Трябва ли да се разширят всички основни булеварди в Пловдив, изпълнявайки се стари програми и дали това няма да доведе до образуването на още повече задръствания? Безспорно има редица булеварди и основни пътни артерии, за които е крайно наложително да бъдат разширени, но за всички ли се отнася това?

Експерти смятат, че разширяването на някои от заложените пътни отсечки не само няма да реши проблемите с трафика, а в същото време ще се изсипват десетки милиони за тях. Освен това някои определени булеварди за разширяване спъват развитието на цели райони, а за други пътни отсечки това  вече е невъзможно.

Освен за Голямоконарско шосе, което трябва да се превърне във вътрешноградска магистрала, процедура тече и за бул. „Васил Априлов“.  Вторият етап на булеварда предвижда разширение от ул. „Войнишка слава“ до бул. „6 септември, а друга заложена  пътна артерия е Пещерско шосе.  Предвижда се булевардът да се разшири на два етапа – от улица „Явор“ до бул. „Копрвищица“, и от прелеза до бул. „Васил Априлов“. Във  вторият етап е включено и премахването на паважа и полагането на асфалт.

Има ли логика в разширяването на Пещерско шосе и „Васил Априлов”? По градоусройствени показатели входът откъм Пещера трябва да се превърне  в шестлентов път чак до „Васил Априлов”. Ако има резон в разширяването му в зоната около улица „Явор” и премахването на паважа, то правенето му на общо шест ленти не звучи логично. Според експерти това би имало ефект, ако разширяването на „Гладстон” би се било случило, а този проект бе изоставен от градските власти заради невъзможност за изпълнението му. Така от трилентов път на „Пещерско шосе” ще се влива в еднолентовата улица „Гладстон”. Потокът от коли не би трябвало да се влива между „Васил Априлов” и Пещерско шосе. Причината е, че градските власти работят приоритетно по изграждането на вътрешния ринг, който трябва да заобиколи центъра на града през „Модър-Царевец” бул. „Копривщица”, новия мост над „Марица”, бул. „България” и към Голямоконарско шосе.

По тази причина усилието на Община Пловдив трябва да бъде в тези артерии, а не в „Пещерско шосе” и „Васил Априлов”, смятат експерти в градоустройството. Вместо това по „Васил Априлов” се изпълняват отчуждителни процедури, а развитието на терените около Пещерско шосе е спряно заради заложеното бъдещо разширение.

Безспорно един от най-проблемните пътни участъци е в район „Южен“. Там улиците са тесни, а  районът вече е най-населеният в целия град.  Кметът Иван Тотев заяви, че проектът за улица „Даме Груев“ е готов и улицата ще бъде съществено разширена. Същото се отнася и за улица „Кукуш“, но там платната ще бъдат по-широки само на места.

С реализирането на другия пробив под Централна гара, Общината си запазва правото да разшири „Македония“ и „Димитър Талев“. Решението обаче ще бъде взето след реализация на пробива, а в началото двете улици ще бъдат еднопосочни в сегашните са габарити за вход и изход към пробива.

Трябва обаче да се даде реална сметка дали има и смисъл от направата на продължението на бул. „Македония” от Първо РУ до бул. „Александър Стамболийски” . За отчуждаване и  реализация на връзката ще са нужни около 20 млн. лева, а едва ли кумулативният ефект ще си заслужава инвестицията.

Застрояването и скъпите цени на имотите в Пловдив обаче отказват администрацията от разширяване на други важни пътни артерии. Кметът  призна, че е невъзможно разширяването на бул. „Александър Стамболийски“ заради скъпите имоти и дългите отчуждителни процедури. За това идеята е да се направи  алтернативен булевард върху старата жп линия на НКЖИ, който ще стига до Кукленско шосе.

Вътрешният ринг и новите улици трябва да бъдат приоритет на градските власти, а проекти като този за разширяването на Пещерско шосе до 6 ленти трябва най-малко да бъдат преразгледани.  

За това от градските власти трябва ясно да начертаят програмата за строителството и инфраструктурното развитие в следващите 20 години в новия ОУП, а не все още на бюрата да стоят стари програми, които биха стрували доста пари със спорен ефект .