Вече сме в началото на традиционно най-важния сезон за търговията на дребно – както онлайн, така и офлайн. Празничният сезон започва непосредствено след края на Черния петък и е съпътстван от множество промоции и традиционните зимни и коледни намаления, които вече ни заливат и на витрините на магазините и в интернет пространството. Именно през този период ще бъдат направени хиляди транзакции. Но какви са отношенията, нагласите и изискванията на българските потребители?

Плащанията с банкови карти или електронни пари са се увеличили с 30% за първите шест месеца от 2021 година, спрямо същия период миналата 2020. Данните сподели в ефира на БНТ Нина Стоянова - подуправителят на БНБ .

Според нея от една страна това може да бъде разчетено като сигнал за икономическо възстановяване, но също и като сигнал, че се използват все по-активно банковите канали за разплащане, както и каналите на останалите доставчици на платежни услуги.

В Европа вече доста години, повече от половината плащания се извършват с банкови карти.

Може би тепърва у нас ще има ускоряване и оптимизиране на платежните процеси като се има предвид и навлизането и все по-честото използване на новите технологии – мобилни приложения за разплащане, безконтактни плащания, QR- кодовете. Плащането в днешно време може да се извърши почти през всяко ново смарт устройство (телефон или часовник) без дари да носим банкова карта в себе си. И докато в периода на пандемията, българинът лека полека се научи да използва кредитни и дебитни карти за разплащания, то в онлайн пазаруването нещата не изглеждат съвсем така.

Според проучване на Paysafe, 68% от българите предпочитат да заплатят поръчаната стока онлайн в брой при доставка. Този процент е почти два пъти по-висок в сравнение с други европейски пазари.

Собствено проучване на моден сайт за онлайн пазаруване дори отчита 83% плащане при доставка. По-малко от 10% предпочитат да платят онлайн, а 8% от анкетираните избират метода на плащане според ситуацията.

Истината е, че българинът все още не вярва на интернет сайтове и се страхува да сподели данните на банковата си карта при онлайн пазаруване и плащане. Въпреки това  повече от половината потребители посочват като причина за избора „наложен платеж” - желанието да проверят и тестват стоката. Малко над 20% категорично заявяват, че не вярват на онлайн плащане и не биха го използвали.