Лилия Недева е кандидат за кмет на район Тракия и кандидат за общински съветник от местната коалиция „Съединени за Пловдив“(„Кауза България“, „Новите лидери“, ВМРО – БНД, ЗС “Александър Стамболийски“,“Партия на зелените“), с преференция 120 в бюлетина 68 за общински съветници.

- Г-жо Недева, Вие бяхте народен представител в 48-то Народно събрание. Имате опит в две национални предизборни кампании, какво е мнението Ви за сегашната, за Местни избори ‘2023 г?

В последно време доста политици, активни граждани и общински съветници се упражняваха върху това какво е направено и какво не. Учудвам се искрено как политици, които от години са в Общинския съвет, в групата на партията, която управлява града ни 3 мандата, или пък бяха областни управители, а после и депутати - отново подкрепени от същата партия, сега излизат по медиите и се изказват колко лошо било управлението до момента?! Управление, в което и те участват и с действията си или бездействията си са допринесли за всичко, което се е случвало през годините в града ни.

Тази политическа хамелеонщина не мога да разбера и съм доказала с действията си, че отстоявам своите убеждения. Те защото са базирани на експертност, придобита от работа във финансовата и банкова сфера, в общинската администрация, а последно и като народен представител – член на най-тежките и важни комисии, а именно „Бюджет и финанси“ и „Икономически политики и иновации“, член на Делегацията ПАСЕ.

Предизборните лозунги звучат много хубаво, изпълнени са с добри пожелания. Чуват се множество критики защо лошото състояние на отделни сектори. Рядко някой се обръща назад в годините, но защо градът ни е в това състояние?

Нека започнем от самия Общински съвет и администрацията през мандата на Здравко Димитров. Направиха се малко или почти никакви кадрови промени, което значи, че хората на Иван Тотев останаха в администрацията на Общината, а това води до забавяне, подаване на невярна или никаква информация относно различни казуси. Докато хората на г-н Димитров разберат какъв всъщност е проблемът и каква е истината по даден въпрос, проектът вече се бави и ежедневната работа куца. В средата на мандата, общинските съветници на ГЕРБ - т.е. на Иван Тотев, безпрецедентно започнаха да отхвърлят предложенията на кмета или да гласуват против тях. Наложи г-н Димитров да търси подкрепа от коалиционни партньори и дори от опозицията.

Въпреки това, едно не може да се отрече - в мандата на Здравко Димитров се даде старт на всички онези големи инфраструктурни проекти, които преди това Иван Тотев подминаваше, защото бяха изключително сложни за изпълнение. Повечето от тях - в тясната колаборация с ВиК Пловдив, които от своя страна пък отбелязаха загуба последната година поради повишените цени на електроенергията. За пояснение, помпените станции на ВиК Пловдив са в недрата на река Марица и са изключително енергоемки, защото така и не се даде старт на проекта Доспат – Въча. Предпроектното проучване беше заметено под килимчето от тогавашната областна управителка Дани Каназирева. Но това е дълга тема, наистина.

Построиха се и се санираха много детски градини, имаше желание да започне изграждането на нови училища, но то не беше добре посрещнато от общинските съветници на Иван Тотев, а тук най-учудващото е, че точно бившият директор на Математическата гимназия, г-н Старибратов, както и неговата група в общинския съвет, гласуваха против изграждането на нова сграда…?!  Не знам откъде намират лице тези хора в момента да излязат отново пред съгражданите ни и да обещават, като точно те бяха 4 години в общинския съвет и даже не подкрепиха изграждането на сградата, на която човек от тяхната група е бил директор.

Затова е добре избирателите да съсредоточат вниманието си върху това какво точно им се обещава и кой им го обещава. Защото примерите, които Ви дадох са фрапантни.

- Кои са основните проблеми на Пловдив, според Вас?

Проблемите са много  – от забавените инфраструктурни ремонти, които доведоха града ни до транспортен хаос, защото „спечелилата“ фирма е една на няколко големи проекта, през занемарените зелени площи из целия град, общинското здравеопазване, и стигнем до градския транспорт. Слагам кавички на спечелилата, защото е странно как точно тази фирма е спечелила най-големите ключови проекти в града...

- Вие на кои проблеми бихте дали приоритет, ако бъдете избрана за общински съветник?

С много усилия, през юни месец 2023 се даде старт на реставрацията на Хуманитарната гимназия и следва да се продължи и с изграждането на нова сграда на началното училище в двора й, което ще бъде и част от нашата кауза, а именно този проект да се завърши успешно. Относно образователната инфраструктура, следва да се даде превес на сгради за яслените групи, тъй като майките изпитват трудности да намерят места за децата си на възраст между 2 и 3 години, когато майчинството им вече е неплатено и повечето жени имат желание да се върнат на работа, но не успяват да намерят места за своите деца в държавните детски заведения, а частните са прекалено скъпи. Изграждат се в момента цели нови квартали в града, особено в район Западен, където в краткосрочен план ще има крещяща нужда от детски градини и училище, същото важи за район Тракия, където никнат нови мастодонти, които ще бъдат населени предимно с млади семейства.

Построяването на нови училища и детски градини, в по-дългосрочен план, ще намали и големия брой деца в групите и класовете, защото към момента са над 25 до 30, което неминуемо води и до по- ниско качество на образованието ни, защото преподавателите са затруднени да обхванат всички деца с нужното внимание.

Парковете, градините и зелените площи следва да се преведат в изряден вид, така че на пловдивчани да им е приятно да ги ползват за разходка. Управлението на зелените площи в града следва да се реформира, като отново ще настоявам за обединението на ОП Чистота и ОП Градини и паркове. Така ще се оптимизира работата на служителите и действията им като косене на трева и почистване и ще бъдат много по – координирани. Добре ще е да се включи в това обединение и Дезинфекционна станция, за да не страдат пловдивчани повече от прекомерни популации на тези инсекти. Когато почистването, залесяването и дезинсекцията се извършват заедно, то резултатът от действията на тези три дружества ще е осезаем.

Здравеопазването също следва да бъде реформирано и да се върви към една по-стегната консолидация на общинските здравни заведения, за да не се позволяват повече фалити. В този сектор следва да се закупи нова техника за по-модерни услуги, както и да се помисли за заплащането на най-ниско платения персонал в тях.

В сектора на “любимия” на всички пловдивчани градски транспорт следва да се продължи политиката за преминаване към екологичен градски транспорт. Колкото и да не е приятно на някои общински съветници и партийни лидери, в този мандат Пловдив избяга от хватката на частните превозвачи, изготви се цялостната визия на новото предприятие Екобус и доколкото ми е известно са направени всички необходими анализи за започване на процедура за кандидатстване по европейски проекти за закупуване на електроавтобуси. За тази цел е определен и имот, който да служи като депо. Тук истината е, че отново съветниците на г-н Тотев бяха до последно против целия този проект и залагаха всевъзможни капани по време на общинските сесии, но в крайна сметка се избра изпълнител за надграждане на тотално провалената от г-н Тотев електронно билетна система. При едно добро управление в следващия мандат Пловдив ще има своя екологичен градски транспорт, с автобуси, които ще идват в посоченото време и ще бъдат оборудвани по всички европейски стандарти.

-Как трябва да се управляват финансите на общината, след като всички вече признават, че са в криза?

Като финансист и дългогодишен банкер, аз ще настоявам за стриктна финансова дисциплина, като започнем от оптимизиране на кредитите на Общината, като имам ясна визия за това как следва лихвените нива да бъдат понижени. Поради затрудненото финансово положение на Общината, някои плащания ще бъдат разсрочени, което ще даде глътка въздух на бюджета. Има различни финансови инструменти, които могат да се използват относно оптимизация и рефинансиране и следва да се направи един добър финансов анализ за това и той всъщност не е особено сложен за хора с опит в тази сфера.

Много европейски програми бяха изпуснати поради факта, че явно липсваше капацитета за подготвянето на проектите. Оттук нататък не можем да си позволим този лукс. Затова аз вървя със силен екип от финансисти, с които сме готови да вдигнем община Пловдив на крака и европейските проекти да се изпълняват бързо и акуратно.

По време на последните две кампании за парламентарни избори, постоянно говорех за финансова децентрализация. И сега няма да се уморя да повтарям, че това е нужно на големите общини в България, защото всички приходи от общината се преразпределят от държавата, за да бъдат върнати специално за Пловдив малка част от тях, под формата на делегиран бюджет.

Големият проблем на Пловдив е това, че общината се простира от табела до табела, но инфраструктурата й се използва от трите съседни общини – Родопи, Марица и Асеновград, като голяма част от техните жители работят в Пловдив, а децата им учат тук. Това е свързано с ежедневен голям поток от автомобили. Разрешаването на този проблем следва да стане през строга политика и изграждането на буферни паркинги във всеки един квартал.

Тук отново ще засегна и темата, че изброените по- горе общини следва да започнат наистина да си съдействат в общи проекти и мерки.

Не можем да подминем и летище Пловдив, за което многократно съм говорила, дори и от трибуната на 48-то Народно събрание, от което бях част и аз. За моя радост разбирам, че ръководството е предприело действия по сключване на договори за нови линии, които да свързват Пловдив с други големи европейски градове като Виена, Рим, Милано, Варшава и други. Градът ни е европейска столица на културата и като такъв е абсолютно задължително да имаме добра свързаност с другите големи европейски градове. Това естествено ще се отрази изключително благотворно на туризма в цялата пловдивска област и за икономическия й растеж. Следва културният календар да не се неглижира, защото виждаме, че при една добра организация само на един концерт на известен изпълнител в града, колко много хора се стичат от всички краища на страната ни тук. И вместо някои будни граждани да се оплакват колко е шумно по време на концертите, следва да се радват, че градът ни е жив, че заведенията и хотелите ни са препълнени, че музеите ни и галериите ни са добре посещавани. Не можем да отречем факта колко нови малки частни галерии се откриха последните години. Това говори, че градът ни се развива и в културната сфера.

В тази връзка следва най-накрая да се отреди сграда и за пловдивската опера, което е въпрос на добро препроектиране на съществуваща сграда, която да стане емблема на културния ни живот.

Темата за пловдивския панаир дори не мисля да я започвам – той принадлежи на пловдивчани и тук е редно да се намеси вече и държавата, за да бъде разрешен спора и акциите на община Варна да бъдат прехвърлени на община Пловдив или панаирът да се отреди като паметник на културата и да се приключи веднъж завинаги с тази одисея.

Купуването и продаването на гласове е престъпление.