Защо да поскъпнат тройно такситата в Пловдив? Отговорът от шофьорите

Идеята се обсъжда в момента в Министерството на транспорта

Пловдив
14.01.2020 07:00 12994 13
Защо да поскъпнат тройно такситата в Пловдив? Отговорът от шофьорите

Таксиметровите шофьори в цялата страна искат увеличаване на първоначалната такса - цената на километър пробег, умножена по три. Транспортното министерство е казало, че това ще се решава през работни групи, после пък всяка община трябва да си го гласува. Какви са аргументите на шофьорите в Пловдив и как гражданите приеха новината – провери репортер на TrafficNews.bg:

Към момента таксата, известна още като "повикване на такси", може да бъде в размер от минималната цена за километър за даден град до максималната такава. Таксиметровите фирми сами избират каква ставка да определят, но задължително тя трябва да попада в тези граници. 

Идеята на таксиметровите шофьори, лансирана с последното предложение е, обхватът да се промени по следния начин: минималната цена да стане три пъти минималната цена за километър, а максималната да бъде три пъти максималната цена на километър.

Всяка община сама определя границите на ставките за превоз на километър. В Пловдив максималната и минималната цена за километър са определени през 2014 година с решение на Общинския съвет. Според него минималната цена е 0,65 лева за километър пробег през деня и 0,75 лева през нощта, а максималните стойности са съответно 1,10 лева/км и 1,30 лева/км.

Това на практика значи, че ако бъдат приети исканите промени, минималната първоначална ставка в града ще стане 1,95 лв, а максималната 3,30 лв, ако бъдат взети стойностите за дневен превоз. При нощния превоз такса "викане на такси" ще бъде минимум 2,25 лв и максимум 3,90 лв. 

Това би оскъпило драстично едни от най-разпространените курсове. Към момента в Пловдив всички таксита карат със първоначална ставка от 99 стотинки, а тарифите са 82 ст/км дневна и 92 ст/км нощна. При курс от около 3-3,5 километра таксито до момента излизаше до 4 лева, а при новите условия ще струва минимум 5 лева. 

Оказва се обаче, че около предложението за промени в първоначалните тарифи браншът се е обединил още през пролетта на 2019, но идеите тогава са били други - първоначалната ставка да бъде в размер три пъти тарифата на километър, на която се кара в момента. С други думи за Пловдив това би означавало - 2,24 лева през деня и 2,76 лева през нощта. 

"Това нещо беше решено още март месец в Ямбол. Там проведохме среща с организации от цялата страна - Варна, Русе, Бургас, Пловдив, Ямбол, Велико Търново и много други. Още тогава беше решено първоначалната такса да се върже към тарифата на километър. Не беше минимална или максимална, а всички единодушно се обединихме около това, че първоначалната ставка трябва да бъде вързана с тарифата, на която се кара в момента", посочи за TrafficNews Володя Домашенко, съпредседател на Национална асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи. 

Той разказа, че това предложение е заведено през май месец в Министерство на транспорта, ала отговор на него така и не е получен. След това по думите му колегите от бранша в столицата sа провели среща в Министерство на транспорта, от където са реагирали, че това би оскъпило много услугите.

"Следващото предложение, за което чухме е три пъти минималната за километър, даже събраха подписи за това - над 6000 от цялата страна. Това обаче за нас изобщо не е правилно, тъй като както сега в Пловдив са гласувани 65 ст/км, утре може да се гласуват 30 ст/км минимална цена", поясни Домашенко. 

Той бе категоричен, че от браншът в Пловдив ще подкрепи гласуваното предложение в Ямбол, което предвижда обвързване на първоначалната цена с тарифата за километър, а не с минимални и максимални стойности. Според Володя Домашенко това е най-справедливата форма, тъй като се премахва лоста на местната власт да определя цените поне що се касае до първоначалната ставка. 

Таксиметровите фирми се готвят за протест. Той е обявен с начало 13 януари, когато над 1500 таксиметрови шофьори се канят да застанат пред Министерството на транспорта и да отправят исканията си по отношение на промени в тарифите, намаляване на патентния данък, както и настоящите промени в Наредба 34. Готви се и едномесечен палатков лагер. 

Освен обаче исканията за увеличение на тарифи на таксиметровата дейност, държавата има и друга важна задача - извеждането на бранша на светло. Разследване на TrafficNews показа, че голяма част от най-големите фирми в Пловдив не плащат ДДС към хазната. Засечени са и куп други нарушения по отношение на дейността на таксиметровите шофьори и фирмите-превозвачи. През пролетта на миналата година на територията на Пловдив бе реализирана мащабна операция срещу сивия "жълт" сектор, в която се включиха НАП, Икономическа полиция и ДАНС. 

Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bg
13 Коментара
Сортирай по
коментар

coco canara 14:29, 19.01.2020

а бакшишите да започнат да се къпят, да спрат да пушат в такситата , да вземат малко да полагат грижи за чистота вътре на кошниците ,които карат и догава да искат повече пари.

Oтговора0
коментар

Митко 17:53, 19.01.2020

Да ги дигат! Кой им пречи? Тези, дето са на зор или са баровци, така и така ще плащат! За останалите-има градски транспорт или лични автомобили. Кауза е да се бориш за запазване цените на градския транспорт, а не за увеличение на таксиметровите услуги...

Oтговора0
коментар

Бай Стефчо 08:56, 18.01.2020

Абе тъпаци, стига сте плюли другите таксиметрови фирми, има ли още малоумници да работят при Вас бе! Тия вашите шофьори са мазохисти висша степен

Oтговора0
коментар

Бай Уй 05:30, 16.01.2020

Свикнахте таксито да е без пари, но свърши. Това е положението. На който не му се плаща, времето е хубаво, приятно, газ на маратонките ..

Oтговора1
коментар

batka

***ahahahahahhahaha*** ***mersi***, ***imame*** ***si*** ***appove*** ***kato*** ***uber*** ***ve4e***. ***Predpo4itam*** ***nqkoi*** ***slu4aen*** ***4ovek*** ***da*** ***me*** ***vozi*** ***vmesto*** ***vie*** ***durti*** ***skumrii*** ***nagli***.

коментар

Гошо 18:16, 15.01.2020

https://trafficnews.bg/absurdi/bez-sram-taksimetrovi-shofyori-prevarnaha-plovdivsko-166064/

Oтговора0
коментар

Аналлюб Бакшишов 07:08, 14.01.2020

Направо задължете хората да се возят 3 пъти седмично на такси,за минимум 50 лв на кур-с."Да не оставим никой бакшиш беден"-новия слоган на ГРЕБ-ещата партия

Oтговора1
коментар

ГЕРБ

ГЕРБ смучат пари за партията, администрация и крадене от всички сектори в България. Съгласен съм с теб че трябва да отпадне изискването за жълтия цвят, както е навсякъде в Европа. Около 2000 лева е цвят и оборудване. Документи за такси на шофьора, а не както е сега на колата. Тогава ще сменям колата по често, и ще имам възможност за частично възстановяване на инвестицията.

коментар

Пловдивчанин 07:16, 14.01.2020

Когато такси стане автомобил до 2 години и до 50 хил. км и може да се ползва до 4 год. и 200 хил. км.,може да се съглася.С тея масови гробници,които ни возят и сегашните цени са високи.Изключение правят тези коли на Трафик,но да видим и тях колко години ще ги лангъркат.И задължително да се плаща с карта!Мрънкат като няма бакшиш,но той се дава когато клиента е доволен,а не по задължение!!!

Oтговора2
коментар

ГЕРБ-ер

Автомобилните заводи в България имат свръх производство. Жълтия цвят и боядисване се предлагат безплатно от държавата, оборудване и документи чакат само да ги вземеш от тезгяха. Дилъри не предлагат автомобили за такси.

коментар

Шишо

И при тия изисквания ще трябва да плащаш поне 5 лв. на километър...

коментар

Чичо Петко 09:00, 14.01.2020

Може и четворно да увеличат таксата, за сметка на изминати км. Ще загубят разликата под формата на висене.

Oтговора0
коментар

Пор 09:01, 14.01.2020

Да си ги карат сами тия стари кошници.

Oтговора0
коментар

Djo 09:06, 14.01.2020

Ейй не наядоха се! Не стига, че вече един курс в града (с тези задръствания) не излиза под 8лв ами искат и 20 да стане! МИЛИОНЕРИ ли ще стават! Особено 40% са мангали и нямат разрешителни!

Oтговора1
коментар

Милионер

ГЕРБ изядоха над 10 милиарда за градски транспорт, естествено че таксиметров превоз не им трябва.

коментар

Някой си 09:30, 14.01.2020

Много нагло от страна на зеления собственик. Първо превземаш, после завишаваш цените, после си богат. Да ама не - не е съобразено с доходите на хората, така НЕ се прави бизнес, идиоти такива.

Oтговора1
коментар

Шишо

Кво са превзели марулите? Те и сега висят

коментар

Коко 13:29, 14.01.2020

Като станат 3 цени из ще стана бакшиш метана и гаста без пари те вдигат цените и всички чакат бакшиш те в порядъка на 20 качвания изкат да вземат 60лв. ало мизерници по леко ако ви стане вашата такса 10000лв тогава да скочат цените карайте кривите и в имайте по 10лв на курс или тогава ще стане 30лв и няма да има кой да ги ебе и те ще умрят от глат

Oтговора2
коментар

Шофьор

Чакай бе човек? Че това да не ти е частната кола само метана и газта? Знаеш ли че скоро взех кола 2014та год струваща 12 000 лв.? И че докато излезна на пътя да работя колата излезна 16000лв със всички такси таксички и други работи? М? Как се избиват тея пари ? Че и да почнеш да спечелиш нещо за себе си? Ами амортизацията? 60 000км на година? Брои ли се? Или само метана гледаме? Иначе да ти кажа аз не съм съгласен да се вдигат толкова тарифите ама никой не ме пита.

коментар

Бакшиш

Много си прост брачед..ама много

коментар

0 14:00, 14.01.2020

Дам и вие трябва да се къпете ,не само в неделя но...

Oтговора0
Вашият коментар през Facebook

Изпрати новина