в която за ден сменихме работното бюро с дивана. Разговорите преминаха в конферентни връзки, а технологията завладя и най-неподозираните кътчета от бита на хората. Образованието не просто не направи изключение от общото правило, ами го поведе като - оказва се - една от най-подготвените системи за дистанционно функциониране. 

Само дни преди края на годината стана ясно, че иновативен софтуер за изпитване влиза в българското образование като за пилотния старт са избрани 4 училища – едно в Пловдив и три в София. В експерименталната група ще се включат екипи на единствените две Google референтни училища в Централна и Източна Европа - пловдивската езикова гимназия “Иван Вазов”, гр. Пловдив и софийските Втора английска езикова гимназия “Томас Джеферсън”, както и 119 СУ “Акад. Михаил Арнаудов” и 51 СУ “Елисавета Багряна”.

Как Пловдив се справя с предизвикателствата на онлайн обучението, какво да очакваме занапред и какво е бъдещето на трансформираното вече образование - на тези въпроси отговаря зам.-кметът на Пловдив - Стефан Стоянов. 

- Г-н Стоянов, в началото на 2020 колко училища в Пловдив ползваха облачни услуги интегрирани в образователния процес и как образователната система успя само за няколко дни да премине в изцяло онлайн форма на обучение? 

- Още в края на 2019 ние успяхме да вдигнем онлайн платформи на всички училища. Училищата избираха между платформата на Microsoft и Google. Платформите са преведени на български и са безплатни. На всички учители бяха създадени персонални акаунти и вървеше процес по осигуряване на достъп и на всички ученици. 94% от децата от 5 до 12 клас през март ежедневно използваха личните си акаунти за учене. 

Използването на облачни технологии на дигитализация на учебния процес не е основната цел да осигури дистанционно обучение и това трябва да бъде много ясно. Разбира се „локдаунът“ и принудителното учене от вкъщи много ускориха процеса да се използва технологичната възможност, но реално смисълът е съвсем различен. Той е да осигури съвременни технологии, които да са в помощ на училището и бързо да осъвременят образователния процес без да се сменят изцяло програмите. От друга страна искаме да създадем среда, в която масово децата да получат дигитална грамотност. Това означава да създадем представа у децата какво е компютър и интернет, как да ги интегрират в образователния и познавателния процес, а не да се възприемат само като средство за развлечения и чат. Учат се как да се борави с информацията, която достига до тях. Това развива критично мислене, възпитава как да правим първичен анализ на огромната база данни, с която разполага интернет пространството. Развиват се още умения като работа в екип, презентиране – става дума за цяла палитра от меки умения, които са изключително важни и критични за развитието на хората през 21 век.

Целият този процес започна в края на 2015. Пилотният проект за обучение в облак бе на ЕГ „Иван Вазов“ и в момента тази паралелка, която беше 8 клас е 10 клас. Децата там са звезди, дават интервюта постоянно. Тази година в училището 6 от 9-те паралелки в 8 клас стартираха обучение изцяло с персонални компютри. Учениците влизат с имейл и парола и имат достъп до цялото учебно съдържание. 20 паралелки в 9 училища в Пловдив махнаха хартията и всяко дете се обучава на персонален компютър още преди пандемията. Всички учебници, домашни и т.н. са в облак.

Имаме предимство и огромен шанс след 2 години, когато тези випуски започват да завършват, голяма част от тях да имат базови дигитални умения и грамотност, което ще ги направи много по-конкурентни на пазара на труда. Големият залог е, че този процес може да повиши рязко и конкурентоспособността на българската икономика. Младите поколения, които навлизат на пазара на труда, ще имат една много широка база умения, които ще им служат в цялата им работна кариера.

Ако има нещо положително от COVID-19 е това, че принуди системата да се дигитализиране и да сработи на бързи обороти. За 2-3 седмици в Пловдив виртуалните класни стаи станах от 3000 – 9000. Това означава, че децата над 4 клас имаха повече от 1 виртуална класна стая средно. Има една сериозна активация на този процес.

- Какви бяха основните трудности, които образованието среща, сблъсквайки се с новата онлайн реалност? /технически, свързани с предаването на материала, гонене на срокове, изпити и т.н./

- Никой не е очаквал такова стечение на обстоятелствата. Така че спокойно можем да кажем, че никой не бил подготвен. В интерес на истината Пловдив беше сред градовете, които имаха възможността да реагират най-отиграно и смело. Това не е състезание, а взаимна помощ. Нашите преподаватели се включиха безрезервно да помогнат на всичките си колеги у нас. Групата на Google сертифицираните учители у нас, която вече минава 100 души, е изключително активна. Учителите вдигнаха сайт с всякакви видео материали и презентации, с които да помогнат на всички свои колеги. Пролетта беше огромен шок за всички – цялото ти подредено ежедневие бе разбито и изведнъж започваш да преподаваш от хола. Истината е, че обучения, протоколи за работа - всичко се правеше в движение. Въпреки че, преди пандемията имахме над 900 учители минали през различни курсове за дигитална култура, все пак това се оказа недостатъчно и ще продължим да работим в тази насока. Добрата новина е, че днес вече няма притеснения сред преподавателите да използват технологии в преподаването.

- Как се очертава тази учебна година 2020/2021 с оглед, че голяма част от първия учебен срок се провежда онлайн?

- Много зависи какво ще се случи. От днес започва присъственото обучение за началния курс. За по-големите е една идея по-лесно дистанционното обучение, тъй като те имат повече изградени навици. Неприсъствено училище е невъобразимо към момента дори за най-иновативните нации. Децата трябва да са в училище и да общуват помежду си независимо какви технологии се използват. Училището има и възпитателен елемент в себе си, а нека не забравяме, че това е и социална услуга. Докато родителите работят и се грижат за прехраната на семейството, държавите финансират образователните системи. Колкото по-рано децата се върнат на училище, толкова по-добре. Натрупаният опит от дистанционното обучение ще се използва тепърва, защото технологиите дават напълно различна гледна точка в системата на образованието и правят ученето много по-достъпно за децата.

- Вие лично как виждате бъдещето на образователния процес след COVID-19?

- Ще бъдем много по-подготвени. Има разбира се много какво още да се върши, не бива да се успокояваме, че сме на финала. Трябва да продължи процеса по промяна на учебните програми. Да отпадат стари неща от тях и да се добавят нови. Това ще фо свършват експертите. Трябва да продължим в същия дух - да подкрепяме училищата, а и бизнеса - за да имаме по успешни млади поколения, които имат директна връзка между образованието и реализацията. В момента Министерство на образованието подготвя закупуването на десетки хиляди персонални устройства. Нашите програми, макар и по-малки по мащаб, също ще продължат, за да подкрепим дигитализацията. Тепърва предстоят анализите на 2020 и те вещаят интересни данни. Така или иначе сме на ръба изцяло образователната система да премине от 19 век в 21 век, прескачайки повече 1 век усилия. Тези дигитални платформи дават огромна възможност да осъвременим, да внедрим най-модерни технологии в образованието и да вървим редом с най-добрите.

Дай Боже пандемията да мине по-бързо, а след нея образователния процес да продължи по съвсем различен начин. Вече няма да ни е страх да използваме устройства в час, видяхме, че това помага на обучението и дори личните телефони могат да бъдат впрегнати. Това автоматично прави учебният процес много по-интересен и интерактивен за децата. Вече нямаме монолози. Те са заменени от взаимодействие между всички страни в образователния процес, имаме проектобазирано обучение, говорим за обърнати класни стаи – и физически, и като начин на преподаване. Ролята на учителя също има нов прочит – по-скоро като ментор, отколкото като човек, който води монолог от пиедестала на катедрата. С новите проекти за ремонт на редица училищни бази се опитваме да променяме и средата. Физическото премахване на двуредната чинова подредба в час носи положителна промяна. Ако само обърнем чиновете и направих децата по шест в група, това вече става съвсем различен модел на учене, което променя и отношението на децата. Технологиите са и всичко и нищо за образователния процес. Ползваме най-доброто в света, пенетрацията на дигитализацията у нас е на върхово ниво, нивото е съотносимо на това в скандинавските страни.

- Какво мислите за провеждането на матури онлайн?

- Вариантът, който ще се разиграе у нас се базира на технология на световния гинат „Гугъл“. В момента платформата се провежда на български. Тя като цяло е предназначена за изпитване – било провеждане на олимпиади, класни, матури, външно оценяване. Това е ново поколение технология, която дава допълнителна сигурност, бързина и прозрачност на целия процес. Имаме пилотно училище в Пловдив ЕГ „Иван Вазов“. Ще видим как ще се справят заедно с другите три гимназии в София, в които ще се тества платформата. Това е бъдещето, ще преминем към това технологично решение или към някое друго в най-скоро време. Хартията отпада все повече, цялата суматоха около матурите можем да си я спестим с готови и ясни технологични решения. Оптимист съм, че тестовете ще дадат добри резултати, но нека видим как ще се случат нещата. Ако имаме технология, е кощунство да не я използваме, за да улесним живота си.