Стабилност или посредственост? Това е големият въпрос, след като бе представен Бюджет 2020 днес от кмета Здравко Димитров и ресорния му зам.-кмет Илия Кирчев. Въпреки че Зико заяви, че това е бюджет „на стабилността”, виждайки Капиталовата програма, то той много повече може да се нарече „на посредствеността”.
Цялата презентация на бюджета бе около 5 минути, като двойно повече зам.-кметът Стефан Стоянов обясняваше за приоритетите в образованието, какъвто акцент бе сложен от градоначалника за бюджета.
За първи пъти от години не бе представена и Капиталовата програма от градските власти, а се наложи се репортери да питат за нея. Здравко Димитров само изброи обектите и каза, че има много стари проекти, които трябва да разплати.
Бърз поглед в Капиталовата програма на Община Пловдив се вижда, че от 85 млн. лева – 51,4 млн. лева са по европейски програми, а 33,7 млн. лева от собствения бюджет. Оказа се обаче, че от тези 33, 7 млн. лева по-голямата част са пари от преходния остатък на Бюджет 2019, който е 24 млн. лева. Така „свежите” пари за нови проект в Бюджет 2020 са по-малко от 10 млн. лева.
Проектите, които са вкарани в новата Капиталова програма са бул. „Северен” – 6 млн. лева, разплащането за площад „Централен” – 2 млн. лева, многоетажният паркинг в район „Западен” – 3,3 млн. лева, Кукленско шосе – 1 млн. лева, спортна зала „Дунав” – 1,4 млн. лева, още 900 хил. лева за новата изложбена зала „2019”, 300 хил. лева за Одеона. Реално всичко това са проекти, които се изпълняват в момента, а средствата са били налични.
За нито един от новите проекти, няма достатъчно средства дори да се преполовят обектите, пък камо ли да се изпълнят. Изключение правят две улици в район „Южен” – ул. „Беломорска” и „Родопска”, за които има осигурено 965 хил. лева.
Оттам нататък средствата за големите инфраструктурни проекти, а дори и за ремонти на важни улици липсват! Нещо повече средствата за тях няма да стигнат да се закърпят дори и дупките по тях. За част от проектите има дори избран изпълнители, които очакват финансирането, за да стартират.
Така за реконструкцията на трите булеварда, свързани чрез Коматевския възел – бул. „Христо Ботев”, Коматевско шосе и бул. „Копривщица” има 100 000 лева в бюджета. Там има договор подписан с „Драгиев и Ко” за 7,5 млн. лева, но явно тази реконструкция няма да започне скоро.
За приоритетния проект на градските власти – „Модър-Царевец” също са заделени едва 100 000 лева. На брифинга кметът заяви, че в момента се правят изчисленията за него и скоро ще бъде обявена обществена поръчка, очевидно обаче той няма да се финансира с бюджетни средства.
Може би единственият проект, който ще се реализира с пари от хазната е довършването на зоопарка. В Капиталовата програма има предвидени 600 хил. лева за дострояването и още 100 хил. лева за закупуването на животни. Това обаче е под условието, че все още не е направена проверка на изградените постройки, които от 5 години стоят без поддръжка.
По 1 млн. лева в Капиталовата програма има за нова детска градина в район „Южен” и настилки в Тютюневия град. За всички други проекти има между 20 и 250 хил. лева, което е пренебрежима част от стойността им:
-Проектиране и реконструкция на „Рогошко шосе” – 75 хил. лева
- Реконструкция на бул. „Хаджи Димитър” – 45 хил. лева
-Реконструкция на ул. „Любен Каравелов” – 45 хил. лева
-Реконструкция на ул. „Даме Груев” – 40 хил. лева
-Реконструкция на подлеза на Чифте Баня – 20 хил. лева
-Нов мост над река Марица – 75 хил. лева
-Връзка между „Южен” и „Тракия” - 250 хил. лев
-Продължаването на бул. „Македония” - 46 хил. лева
-Направата на паркинги – 86 хил. лева
-Втори гребен канал – 131 хил. лева
- Отчуждаване на имоти – 3,9 млн. лева.
От всичко това е ясно, че без кредитната линия от 120 млн. лева новата власт няма да може да реализира и един проект, от тези, които е начертал. Нещо повече оказва се, че Община Пловдив не разполага и с нужни пари за съфинансирането на тези проекти. В условията на кредита е записано, че един проект може да се финансира до 50% от стойността му. С други думи, за да се направи „Модър-Царевец” при хипотетична стойност от 12 млн. лева, Община Пловдив трябва да осигури 6 млн. лева. Това обаче видно може да стане или с тегленето на друг заем, или с пари от републиканския бюджет, тъй като общински пари – няма.
Стига се до там, че в Капиталовата програма са записани разходи за закупуване на дълготрайни материални активи, като електрическа тенджера в детски ясли „Дара” за 6000 лева, зеленчукорезачка за ДГ „Приказен свят” за 2000 лева и шкафчета и печки за забавачките. Оказа се, че пари има единствено за тях…
В програмата за средствата от европрограми са сложени проекти по „Региони в растеж”, които вече се изпълнени, като реконструкцията в карето между „Цар Борис III Обединител”, „Източен”, „Кн. Мария Луиза” и „Марица – Юг”. В тях са и средствата, които се очакват да се реализират и в бъдеще по „Региони в растеж”. Всякакво съфинансиране по Водния цикъл също липсва, като очевидно то също ще бъде поето от 120-милионния заем.