Най-рано в края на 2025 ще стартират строителните дейности по изпълнение на проекта за нова градска железница на Пловдив, включващи повдигане на жп линиите на бул. "Копривщица" и изграждане на нов железен мост над река Марица. Това заяви инж. Иван Бакалски от НКЖИ, който днес бе на координационна среща с кметове на общини и бизнеса в Областна управа - Пловдив. 

"Всички общини представиха визия за спирките, нужните отклонения и буферни паркизни. На срещата се разбрахме в следващите два месеца да има директен контакт между НКЖИ и пловдивските общини, за да може в конкретика да изясняваме основните нужди на съответната община и да планираме бъдещото развитие на втория етап на градската железница. Идеята е всяка община да направи конкретни предложения за жп инфраструктурата в своята територия, за да може НКЖИ да включи тези участъци в 5-годишната си програма за поддържане и развитие на железопътната инфраструктура", обясни инф. Бакалски и даде пример връзките между Филипово и Съединение и Филипово и Труд. Тя ще бъдат заложени и планирани за реконструкция, тъй като ще бъдат основно ползвани за градската железница. 

До месец поръчват влаковете за S-bahn в Пловдив, обсъждат къде да има спиркиОчаква се целият проект за градска железница да струва около 600-700 милиона лева

Три ще бъдат спирките между гара Пловдив и гара Филипово. Местата им вече са уточнени и ще бъдат изцяло на територията на община Пловдив. Първата от тях ще бъде на кръстовището с "Пещерско шосе", където има обособена търговска зона с големи магазини. Втората ще бъде на кръстовището с бул. "6-ти септември", но все още няма яснота преди или след пътния възел. Третата спирка ще бъде след бул. "България", тъй като Община Пловдив е заложила подмяна на железния мост, като новият ще бъде свързан с бул. "България", обясни областният управител Ангел Стоев. 

"Подготвени са техническите спецификации за проектиране на жп линията от гара Пловдив до гара Филипово, съответно и за естакадата на бул. "Копривщица". Там нямаме още ПУП и затова провеждаме процедура за избор на изпълнител-проектант, който да изработи техническия проект и подробните устройствени планове. Имаме вече готовност, вече съгласувахме къде ще бъде мястото на 14-те спирки и остават някои подробности, чисто технически, за да можем да направим такова задание, че да удовлетвори обществените нужди на ползвателите на градската железница. Ще приложим промените по спирките към идейния проект", допълни инж. Бакалски. 

По думите му, освен в местата на някои спирки, има и други промени от заложеното в идейния проект. По идеен проект съоръженията са били предвидени като двупътна жп линия, но е било заложено изпълнението само на едната. Сега е решено двупътната мрежа, заложена в идейният проект, да бъде и изпълнена като двупътна.  

"До момента, в който са готови по-голямата част от техническите решения - най-вече, касаещи трасето, което ще се ползва, същият изпълнител започва да изработва подробните устройствени планове. По отношение на изработване на ПУП, те ще вървят паралелно с техническия проект. Ще ни забави после самото отчуждаване на имотите. Надявам се да не са много, а и повечето имоти са собственост на Община Пловдив. Надяваме се в 2-годишен срок или 2 години и половина от момента на подписване на договора, да приключим с отчужденията, за да може да започнем строителство. То няма да може да започне преди края на 2025 година, защото сме ограничили движението през пътническия възел, изпълнявайки другата част на проекта - гара Пловдив, пробива, връзките към Скутаре и Крумово. Тази втора част на развитието на жп възела ще започне най-рано в края на 2025 година", уточни инж. Бакалски. 

Очаква се отново да има съвещание за градската железница на 15 юни. 

Пловдив ще има и трамваи, но след градската железницаМестните власти дебатират доколко проекта наистина ще облекчи движението под тепетата

Градската железница на Пловдив ще има 13 спиркиТя ще свързва пет общини и част от индустриалните зони