Членове на сдружението "Бизнесът за Пловдив" вече за закупили 28 портативни станции за мониторинг на качеството на въздуха. 14 от тях са монтирани, а предстои и останалите да влязат в експлоатация. Така броят на съоръженията на територията на град Пловдив по независимия проект "Код България" ще достигне близо 60 и представителите на дружеството твърдят, че данните ще дадат реалистична картина за нивото на замърсяване на въздуха под тепетата.

Кметът Иван Тотев обаче подчерта, че данните от тези станции, които са нелицензирани, не са реални, нито пък могат да бъдат достоверни от гледна точка на разположение. 

"От къде да знаем дали този, който си е сложил станцията, отдолу комшията му не си пържи риба на терасата?, пита кметът, но аз не вярвам 60 души да правят това едновременно. Ако 60 станции светнат в лилаво /б.л. опасни стойности/, значи има проблем. Максималната грешка на данните от тях е 15%", посочи за TrafficNews.bg Ангел Стоев. 

В сряда вечерта в Историческия музей в Пловдив протече общественото обсъждане за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Пловдив, чиито домакини бяха председателят на сдружението „Бизнесът за Пловдив” Любозар Фратев и д-р Ангел Стоев.

Те представиха доклад, който е изготвен на база данни на различни организации и инситуции, който съдържа смущаващи данни за качество на въздуха, който дишат пловдивчани. Освен основните замърсители - твърдо гориво, транспорт, строителни работи, некачествено почистване, особеностите на климата и т.н., информация бе изнесена и за смъртоносното действие на токсичния въздух, а именно фактът, че според доклада само за ден негови жертви стават 50 души в национален мащаб. 

"Всяка година болестите, свързани с лошото качество на въздуха, заличават един град с мащабите на Пещера", посочи д-р Ангел Стоев.

В позицията на сдружението бе изказано неудовлетворение от приложението на плановете за действие и програмите за подобряване на качеството на въздуха в Пловдив, заложени в няколко поредни документа, приети от Общинския съвет в Пловдив. Те посочиха, че публична отчетност за постигнатите резултати през периода 2011-2016 не е имало, а те изискали данните от Общината. 

"Всеки доклад за година е около 80-90 страници, но не ни дава яснота за степента на ефективност на мерките", заявиха от сдружението. 

Бизнесът предложи 25 мерки за подобряване на качеството на атмосферния въздух и призоваха присъстващите да дадат своите предложение. Проблемът обаче е, че те са залягали по един или друг начин в стратегическите документи и до този момент и не е ясно до колко пренаписването им или в известна степен презецирането им, няма да остане само поредното хартиено достижение в пожелателни рамки. 

В контра на такова твърдение, от сдружението посочиха, че ще упражняват мониторинг и контрол за реалното приложение на тези от мерките, които евентуално бъдат приети и ще залегнат в новия план за подобряване на качеството на въздуха. 

След срещата ще бъде оформен нов списък, който ще интегрира идеите за мерки, формирани от гражданите и от сдружението, като финализираната версия ще бъде изпратена най-късно до 8 февруари във формата на предложение в Община Пловдив.

На дебата присъстваха зам.-кмета по транспорта Златин Велев, представители на ОП "Чистота", представители на екоорганизации, както и хора, които имат отношение към проблема във връзка с дейността си, като Ангел Батаклиев. Той разви надълго и нашироко темата с премахнатата тролейбусна мрежа, посочи, че транспортът има около 30% тежест сред причинителите на замърсяване на въздуха, и призова към революционно и кардинални мерки, а не палиативни.

От сдружението очакват мерките да бъдат взети предвид при изготвяне на новия план за подобряване качеството на въздуха и от Общината да инициират обществено обсъждане по темата.