С приемането на новите програми за обучение на шофьори курсовете ще поскъпнат, прогнозира днес в старозагорското село Ягода председателят на УС на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов. На национално съвещание там колегите му обсъдиха предлаганите промени, които скоро ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане.

Себестойността на един учебен час, която сега е между 20 и 30 лв., се запазва, но се променя броят на часовете. Инструкторите смятат, че сегашните 31 часа по практика за най-масовата категория Б - любители шофьори, са малко, те ще се вдигнат до 40-50 часа за курс, най-вероятно - на 44 часа.

"Занапред ще се наблегне на шофирането на магистрала и в тапи - ситуации, за които днешните водачи не са подготвени. Трябват повече часове за междуградско шофиране, както и за нощно шофиране, което сега не е задължително. Практиката днес е масово инструкторите да учат курсистите си само по маршрутите, където се провеждат изпитите", смята Иванов.

В същото време часовете по теория могат да бъдат намалени от 40 на 20-28 часа, тъй като сега се учели ненужни неща като устройството на автомобила или административните мерки срещу нарушенията. "Така караме хората да наизустяват теорията, вместо да мислят, или по-лошо - да си купуват изпитите, щом разберат, че им е трудно. Достатъчно е да знаят за какви опасности им сигнализират светлините от арматурното табло", коментира още Йонко Иванов. Занапред трябвало да се наблегне на уязвимите точки на пътя, например да се подготвят клипове за реакцията на шофьорите при внезапната поява на пешеходци или велосипедисти на пътя.

"За да няма злоупотреби и сива икономика в бранша, е добре държавата да определи реалната цена на шофьорските курсове, но тя бяга от това. Вместо това има фирми, които предлагат обучение за 250-300 лева, а след това избиват цената с вътрешни изпити и допълнителни часове", каза още шефът на преподавателите по авто-мото подготовка.

Инструкторите са на мнение, че полигоните в предишния им вид са отживелица, нужни били съвременни полигони за подготовка на водачите, върху които реално да се симулират ситуации като каране върху лед или мокър участък, с разлято върху асфалта масло и при аквапланинг. "У нас няма такива полигони, а не са скъпи", рисува ситуацията Иванов.

Преподавателите по авто-мото подготавка са и за въвеждането на "обучението за цял живот". Безопасност на движението трябва да се учи в училище до 10 клас, а след 65-годишна възраст например шофьорите при подмяна на свидетелствата им за управление могат да преминат и през кратък курс по опресняване на знанията им, пише 24 часа. "Не е задължително да плащат от джоба си, разходите за този курс може да поеме и фондът за пътна безопасност.

Инструкторите настояват още МВР най-сетне да даде екпертиза за причините за катастрофите с жертви, станали на завои. Не било ясно дали причината е във водачите, в превишената скорост, в сцеплението на гумите с пътя, в качеството на настилката или дори в клоните на крайпътните дървета, които пречат на видимостта.

Новите учебни програми при подготовката на всички категории шофьори и мотористи са в отговор на директива на ЕК, която цели до 2030 г. да намали жертвите по пътищата на Европа с 30 процента, а до 2050 г. да ги сведе до нула.