Мария Панайотова и Катерина Миланова са от онези млади жени, които спокойно можеш да сложиш в категория "неспокоен дух". Едно представление и споделените с публиката емоции ги тласкат към реализацията на амбициозния проект Нощ на театрите. В началото "бебето" на Мария и Катерина пристъпва несмело, днес обаче с гордост могат да се похвалят, че в инициативата се включват 16 български града с над 150 събития. Какви са те и защо Нощта на театрите е важна - Мария и Катерина разказват пред PlovdivTime.bg.

- Мария, Катерина, разкажете как се роди идеята за Нощта на театрите в България?

Мария: Всъщност идеята за Нощта на театрите се роди на едно среднощно представление в Пловдив – „Крал Лир“ на Пловдивския драматичен театър, на което и ние имахме честта да присъстваме една септемврийска нощ преди 7 години. Тогава видяхме как хората наистина имат необходимост от театъра и са с отворени сетива за него дори и в 1 часа след полунощ. Беше вълнуващо и решихме да проверим дали в Европа има такива платформи. Така се намерихме с нашите колеги от Асоциация “Европейска нощ на теaтъра“ в Хърватия, които много се зарадваха, че сме ги потърсили.  И така магията започна да се случва! Вече 6 години.

Катерина: В Нощ на театрите реално случихме това, което ние като зрители и почитатели на театъра искахме да съпреживеем. Например, разходките зад кулисите, възможността да видиш неща само в този ден, срещи с актьори и театрални хора и т.н. Сигурно всеки театрален фен си мечтае да може да посвети един специален ден-нощ на театъра, изпълнен с уникални изживявания.

- Имате ли наблюдения как протича събитието в други държави и какви са резултатите от провеждането им в дългосрочен план?

Мария: Имаме, разбира се. Нощта на театрите се провежда в още 10 европейски държави, всяка трета събота от месец ноември. Пионерите са хърватските ни приятели, те тази година имат юбилейно десето издание и ще отбележат Нощта в 50 населени места.  В Австрия градовете са 26. Най-големият им театър подготвя специално поетично парти за младите хора, ще има и пиеса, която ще се изиграе само пред 10 зрителя.  В Австрия Нощ на театрите е под партонажа на техния президент. Резултатите показват, че заради формата си Нощта успява да вкара в театрите  млада публика и да я сближи с изкуството.

Катерина: Да, ние самите сме присъствали на Нощ на театритев Мадрид, както и на други подобни формати в различни страни. Обменяме много често информация с колегите ни от Чехия, Хърватия, Австрия, Финландия и Белгия. Обединяващото между тях е желанието на публиката да се наслади на това изкуство, да види различни неща, дори да експериментира. Много е различно, защото всяка страна пречупва „Нощта“ според публиката, но пък платформата се запазва и тя е палитра от театър във всякакви цветове и мащаби. В дългосрочен план виждаме, че „Нощ на театрите“ запалва младите хора да ходят на театър, дава се възможност за едно уникално споделяне. Театърът още от древността е бил лакмус на обществото и фактът, че това живо изкуство успява да запази своя чар, въпреки дигиталната реалност, е достатъчно доказателство.

- А какъв е ефектът след провеждането на събитието у нас – увеличава ли се зрителската аудитория?

Мария: Ако имате предвид зрителите в Нощта на театрите – да, зрителите се увеличават с всяка следваща година, а инициативата си намери мястото в културния календар както на София, така и на останалите градове, в които се провежда. Превърна се в очаквано събитие. Това няма как да не повлияе и на посещаемостта в театрите. Обратната връзка от тях е, че Нощта вкарва в театралните зали нова публика.

Катерина: Хубавото на Нощ на театрите е че е инициатива, която наистина предлага на всеки по нещо. Всеки зрител може да намери нещо за себе си, от  класическо представление до по-авангардно изпълнение, от четения до изложби и театър в кино. Показваме всичко това и зрителите вече го очакват и в следващото издание на Нощта, споделят своите „маршрути“ от представления и програмни съдържания, които ще посетят. За нас това е много показателно.

- Как успявате да въвлечете артистичната гилдия?

Мария: Артистичната гилдия припозна в Нощта адекватен комуникационен инструмент за общуване между театъра и публиката. Много сме щастливи, че работим с едни от най-добрите български актьори, режисьори, музиканти, балетисти – всички са доказани имена в изкуството и всеки от тях дава своя принос, вгражда част от себе си в инициативата. И това се усеща от хората – ентусиазмът и любовта, които нашите посланици влагат в Нощта на театрите, са очарователни и от съществено значение за успеха и все по-голямата популярност на събитието. Използвам случая да им благодаря за вниманието, прецизността, достойното отношение и времето, което отделят за Нощта.

Катерина: Присъединявам се към благодарностите на Мария към нашите посланици. Те наистина са изключително отдадени и подхождат професионално и много емоционално. Припознаха каузата Нощ на театрите и осъзнават колко е важно именно те да предадат любовта и страстта си към театъра, операта и балета на хората и най-вече на младата публика.

-  А реакциите на публиката?

Мария: От реакциите на публиката разбираме, че театърът наистина е нещо, което ги вдъхновява и имат нужда от точно такова общуване, от лична покана за една хубава Нощ в театъра, от постоянна информираност и адекватна комуникация. И нещата могат да се случат, трудно е, но не е невъзможно. Ето един коментар за Нощта от театрален зрител във фб страницата на Юлиан Вергов: „Театърът е магия, страст, любов, красота, емоция. Тази инициатива е прекрасна. А и много ми харесва как хората, които стоят зад нея, се опитват да я направят различна и уникална всяка година“.

Катерина: Реакциите на публиката усещаме и когато вървим по улицата в съботната вечер, тичайки от локация на локация (всяка трета събота от ноември) и дочуваме обсъждания на току-що видяното представление или как се прави план за посещение на друго и се сформира група. Обажданията на хората, които получаваме, защото много искат да си запазят места за дадена постановка, но е в последния момент и ни молят за съдействие. Хора от чужбина, които идват специално, за да посетят събития в Нощта. Много е вълнуващо и наистина „горим“ в това, което правим, защото е с много любов за нещо, което и ние много обичаме - театър.

- Пловдив също е част от събитието, но като че ли в предходни години афишът беше по-богат. Опитвали  ли сте се да въвлечете в Нощта  трупи като А`Парт, Хенд, Операта в Пловдив?

Мария: Опитваме се да въвлечем всеки, който има отношение към театъра. За Пловдив е факт, че в предишни години имаше повече съдържания, повече съпътстващи събития. Тази година участието е по-скромно, но пък е от сърце, за което благодарим на Драматичен театър – Пловдив, Куклен театър – Пловдив, Bee Bop Café, Синема сити и Британския съвет. Надявам се догодина да е по-мащабно. От градовете извън София – Варна, тази година е за пример. Там „Нощта“ ще прекрачи времето и ще превземе още няколко денонощия. Още в петък флашмоб ще подгрее театралния празник, който ще се разгори мощно в съботния 17 ноември и ще продължи и на следващия ден. Специално за „Нощта на театрите“ във Варна ще пристигне Кралският театър на Черна гора.

Катерина: Да, Нощ на театрите е отворена за всеки, който се занимава с театър. Много сме щастливи, когато видим ентусиазъм и желание от страна на някой участник, защото взаимно осъзнаваме какво е общото помежду ни – да направим нещо за зрителите в „Нощта“.

- Обмисляте ли вариант за акцент върху Пловдив догодина, когато градът ще бъде Европейска столица на културата?

Мария: Да, ще има специален акцент върху Пловдив в седмата „Нощ на театрите“, работим по нещо съвместно, насочено към нагласите и очакванията на театралната публика, заедно с другите европейски нощи и се надяваме скоро да имаме какво да споделим.

Катерина: Надяваме се, че Нощ на театрите в Пловдив ще бъде уникална.

- Изпитвате ли притеснение, че в един момент този формат може да се превърне в рутинно събитие и как работите в посока то да изненадва зрителите всяка година? Питам ви, защото през такъв кризисен период мина Нощта на музеите и галериите в Пловдив.

Мария: Наясно сме, че всеки формат има своя жизнен цикъл, който с времето започва да се „износва“. Затова всяка година се опитваме да представим нашата бранд философия и мисия на „Европейската нощ на театъра“ с различни послания и да ги облечем с адекватни съдържания и комуникация. Не случайно сега сме „очи в очи с театъра“, защото много искаме да влезем в театъра през неговата душа (а очите са най-краткият път към нея). И това послание го материализираме в няколко съпътстващи и специални проекта – „Ношните персонажи“ с илюстрации на Теодор Лозанов и фотографии на Диляна Флорентин, Live Cam студиото, в  което ще вляза всичките ни посланици и ще застанат „очи в очи“ с въпросите на зрителите, поредицата от видеа, които ще покажат живота на актьорите през  техните собствени очи и други подобни. Работим с много талантлива творческа агенция – The Smarts, които много ни помагат за цялата комуникационно и творческо съдържания на Нощта на театрите.

Катерина: Може би винаги има риск да влезеш в едни „релси“, но пък на този етап ние все още се разрастваме. Винаги сме търсещи и не се страхуваме да опитваме нови комуникационни подходи, идеи идващи и от нашите посланици, а и всяка година се изправяме пред различни предизвикателства. Може би ще се повторя, но театърът е живо изкуство – това винаги ще му придава уникалност и чар.

- В мотивацията ви за подобен род събитие казвате, че днешният театър има силна необходимост от общуване с публиката. Смятате ли, че в рамките на Нощта то е по-различно от традиционното посещение на театър през останалото време то годината?

Мария: Убедени сме, че тази необходимост е факт и колкото повече „Нощи“ минават, го затвърждават. Трябва да отбележим и това, че за инициативата започва да се „говори“ два-три месеца по-рано – в социалните мрежи, медиите, театрите и цялото това говорене създава очакване и необходимост от планиране. Хората могат да посетят едно след друго няколко представления, да отидат в клуб, кино или галерия и пак да са близо до театъра, защото в тази Нощ театърът е навсякъде - и на очаквани, и на неочаквани места, и в стандартен, и в нестандартен час.

Катерина: О, да. Емоцията е по-различна. Виждаш толкова много хора по улиците с една „мисия“. Това се усеща във въздуха. Отделно, екипите в някои от театрите наистина подготвят различни изненади за своята публиката. Мария сподели за Драматичния театър във Варна. Софийска опера и балет всяка година правят толкова много събития за малки и големи.

- Насочвате вниманието си към младите хора. Какви реакции имат, какво казват – разкажете интересни разговори с хора, посетили събитието през годините?

Мария: Преди 3 години българи, живеещи в Италия, се върнаха в София специално за Нощта защото искаха да влязат зад кулисите в Народния театър, да заведат децата си на това магично място. Миналата година с нас се свърза жена от Плевен, която си беше направила цял маршрут в Нощта – беше комбинирала 3-4 събития, едно след друго. Беше ни помолила за съдействие да ѝ резервираме места, защото искаше да направи изненада на дъщеря си, която живее и учи в Австрия и щеше да пристигне в България, за да изживее една магична Нощ с театъра.

Катерина: В едно от изданията на „Нощта“ с нас се свърза една млада учителка, която беше класна на ученици от 7 клас. Беше решила да заведе целия си клас на някое представление в „Нощта“, което би било интересно за младежите. Тогава им предложихме да посетят „Хамлет“ в Алма Алтер - университетския театър към Софийски университет, и един пърформанс на театър „Цвете“, който засягаше проблема с агресията и нетолерантността. Бяха очаровани.

Малките момиченца, които гледат с възхищение балерините или костюмите в Операта, като проронват обещанието „и аз ще стана балерина като порасна“, точно след като Марта Петкова им е показала пачката си.

Срещите с актьорите след представление също са много желани – спомням си, че след една постановка в Сатиричния театър, една млада дама беше в такъв възторг, че е говорила с Владо Карамазов.

Имаме толкова мили и емоционални истории, които ни показват, че има смисъл от тази инициатива и това ни дава сили да я случваме занапред.