Очаква се до 2027 година Пловдив да има градска железница. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, който днес проведе работна среща за бъдещето на S-bahn проекта, съвместно с областния управител на област Пловдив Ангел Стоев, зам.-министъра на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски, генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Златин Крумов, както и представители на местната власт.

На днешната среща днес е взето решение да бъде създадено координационно звено към Областна управа - Пловсдив, в което да участват всички общини в Пловдивско, както и бизнеса и представители на Индустриалните зони. Те ще координират пресечените точки между полезното за обществото и бизнеса, за да може върху проекта за S-bahn на НКЖИ да бъдат наложени всички необходими инфраструктурни обекти.

"Целта е да стане интегриран проект, в който ще бъдат предвидени спирки, буферни паркинги, довеждащ градски транспорт - автобуси, а може би и велосипеди", посочи Алексиев. 

Предвидена е и връзка с летище Пловдив. 

Очаква се до месец да има резултати - конкретни проекти за спирки, свързаност на големите индустриални зони и летището, както и идея как всички тези зони да бъдат конфигурирани в работеща транспортна система.

Областният управител на Пловдив пък обеща прозрачност и публичност на цялото планиране. Ангел Стоев посочи, че проектът за градска железница ще бъде показан публично, "защото могат допълнително да дойдат разумни предложение".

"Градската железница трябва да обслужва не просто пътниците, но и бизнеса, и да обхваща не само Пловдив, но и населените места. Цялата агломерация бележи сериозен ръст в населението, индустрията и икономиката в района също има сериозен ръст. Това създава, както плюсове, така и проблеми. Виждате какъв е трафикът в Пловдив и в околните места. Замърсявания, задръствания, хората пътуват сумарно на ден около 2 часа - време, в което не са на работа, нито при семействата си. Въпросът с трафика трябва да бъде решен и това ще стане, както в много други европейски държави, чрез развитие на добра градска железница. Тя ще се ползва, както за вътрешноградски транспорт, така и за довеждащ транспорт от околните места. Идеята е да се намалят тези 6 милиона автомобила, които всеки месец влизат и излизат от града, хората да слязат от колите и да се качат на жп транспорт.  Много е важно е планирането на трасето, така че да се обслужват всички нужди на хората и бизнеса в Пловдив и съседните общини", обясни Алексиев. Той съобщи, че вече има готов проект за повдигането на линиите по бул. "Копривщица" и осигурено финансиране по европейска програма на стойност 200 милион, като отделно ще има и съфинансиране от националния бюджет. 

Повече информация вижте тук:

Осигуриха 200 млн. лева за повдигането на жп линиите на бул. „Копривщица”Пускат обществената поръчка за избор на изпълнител до края на 2023 година

Министър даде пример с интермодалния терминал като успешен транспортен проекти в града, който вече е дал отражение върху облекчаване на трафика. По думите му, той е обхванал обем от товари около четири пъти повече от първоначалните разчети. 

"Миналата година около 50 хиляди камиона бяха качени на железопътен транспорт и от терминала в Пловдив отидоха на съответните направления. Тоест ние успяхме да разтоварим пътищата ни с 50 000 камиона само за година с този проект", посочи министър Алексиев. 

До месец се очаква да стартира и процедурата за закупуване на мотрисите, които ще се движат по S-bahn в Пловдив. 

"Готови сме с документацията. Процедурата за закупуване на подвижен състав ще бъде обявена до края на месеца или в началото на следващия месец. Част от този подвижен състав ще се ползва и за обслужване на градската железница на Пловдив", обясни министърът. 

Очаква се целият проект за градска железница да струва около 600-700 милиона лева. Министър Алексиев допълни, че тя ще бъде конкурентен като цена на градския транспорт на Пловдив.

"В момента се подготвя документацията за избор на проектант за участъка от жп гара Пловдив до жп гара Филипово и избор на проектант и строител за участъците от жп гара Филипово до жп гара Скутаре. Дейностите са в обхвата на проект "Развитие на железопътен възел Пловдив, Фаза 2", включен в Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Проектът е на стойност 198 млн. лв. и е предвиден за изпълнение по приоритет 4 "Интермодалност в градска среда" на Програмата", заяви Христо Алексиев.

Той посочи още, че модернизацията на тази железопътна отсечка ще позволи движение на влаковете с до 160 км/ч. Проектът включва построяването на нови железопътни мостове в междугарията и над река Марица. Ще бъдат изградени нови железопътни и пътни надлези/подлези, както и нови спирки с пресичане на две нива. Това ще осигури безконфликтното пресичане на бул. "Копривщица" с три други булеварда - "Пещерско шосе", "Свобода" и "6-ти септември". Предвидено е и внедряване на ERTMS система за сигнализация и телекомуникации, което ще повиши безопасността на превозите и ще даде по-високо качество на услугите.

"Подготвя се и документацията за избор на проектант за изпълнение на проекта за връзка между жп гара Крумово и летище Пловдив. Този проект е на стойност 44 млн. лв. и също е включен в Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г., като предвидената скорост на влаковете по този участък е 80 км/ч.", каза още вицепремиерът Христо Алексиев, като изтъкна че жп връзката с летище Пловдив е от съществено значение за развитието на аерогарата и региона.

Влакчетата за S-bahn на Пловдив трябва да бъдат поръчани в началото на 2023 годинаСрокът за въвеждане в експлоатация е началото на 2026 година

S-bahn ли е спасението на Пловдив? Бизнесът и местната власт в спор за липсата на нормален транспортОсновният риск обаче е Пловдив да се превърне в София, посочи зам.-кметът Стефан Стоянов