България е реализирала износ на алкохолни напитки на стойност 30,4 милиона евро през 2024 година, най-голяма част от него е формирана от спиртни напитки и ликьори (21,3 млн. евро), следват виното (5,86 млн. евро) и бирата (2,9 млн. евро).

Износът на десет други държави членки на Европейския съюз е бил по-нисък от този на България, това поставя страната сред по-активните износители на алкохол в рамките на ЕС.

На общоевропейско ниво страните от ЕС са реализирали износ на алкохолни напитки за 29,8 милиарда евро през 2024 г., това представлява ръст от 10,9% спрямо 2019 г., когато стойността е била 26,9 милиарда евро, показват данните на Евростат.

Основен дял в европейския алкохолен износ заемат вината от последната реколта – 56,2% от общата стойност (16,8 млрд. евро), следват спиртните напитки и ликьорите с 29,7% (8,9 млрд. евро) и бирата с 11,5% (3,4 млрд. евро), други ферментирали напитки като сайдер, медовина и саке съставляват 1,7% (0,5 млрд. евро), а ароматизираните вина като вермута допълват с 1% (0,3 млрд. евро).

Франция е водещият износител на алкохолни напитки от ЕС за трети страни със стойност на износа от 12,1 милиарда евро (41% от общия обем), основната част от френския износ се формира от вина (66,7% или 8,1 млрд. евро), следват спиртни напитки и ликьори (31,8% или 3,8 млрд. евро).

Италия е на второ място с износ от 6,0 милиарда евро (20% от експорта на ЕС извън Съюза), основният продукт е виното, което съставлява 81,1% от стойността (4,9 млрд. евро), следват Испания и Нидерландия с износ съответно на 2,5 и 2,3 милиарда евро (по 8% дял всяка), при Испания водещ продукт е виното (1,6 млрд. евро), докато при Нидерландия най-голям дял има бирата (1,3 млрд. евро).

Сред основните дестинации за износа на алкохолни напитки от ЕС през 2024 г. са Съединените щати, които са основен пазар с 8,9 милиарда евро (30% от общия износ), повече от половината от този обем е от вина (4,9 млрд. евро), следвани от спиртните напитки и ликьорите (2,9 млрд. евро).

На второ място е Обединеното кралство с 4,9 милиарда евро (17% дял), като доминиращият продукт също е виното (68% или 3,3 млрд. евро), Китай и Канада са с по 1,6 милиарда евро износ, а Швейцария – с 1,4 милиарда евро, за Канада и Швейцария водещият продукт е виното, докато за Китай основен е износът на спиртни напитки и ликьори (45% от стойността), следван от виното (34%).