Знаковият майстор на обектива Карл де Кейзер е един от участниците в Международните фотографски срещи от 19 до 31 октомври в Пловдив, пише Plovdivtime.bg.

Бившият директор на най-известното фотографско дружество в света „Магнум“, основано през 1947 г. от великия Анри Картие-Бресон, ще представи под тепетата изложбата „На изток от рая” . В нея са запечатани кадри от България, Румъния, Чехия, Албания, Словакия, Сърбия, Унгария, Полша, Източна Германия.

Белгиецът е знаков фотограф с редица престижни изложби по цял свят. През годините преподава в Кралската академия за изящни изкуства в Гент, във Висшия институт по изкуствата в Антверпен и в Школата по декоративни изкуства в Париж. Първата забележителна творба на де Кейзер е албумът триптих „Trinity“, в който интерпретира темата за присъствието на властта и насилието в съвременното общество. Кадрите разказват истории за войната, политиката, разрушението и агресията, за възникването на политическите режими.

Вторият фотоалбум на белгиеца е посветен на „Индия“, където пребивава цели пет месеца, за да събере своите емоционални снимкови разкази. Специалистите определят книгата като един от най-личните, позитивни и жизнерадостни цикли, запечатани от обектива на де Кейзер.

Белгиецът посвещава две от знаковите си поредици фотографии на Русия. Първата снима през 1980-а, а 20 десетилетия по-късно се завръща, за да заснеме 40 от 135 изправително-трудови лагери в Красноярския край. Местните власти му поставят непосилни условия – не повече от 3 часа във всеки от лагерите и максимум 90 часа снимки. На място началниците на затворите поставяли допълнителни условия – да не снима хората вътре без униформи, през нощта или по време на работа. Карл де Кейзер обаче успява да влезе в ежедневието на затворниците и да заснеме изключителни кадри. За пребиваването си там белгиецът разказва любопитни истории – например тенис мач в затвора, на реален корт, с ракети, но без топки. Кадрите от Лагер 31 са своеобразна пантомима, отражение на видяното вътре, но и човешки поглед към хората, които среща. По време на пребиваването си в Русия де Кайзер прекратява прекарва 6 месеца, в които освен забележителните фотографии, се разболява и от туберкулоза.

Ценителите ще могат да се срещнат с Карл де Кейзер и неговото творчество в „На изток от рая“ в Балабановата къща. Там ще бъдат подредени и творбите на Игор Гаврилов от цикъла „Аз видях това“. Гостуването на Гаврилов е в сътрудничество с международния фестивал PhotoVisa в Краснодар и Фонда за съвременна руска фотография „Заедно”, Новосибирск.

В Балабановата къща ще бъде подредена и експозицията „Субективен документализъм в България,1970 –1991” на Антоан Божинов, д-р Росен Коларов, Иво Хаджимишев, Никола Василев, Любен Георгиев - куратор д-р Антоан Божинов, Гаро Кешишян, Йордан Йорданов-Юри, Веселина Николаева, Соня Станкова. 

С това интересните изложби в рамките на Международните фотографски срещи не се изчерпват – в Мексиканската къща ще представи фотографиите си от „Революцията продължава“ на Нели Недева-Воева. Кадрите са част от програмата на фондация „Димитър Воев-Нова-Генерация“, а Воева е един от най-добрите документалисти на славните времена на Кравай, Дупката и Синьото кафе в София, и на феноменалните концерти на Нова Генерация, Ревю и Ахат из цяла България. 

В галерия „Лаутлиев“ пък ще бъдат подредени творбите на тандема Борис Мисирков и Георги Богданов от проекта им „Четвърти километър”. Той възниква след задание за документиране на инфраструктурно развитие на строителен терен. Върху бивш военен имот от 270 дка на Четвърти километър в София започва изграждането на Научно-технологичен парк. Строителната дейност ще преобрази напълно съществуващия терен и само неговото документиране ще съхрани спомена за поделенията там. 

Мисирков и Богданов подхождат като археолози, заели се с теренно проучване. Те изнамират всеки един предмет – вещ, остатък от човешкото присъствие, спомен за войнишкия живот и чрез средствата на фотографията го превръщат в артефакт. 

Официалното откриване на Международните фотографски срещи ще се случи на 19 октомври в Балабановата къща от 18 ч. с концерт на клавирно дуо проф. Дора Славчева и проф. Анастас Славчев, китарно дуо доц. д-р Стела Динкова и Костадин Динков, доц. д-р Людмил Петков –пиано, джаз дуо Петър Салчев - вокал и ЙорданТоновски- пиано. 

На 20 октомври от 10 часа в Балабановата къща ще се проведе кръгла маса „Следите остават“ с участието на доц. Георги Лозанов, д-р Катя Гаджева, Весела Ножарова, д-р Антоан Божинов, Антони Георгиев. От 14 часа пак там е авторска среща с  Игор Гаврилов и Карл де Кейзер. От 16.30 ч. пък е срещата с Ели Недева-Воева, а от 18 – с 18.00 ч. Борис Мисирков и Георги Богданов. 

В неделя – на 21 октомври, ще има мултимедийни презентации от Биенале на фотографията в Солун и Международния фестивал PhotoVisa. 

Международни фотографски срещи са част от официалната програма на „Пловдив – Европейска столица на култура, 2019” и Есенен салон на изкуствата.

Радваме се да подкрепим това събитие. Тази тема ми е присърце, защото засяга период, затворен в досиета и файлове и това в определени моменти ни вреди, каза Светлана Куюмджиева, директор на Пловдив 2019.

Темата "Следите остават" се обръща към фотографията на 70-80-те години. Години, когато много неща се снимаха, но не се показваха. Ще има изложби и конференция, обяви Никола Лаутлиев, организатор на форума.