Всички фирми, и регистрираните и неригистрираните по ДДС, които използват софтуер за управление на продажбите /СУПТО/ имат отсрочка за внедряване на правилата от Наредба-18, касаещи новите изисквания за отчитане пред НАП. Това е официалното решение на властите, потвърдено от министъра на финансите Владислав Горанов, след вчерашната му среща със Стопанска камара, на която присъстваше и Бойко Борисов.  

Срокът за всички търговци със софтуер ще бъде удължен до края на септември 2019 г. Всички те ще могат да продължат да ползват старите си касови апарати до 30.09.2019 г., като от началото на октомври няма да се допуска едновременната употреба в един търговски обект на касов апарат и софтуер за продажбите, ако те не са свързани, поясняват от НАП. 

Припомняме, че такова решение до момента бе обявено само по отношение на големите търговци, регистрирани по ДДС. След сериозното негодувание на част от фирмите обаче се е стигнало до решение новият срок - 30 септември да бъде уеднаквен за всички фирми, които трябва да внедряват сертифицирана система за отчитане пред НАП.

Обещано: Преразглеждат Наредба-18 за касовите апарати и софтуерите за продажбиЗа 7 месеца политици, бизнес и експертни групи трябва да постигнат консенсус

В следващите дни предстои да бъде публикуван проект за изменение и допълнение на Наредба Н-18, в който ще бъдат регламентирани новите срокове. Проектът ще бъде предложен за обществено обсъждане, като междувременно продължават срещите на експерти на НАП и представители на бизнеса за изясняване на спорните моменти в наредбата. 

Ако фирмата не води софтуерно стоковото си стопанство и продажби, т.е. борави само с кавоси апарати, сроковете остават непроменени. Това означава, че търговците трябва да "ъпгрейднат" или сменят фиксалните устройства по най-бързия начин, така че те да могат да изпращат мигновено дани към НАП при всяка покупко-продажба. Първият срок - 31 март притиска всички компании, регистрирани по ДДС, които не ползват софтуер, а отчитат продажбите си само на касов апарат. Тези без регистрация по ДДС трябва да имат изрядни по Наредба 18 касови апарати до края на юни 2019.  

Новите правила обхващат и онлайн търговците, за които се готви регистър. 29 март е последният работен ден, в който  собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, трябва да подадат информация в НАП за електронните си платформи.

Специфични условия пък се въвеждат за търговци на горива. Времето изтича и за търговците в този бранш. До края на март 2019 г. те трябва да започнат да отпечатват на всяка касова бележка данни за покупната цена, дължимия акциз, ДДС и продажната цена на горивата, които продават. За тях има и втори срок - до края на юни 2019 г., когато търговците на горива трябва да приведат в съответствие с изискванията и електронните си системи с фискална памет.

Ресторантьорите в Пловдив за шифъра на НАП: Промишлен шпионаж и кой не си плаща данъцитеБраншът обясни, че иска да е данъчно изряден, но по ясни закони

За тези, които се чувстват объркани в превода, ето и всички НОВИ срокове по Наредба Н-18: 

29.03.2019 г.

Собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, подават информация в НАП чрез портала за електронни услуги на агенцията.

31.03.2019 г. 

Смяна или модифициране на касовите апарати на регистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.

Бензиностанциите посочват данни за размера на ДДС, акциз, покупна и продажна цена на горивата във всяка касова бележка.

30.06.2019 г.

Смяна или модифициране на касовите апарати на нерегистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.

Смяна на електронните системи с фискална памет на бензиностанциите.

30.09.2019 г.

Всички търговци - независимо от това дали са или не са регистрирани по ДДС, използващи софтуер за управление на продажбите, трябва да сменят или модифицират касовите си апарати и да приведат използвания от тях софтуер в съответствие с нормативните изисквания. От 1 октомври 2019 г. софтуерът следва да управлява всички фискални устройства, намиращи се в търговския обект.

31.12.2019 г.

Ползвателите на Интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност (ИАСТУД), най-често ползвани в големите търговски вериги, ги привеждат в съответствие с изискванията на наредбата.

Смъртта на Промяната ще удари най-сериозно бизнеса на заведенията, складовете и магазини