Между 2,4 и 5 продадени билета на курс отчита фирмата „Автотранс Чолаков”, като в същото време трупа стотици хиляди загуби от „други разходи”, свързани с наеми. Това показват отчетите на фирмата превозвач, която обслужва 7 линии от градския транспорт на Пловдив.
Главното действащо лице от години се знае, че е общинският съветник Димитър Чолаков, който бе управител на няколко дружества, включително и „Автотранс Чолаков”. След промяната на закона, той не можеше да бъде общински съветник и в същото време да има договор с Община Пловдив. Така дружеството се управлява от брат му – Иван Чолаков и съпругата Катя Чолакова.
TrafficNews показа в свое разследване как превозвачите отчитат приход и разходи всеки месец, като по този начин излизат на загуба и търсят постоянно държавни субсидии и общински компенсации.
Ще покажем и документите и детайлите за всеки превозвач в няколко материала. В предишния материал представихме как Петко Ангелов всеки месец отчита като разходи стотици хиляди левове към друго свое дружество, което е за товарни превози. На практика с тези наеми се трупат и загубите по линиите.
Какво показват данните на „Автотранс 2000”?
Приходите на „Автотранс 2000” са от 0,89 лева до 1,07 лева на километър а разходите, които те отчитат са от 1,42 лв./км до 1,73лв./км. Приходите на Чолаков са 2,7 млн. лева,а разходите 4,2 млн. лева. Превозвачът обслужва линии 7,21, 113, 15,222,18 и 27.
Данните са само частични, като в документите има три отчета на Чолаков за месец август, както и един по едно от направленията му за месец февруари.
По единият от отчетите на общинския съветник от БСП за месец август по линии 17,113 и 21 се виждат приходи от близо 50 000 лева от билети, като още 20 000 лева от продажби на карти по разпределение.
Разходите обаче са 380 000 лева. От тях разходите за гориво и суровини е 98 000 лева и още 56 000 лева за заплати и осигуровки. Тук обаче лъсват 220 000 лева външни услуги. От нея става ясно, че тази сума е за нает гараж, вероятно по същата схема, както при Петко Ангелов. Базата на Чолаков се намира край Кукленско шосе и вероятно е собственост на самия него, ако в последните месеци той не се е разделил с нея.
В случая обаче няма фактура към кого се плаща този наем, нито за колко време е. Факт е обаче, че самата сума е над 60% от всички разходи по този договор, и е 300% повече от приходите по линията за конкретния месец.
Чолаков е единственият, който е предоставил и счетоводни документи колко билета са продадени.
Така например по линия 17 при 2700 курса са продадени 14 711 билета или средно по 5 билета на курс. По линия 21, която е сравнително използвана, при 3821 курса са продадени 13 433 билета, или средно по 3,5 билета за цял курс от начална до крайна спирка! Определени автобуси, които имат по 300-400 курса месечно декларират по 700-800 продадени билета общо - или по 2 билета на курс.
Още по-зле е положението по линия 113, където при 2541 курса са продадени общо 6239 билета – 2,4 билета на курс средно. Линия 10: 1938 курса – 6900 билета.
На всички е ясно, че тези автобуси, колкото и е да намалял пътникопотока напрактика е невъзможно да изкарват средно между 2 и 5 билета на цял курс. Дали и как се проверяват тези неща от ОКТ – е пълна загадка.
Припомняме, че тези данни ни бяха отказани от Община Пловдив, като ги получихме през общински съветник от Транспортна комисия.