Електрическите коли все повече навлизат в живота на хората, особено в Западните страни. Един български изобретател – Адриан Георгиев решава, че може да се увеличи коефициента на полезно действие на електромобил, като се сложи перка на колата, която да зарежда батериите в движение. За целта купува един класически „Трабант” и го трансформира в електрическа кола в семейния гараж в софийския квартал Ботунец с помощта на семейство и приятели. Слага му перка, свързана с генератор и започва изпитанията си. Той нарича системата си „Торпила”. Използва консултации от преподавател в Техническия университет в София.
До сега Адриан е инвестирал над 5 години от живота си и над 20 000 лева, които е изкарал от заплатата си, която получава от телекомуникационна компания. Още преди проектът му да стане популярен вече има „хейтъри” в социалните мрежи. Това не смятам, че е рентабилна измама, контрира Адриан.
Идеята за „Торпила” му хрумва, когато бил в 10 клас, пътувал всеки ден с автобуса към училище и минава покрай малък ветрогенератор. Някой ден перката се въртяла, някой ден не, зависи от вятъра. „И си казах, защо пък вятърът трябва да дойде при перката, а не перката при вятъра? Ако се закачи на кола, ще може да се върти. Но трябва да се закачи така, че да не създава допълнително съпротивление. За това си играя да я интегрирам в купето, а не съм я забил на покрива”, разказва избретателят.
Адриан все още не знае, какъв е коефициентът на полезно действие (КПД), който може да му даде перката така, че да добавя енергия към тази използвана от акумулаторите, тъй като все още не разполага с борд компютър и добри измервателни уреди. Това ще е следващата стъпка в изпитанията му, заедно със смяна на перката с по-малка. Убеден е, че дори да повиши КПТ-то на „Трабанта” с 1%, това ще докаже, че идеята му е работеща.
Адриан планира да купи евтин фабричен електроавтомобил на който да монтира перка, за да продължи проекта си с фабрично изделие. Планира и да патентова системата си. Дори и да не успее да намери външно финансиране Адриан е твърдо решен да продължи проекта си и да се финансира сам. Ако трябва ще се финансирам сам и ще правя по един електромобил на година – по-добре от нищо, каза той пред TrafficNews.