Имат ли право да снимат пловдивчани в обществения транспорт на града? Забранено ли е кондуктор да вземе изпуснати пари от пътник?  Има ли качествени служители в градския транспорт?  Отговорът на всички тези въпроси е НЕ, поне според най-големия пловдивски превозвач Хеброс бус.

В изчерпателно и емоционално писмо превозвачите ни отговориха за сигнала, който получихме от наша редовна читателка, за това как техен кондуктор е взел изпуснати пари на друг пътник. Ето как започва и въпросното писмо( без никаква редакторска намеса):

„Не възнамеряваме да коментираме случай в стил „художествена измислица", тъй като нито ние, нито Вие сме били свидетели на ситуацията. Всеки би могъл да отправи подобни обвинения, а в случая дори не става въпрос за нарушения свързани със задълженията на дадено длъжностно лице, за да се търси отговорност от служител.”

Да започнем оттам , че нито ръководството, нито ние сме били свидетели на тази ситуация -  факт. На практика обаче от пловдивския превозвач могат да отговорят на абсолютно всеки един сигнал по този начин – било то за невъздържано поведение от техните служители,  или за друга злоупотреба или нередност, тъй като „ръководството” не е било свидетел на тази гледка.

Изречението, което обаче ме изуми – „случая дори не става въпрос за нарушения свързани със задълженията на дадено длъжностно лице, за да се търси отговорност от служител.”

На практика от компанията на Веселин Дошков си казват в прав текст, че ако бъде извършено престъпление от техен служител те не носят отговорност за това, тъй като то не влиза в длъжностната характеристика на работниците им. Т.е. ние можем да се оплачем само, ако не са ни скъсали билета, както трябва или шофьорът не е спрял на спирка. Всичко друго не е в техните служебни ангажименти. Да продължим нататък с писмото на превозвача:

Момичето, което твърди, че е било крайно възмутено, да беше попитала кондукторката за постъпката й още на момента, щом е била толкова убедена в това, което вижда, вместо да се изживява в ролята на репортер.Задаваме Ви въпроса кой е разрешил на това момиче да снима докато пребивава в частна собственост какъвто се явява автобуса? С какво право тя снима човек без неговото съгласие и с Ваше съдействие го пуска в медийното пространство, за да уронва престижа на служителя ни?  Ще възразите, че транспорта е обществен, да така е, но превозното средство е собственост на фирмата ни и за подобни действия се изисква разрешение.

Като журналист предполагаме сте запозната с това. Едно е да отразявате обективно случващото се в града, друго е да публикувате статии от типа „казал – рекъл, видял – невидял, разбрал – неразбрал" и да очаквате становище от нас. „

Тук ще възразя на уважаемото „ръководство”, както е подписано писмото. И момичето има право да снимка, както и всеки едни пловдивчани в „частната собственост”. Защо ли? Първо това е обществен транспорт, който има единствената цел да превозва пловдивчани и гостите на града. По презумпция линиите на господин Дошков не са направени той всеки месец да получава стотици хиляди левове за курсовете си, а да осигурява транспорт на хората. За всички линии, които Хеброс бус обслужва, фирмата получава пари за изминат километър. Ръководството да не забравя, че тези пари, които получава са от самите граждани, които си заплащат билети и карти,  а останалата част идва пак от техните данъци.

Има още нещо, което ръководството забравя – нарича се гражданско общество. То е това, което задава проблемите на социума и всичко трябва да се прави в негов интерес.  Защото само когато се говори за проблемите, те се решават. 

Ето и последната част от писмото на превозвача:

"Това, че служителите в градския транспорт са нарочени от обществото никак не помага за повишаване качеството на услугите на превозвачите, защото поради тази негативна нагласа, качествените служители отдавна напуснаха, за да не бъдат непрекъснато оплювани и ругани от пътуващите, които винаги имат права и никога задължения, а медиите имате сериозен принос в това отношение.  След като нито въпросната дама, нито евентуално потърпевшия господин не са разговаряли с кондукторката на момента за изясняване на видяното от свидетелката, ние не можем да извършим каквато и да било проверка по случая"

Защо, уважаемо Ръководство, вашите служители са нарочени от обществото?  Това е въпрос, който може би вие трябва да се опитате да отговорите. Самите вие не ги ли оклеветихте, сега, като написахте „качествените служители отдавна напуснаха, за да не бъдат непрекъснато оплювани и ругани от пътуващите”. Т.е. признавате си, че вече няма качествени служители при вас?  А мислите ли, че те са напуснали заради ругатните на пътуващите или вина за това имат и условията на труд, които предлагате? Това също е въпрос, на който трябва да си отговорите вие без да твърдя каквото и да е. Защото аз в контакт с ваши служители от рода на „казал – рекъл, видял – невидял, разбрал – неразбрал" съм разбрал-неразбрал, че ваши служители работят много над нормираното им работно време, затворени в едни автобуси, късайки хиляди билети. Не, не държа да имате становище по това. Това все пак не ви влиза в служебните задължения, май…

Разказът на момичето може да видите ТУК

Благовест Андонов,TrafficNews.bg