11 млн. лв. средно на година харчи Агенция “Пътна инфраструктура” за подобряване на безопасността на пътищата - за маркировка, знаци и кастрене на храсти. За миналата година за подмяна на знаци и мантинели са отишли близо 2 млн. лв., а за почистване на крайпътна растителност - 3,7 млн. Останалите средства са били за маркировка. При нея има гаранционен срок от една или две години в зависимост от вида на използваните бои.

За последните десет годининад 660 млн. лв. са инвестирани за подобряване пътната безопасност, сочат данните на министерството на регионалното развитие. Парите са дадени за мантинели, за предпазни мрежи и прегради, за енергоспестяващо осветление на пътни възли, за маркировка и знаци, включително електронни табла.

Средства са вложени и в терминали и буфери, които при удар спират автомобила. Такива устройства се монтират на места като бензиностанции и заведения, както и граничещи с пътни платна със скорост по-висока от 50 км/ч.

В момента пътната агенция има сключни 52 договора за превантивно, текущо и зимно поддържане на пътищата, за производство, доставка и монтаж на знаци. Повечето от тях са от 2014-2015 г., има и три от 2016-а, които изтичат през 2019-2020 г. Част от договорите обаче свършват през юли и август тази година. Те са за доставка и монтаж на ограничителни системи и преди дни АПИ обяви новите търгове за тях.

“Когато се полага пътна маркировка, трябват определени атмосферни условия - влажност на въздуха под 70%, подходяща температура. Най-удачен е периодът от април до октомври”, казва Стефан Георгиев, който оглавява направление “Хоризонтална пътна маркировка” в “Трейс - пътно строителство”. Компанията се грижи за пътищата в Северозападния район в обединение и в Южен централен, като отговаря за територията на две областни пътни управления.

За да се пристъпи към подмяна на боята, областното пътно управление изпраща до Агенция “Пътна инфраструктура” заявка. Ведомството планира разхода и възлага на фирмата да изпълни дейността. Възможно е обаче да се пристъпи към спешни поръчки - ако дадено шосе е останало почти без маркировка, за да се осигури пътната безопасност.

Колкото и недобро да е състоянието на пътя, трябва да има маркировка, защото тя е задължителен елемент от безопасността, казва Георгиев.

Колко време ще отнеме работата, зависи от вида на пътя и дали е в градска среда, или не. На средно натоварен може да бъдат положени 600 квадрата на ден, в София заради натовареността се полагат не повече от 150. “Машината може да направи 2000 квадрата на ден, но трябва да има фронт на работа и достъпна среда”, обяснява Николай Младенов, ръководител проект в компанията. “Ние разполагаме с машини и технологии за полагане на хоризонтална пътна маркировка, които са безотпадни, устойчиви, с възможност за допълнително поставяне на светлоотражателни перли, дори и с възможност за оттичане на вода при валежи. Какъв вид да бъде маркировката, е решение на възложителя - АПИ, общини, кметства.”

Важно било и да се съобрази в какъв ден ще се случи това - обикновено преди празници, но никога в дните, в които се очаква много хора да се движат по пътищата.

Младенов обясни, че основно знаци монтират в централната градска част на София - повредени от бури, катастрофи или злоумишлени действия. Имало и куриозни случаи - при един такъв временно трябвало да се затвори улица, но хората били против. Отказали да се съобразят с организацията на движението и сами премахнали знаците.

Три вида боя се полагат по българските пътища, каква ще е за определен участък зависи от вида му, а и от заданието на възложителя.

Разликата е в гаранционния срок и цената, казва Младенов. Акрилатната боя е най-евтина и еднокомпонентна - няма добавки, ползва се единствено разредител. Тя има най-нисък гаранционен срок, около 9 месеца, след които се изтърква. Двойно по-скъп и по-издържли е студеният шприц пластик.

“Много по-добре и по-плътно стои на пътното платно”, казва експертът. Студеният пластик се използва основно за пешеходни пътеки, дебелината му е около 2,5 милиметра, гаранцията е около три години.<

Най-интересен е термо пластикът, дебел е около 3 милиметра и стои на точки, прилага се при около 200 градуса загряване на боята и се излива в специални калъпи върху пътното платно. Гаранцията е над 2 години, може да изкара и повече, но спецификата е да е върху нов асфалт, за да става добра спойка между асфалта и боята. Областните пътни управления предвиждат какъв да е видът спрямо натовареността и състоянието на пътя. Определящи са времевите срокове, защото не винаги колите минават върху маркировката.